Chtít chytit SEO aneb důležité změny ve vyhledávání za rok 2018

Říká se, že změna je život. V minulém roce Google udělal ve vyhledávání více než 3 200 změn! V pozadí všech těchto úprav a aktualizací je úsilí Googlu zobrazovat všem hledajícím přínosné, důvěryhodné a relevantní výsledky.
SEO 2018

V souvislosti s tímto vysokým počtem změn a úprav člověka bezděčně napadnou slova moudrého krále Šalomouna z úvodu 1. kapitoly knihy Kazatel: „Pomíjivost, samá pomíjivost, všechno pomíjí“. Smyslem tohoto známého výroku však není propadnout beznaději a skepsi, ale uvědomit si, že člověk není mírou všech věcí.

V následujícím článku si povíme pár slov o tom, proč ke změnám a aktualizacím vůbec dochází a o jaké se jednalo konkrétně v roce 2018.

Google aktualizace a změny – co za nimi stojí?

Google k těmto změnám říká: „Naše vyhledávací algoritmy jsou složité matematické postupy, které spoléhají na stovky proměnných. V loňském roce jsme provedli v našich vyhledávacích systémech více než 3 200 úprav.“ Pro porovnání: V roce 2010 Google udělal 350-400 změn.

V pozadí těchto změn je bezpochyby úsilí Googlu zobrazovat hledajícím přínosné, důvěryhodné a relevantní výsledky (viz nedávná aktualizace hlavního algoritmu June 2019 Core Update). „Výsledky vyhledávání, stejně jako teplé koláče právě vytažené z trouby nebo chladivé ovoce v horkém letním dni, jsou nejlepší, když jsou čerstvé. I když ve vyhledávání nezadáte konkrétní dotaz, přesto pravděpodobně budete chtít výsledky, které jsou aktuální a relevantní“ (Amit Singhal, „Giving you fresher, more recent search results“, publikováno na oficiálním blogu Googlu v listopadu 2011).

Specifikace typu změn a aktualizací a jejich časového průbehu

O jaký typ změn a aktualizací se jednalo? Opět dejme slovo společnosti Google: „U některých z nich šlo o spuštění nových viditelných funkcí, zatímco mnoho dalších byly pravidelné aktualizace, jejichž cílem bylo udržet naše výsledky relevantní vůči změnám ve webovém obsahu.“

Časový průběh těchto aktualizací a změn je různý. Změny v tzv. panelu znalostí nebo našeptávači hledaných výrazů se dějí rychle, zatímco úpravy ve featured snippets („vybraných úryvcích“) a aktualizace hlavního algoritmu trvají delší dobu.

Exkurz: „Panely znalostí jsou informační pole, která se zobrazují na Googlu, když vyhledáváte subjekty (lidi, místa, organizace, věci), které se nacházejí v Diagramu znalostí Knowledge Graph). Jejich účelem je poskytnout vám stručný přehled informací o tématu s využitím obsahu dostupného na webu. Panely znalostí jsou generovány automaticky a informace, které se v nich zobrazují, pocházejí z různých zdrojů z webu.“ (Zdroj)

Google vás v žádném případě nenechá v nečinnosti, natož usnout na vavřínech! Jestliže je v oblasti SEO něco jistého, pak je to neustálé očekávání nových změn. Google po celou dobu mění pořadí výsledků a nepřestává aktualizovat své algoritmy. SEO konzultant či marketér nemůže jen tak přihlížet a očekávat, že to, co platí dnes, bude platit i druhý den. Webové stránky je třeba stále vylepšovat, aby získaly a udržely si na Googlu své pozice.

Přehled nejdůležitějších aktualizací a změn na Googlu v roce 2018

  • 8. března 2018: Aktualizace hlavního algoritmu

Google k této aktualizaci na Twitteru napsal: „Každý den společnost Google obvykle udělá jednu nebo více změn, jejichž cílem je zlepšit naše výsledky. Některé jsou zaměřeny na konkrétní vylepšení, u jiných se jedná o rozsáhlejší změny. Minulý týden jsme vypustili aktualizaci hlavního algoritmu. Toto běžně děláme několikrát do roka.“

Barry Schwartz, „Google confirms core search ranking algorithm update“ (Search Engine Land)

Glenn Gabe, „The Brackets Update – Analysis and Findings From The March 7, 2018 Google Algorithm Update (and March 14 Tremor)“ 

  • 26. března 2018: Mobile First Index

S myšlenkou Mobile First Indexing seznámil Google veřejnost poprvé v listopadu 2016. V březnu 2018 oznámil, že spouští Mobile First Index. To znamená, že Google bude nejprve procházet mobilní verzi webu a pak teprve desktopovou. Neexistuje však žádný samostatný index pro mobilní zařízení.

Fan Zhang, „Official Google Webmaster Central Blog: Rolling out mobile-first indexing“ 

Barry Schwartz, „Google begins rolling out mobile-first indexing to more sites“ (Search Engine Land) 

Matt Baker „Mobile First Indexing - The Complete Guide

  • 17. dubna 2018: Aktualizace hlavního algoritmu

Google k těmto aktualizacím hlavního algoritmu poznamenává, že „stránky, které předtím nebyly dostatečně odměněny“, budou mít z nich užitek.

Barry Schwartz, „Google confirms rolling out a broad core search algorithm update earlier this week“ (Search Engine Land)

  • 13. května 2018: Zkrácení délky úryvku (tzv. snippetu) ve vyhledávání

Minulý rok okolo prosince Google prodloužil metapopisky („meta descriptions“) na asi 320 znaků a v květnu 2018 je zase zkrátil. Danny Sullivan ze společnosti Google k tomu uvedl: „Pro tyto úryvky není stanovena žádná pevná délka. Liší se podle toho, co naše systémy považují za nejužitečnější.“ Dodal, že Google neuvádí novou maximální délku úryvků, protože úryvky se generují dynamicky.

Barry Schwartz, „Google confirms it shortened search results snippets after expanding them last December

  • Červenec 2018: Google Speed Update

Po šesti měsících příprav Google vypustil 9. července 2018 aktualizaci týkající se rychlosti načítání webu (od roku 2010 to byl signál jen pro desktopy). Rychlost načítání stránky je nyní hodnoticím faktorem i pro mobilní vyhledávání.

Pavel Ungr, „Speed Update - další pozitivní signál zvýhodňující rychlé weby je venku

Barry Schwartz, „Google Speed Update is now being released to all users“ (Search Engine Land)

  • Srpen 2018: Google Medic Update

Na začátku srpna 2018 Google spustil algoritmus Medic Update. Novým algoritmem byly postihnuty zejména finanční weby, weby zabývající se zdravotní péčí anebo hráčské weby. Postih se týkal zejména stránek, které Google označuje jako YMYL (Your Money Your Life). Jedná se o stránky, které jsou nekvalitní obsahem a často mohou mít negativní dopad na životní situace jedince a jeho rozhodování.

Chcete mít obsah, o jehož kvalitě nebude pochyb?

Obraťte se na naše SEO odborníky či copywritery. S jejich pomocí získáte kvalitní a relevantní obsah raz dva!

Jak poznáte, zda je váš web důvěryhodný? Zde jsou nejdůležitější doporučení, která z pohledu Googlu mají vliv na hodnocení důvěryhodnosti vašeho webu:

    • Používejte citace, abyste Googlebotu ukázali, z jakého zdroje jste čerpali informace.

    • Jakékoli tvrzení ve svém obsahu posuzujte z hlediska celkového kontextu.

    • Zveřejněte svůj vztah ke třetím stranám.

    • Vytvořte interní prolinkování s vaším obsahem na související témata.

    • Ujistěte se, že máte na webu životopis autora a v něm odkaz na důležitá doporučení a osvědčení.

Barry Schwartz, „Google confirms broad search algorithm update is rolling out“ (Search Engine Land)

Allen Longstreet, „Google Webmaster Guidance On Building High-Quality Sites

Přečtěte si také: „Faktory E-A-T = Odbornost / Autorita / Důvěryhodnost".

 

Použitý zdroj:

Barry Schwartz, „Google made 3,200 changes to search in the past year“ (Search Engine Land)

Další užitečné články:

Danny Sullivan, „How we keep Search relevant and useful“ (Blog Google)

Google Algorithm Updates“ (Search Engine Land)

Moz - Google Algorithm Update History

Vylepšete své SEO

napište nám

Související články: 

SEO a nalezitelnost webového obsahu

SEO a nalezitelnost webového obsahu
Co splňuje kvalitní webová stránka? Proč musí být váš obsah snadno nalezitelný?

Co nám SEO nástroje neřeknou a my musíme dopovědět

Co nám SEO nástroje neřeknou
SEO nástroje jsou našimi užitečnými pomocníky, ale tu zásadní část práce – interpretaci získaných da

Jak rozvíjet obsah e-shopu pro uživatele i vyhledávače

Content is king
Říká se, že „obsah je král“ a základní předpoklad pro umístění webu na prvních pozicích ve fulltextu

Komentáře

Inspektor

6.9.2019

Dali byste také prosím tip jak zlepsit stranku primo jako kategorie? CryptoSvět - KURZY KRYPTOMĚN [link odstraněn]

Děkuji moc!

Pavel Jartym st

9.9.2019

Dobrý den, nejprve bychom museli udělat základní audit webu, abychom si udělali obrázek o tom, v jakém stavu se Váš web nachází. Pokud byste měl zájem, doporučoval bych kontaktovat naše obchodní oddělení.

Přidat komentář