Jak poznat důvěryhodného parťáka pro SEO?
Vyplatí se mu investovat do reklamy v televizi, na billboardech, v novinách anebo na internetu? „Modří už vědí“, že poslední zmíněná možnost je správně. Reklama v nejsledovanějším „primetime“ průměrného českého podnikatele zruinuje. Navíc spousta z nás je už díky nekonečným reklamním spotům vůči televizní reklamě imunní. S prvními tóny reklamní znělky tak okamžitě přepínáme na jiný kanál.
Velmi podobně jsou na tom billboardy. Zapátrejte v paměti, kolik jich denně minete a jaké reklamní sdělení vám díky nim utkvělo v hlavě. Pravděpodobně si nevzpomenete ani na jedno jediné (výjimkou jsou billboardy, které aspirují na vítěze kategorie Sexistické prasátečko“).
A noviny? Ty už dnes patří mezi téměř „vyhynulá“ média. Vývoj pádu prodejů českých a zahraničních deníků za posledních 12 let mapuje například graf Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky. Je tak pouze otázkou času, kdy tištěná média plně nahradí ta internetová. A tohle je příležitost pro „našeho“ Přemka.
Vhodně zvolená marketingová strategie dokáže zázraky. Její nedílnou součástí je také optimalizace pro vyhledávače. A o ní spousta takovýchto Přemků neví zhola nic. Najmout vlastního SEO specialistu si mnoho firem nemůže dovolit. A přenechat tuhle práci „ajťákovi“, který vám postavil webové stránky, také není zrovna dvakrát rozumné. Nejlepší poměr ceny a kvality tak nabízí specializované agentury. Podle čeho SEO parťáka vybírat? Tady je pár tipů.
Ideální parťák pro SEO by měl:
Být technicky erudovaný: Vámi vybraný „SEO specialista“ neví, jak funguje proces indexace? Nemá absolutní ponětí o tom, co je to duplikace stránek? Když před ním zmíníte peklo zvané crawlování botů, představí si jednu ze tří částí Alighieriho eposu Božská komedie? Nemá absolutního tucha o tom, co je to crawl budget a o technických požadavcích Googlu kladených na webmastery smýšlí jako o něčem sprostém? Tak takového nebrat! My v Aiře máme tohle všechno v malíčku. Pořádáme týmové schůzky, kde rozebíráme věci týkající se jednotlivých projektů a zároveň se pravidelně školíme. Nezapomeňme dodat, že o pravidelném vývoji v SEO světě rádi publikujeme.
Pracovat s vlastními specializovanými nástroji: Pokud kouknete na jeden z našich dřívějších článků, zjistíte, jak za pomocí vlastních nástrojů (content machine) pomáháme e-shopům dělat skutečně unikátní tvorbu originálních popisků a obsahu. Správný SEO specialista by tak měl vědět, kde hledat ideální odkazové příležitosti a jak zjistit, na jaká KW je vybraný web silný.
Používat nejlepší placené tuzemské i zahraniční SEO nástroje: Tak třeba my v Aiře pracujeme s vymazleným Marketing Minerem, který získává hodnotná data o klíčových slovech, URL, doménách a produktech. Pro technické audity naopak používáme zahraniční Screaming Frog Spider, pro odkazy pak Majestic SEO, u sběru hledanosti a relevance klíčových slov nedáme dopustit na starý dobrý Collabim.
Obrážet světové oborové konference: Neusínáme na hruškách a neustále se zdokonalujeme. Třeba naše Domča v jednom z dřívějších článků popsala, jak si užila pražský CopyCamp pod taktovkou „hájedničky“ a dala nám vědět, že nechyběla ani na konferenci SEO restart. Naši PPC specialisté se naopak stejně jako v minulých letech chystají na PPC restart, který letos proběhne 3. října. Kromě velkých oborových konferencí se ale průběžně školíme také v oblasti zbožových vyhledávačů a srovnávačů pro PPC prostředí.
Mít kolem sebe specializovaný tým: Nejsme stroje, jsme lidé. A díky nim společně tvoříme nenahraditelné týmy. Rozhodně u nás tak nedělá všechno jeden člověk. Tak třeba Petra, coby zkušená copywriterka, která díky svým jedinečným schopnostem dokáže prodat třeba i bájného jednorožce zabaleného v dárkové krabici s obří růžovou mašlí. Kromě toho vychytává chyby na vašich webech a řádí na sociálních sítích. Naopak Pája – náš SEO specialista, vypráví příběhy o budoucnosti analýz klíčových slov jakožto důležitých obsahových indicií. Content specialista Míra zase ostatním radí, jaké nástroje pro optimalizaci webu vážně pomáhají. A výsledek práce našich grafiků? Ten je k vidění tady.
Spolupracovat s vámi na tvorbě textového i obrazového obsahu: Obsah je král, ať žije obsah! Bez obsahového specialisty a copywritera se dneska prostě nehnete. Kromě textového obsahu táhne i ten obrazový. Proto máme v týmu taky profesionálního fotograf a jsme tak schopni sami si nafotit obsah pro webové i obsahové prostředí. Bez šťavnatých fotek se totiž ani váš ultra, mega, super, uber e-shop zkrátka neobejde. Abychom ale neplácali jenom tak do prázdna a vy měli v rukou „hmatatelné“ důkazy, koukněte, jak jsme pro jednoho z našich klientů nafotili fotky na web a sociální sítě.
Mít k dispozici zkušený programátorský tým na jednotlivé systémy: Tak třeba naši programátoři. Ti zvládají levou zadní Wordpress, nezaleknou se před Joomlou, cítí se jistě v PHP prostředí a Drupal si naprosto zamilovali. V týmu programátorů by neměli chybět také zkušení vývojáři pro aplikace. O tom, jak jsme vytvořili originální meta-aplikaci se dočtete tady.
Umět si hlídat čas a jeho efektivitu k práci: Hodinky s vodotryskem se u nás neujaly (byť jsme se vážně snažili). Raději jsme je po několika neúspěšných pokusech vyměnili za lepší způsob hlídání času ve firmě. A co víc, my si ho dokonce sami navrhli! Honza vám o něm ostatně poví víc.
Mít zkušenosti z velkých a náročných (ideálně mezinárodních) projektů: Naše stopy můžete vidět na největším českém zpravodajském IT serveru, u známé cestovní kanceláře nebo na zavedených e-shopech. SEO jsme zajišťovali třeba také pro německou soukromou vysokou školu Hochschule Fresenius nebo švédského výrobce a prodejce kosmetiky.
Dokázat zajistit technický background k chodu webu: Ideální SEO parťák by vám měl být schopný zajistit takové věci, jako je třeba hosting. A rozhodně by se měl dobře orientovat v problematice GDPR, která nemusí být „nutné zlo“.
Být kreativní a umět pobavit: Milujeme kreativitu a vyžíváme se v nejrůznějších oblastech humoru. Cizí nám není černý humor, sarkasmus, recese, ale ani ironie. Pověstným toho důkazem jsou naše firemní akce. Denně pro své kolegy chystáme kanadské vtípky a pro vás připravujeme články třeba o nejbizarnějších logách světa. Některá z nich připomínají třeba pohlavní orgány, sex i svastiku.
Borec na konec
Že je toho na jednoho přespříliš? To nepochybně. Pokud ale máte, stejně jako Oscar Wilde i oblíbený herec Miroslav Donutil: „velmi jednoduchý vkus a spokojíte se vždy s tím nejlepším,“ není důvod dělat kompromisy. Dejte nám o sobě vědět a my už se o ostatní postaráme.
Další užitečné obsahové zdroje na toto téma
- Video z roku 2017, od Mozu v rámci Whiteboard Friday, kde Rand Fishkin hezky demonstruje, jak si i pro samotné firmy nastavit vhodné cíle, co od SEO očekávat a jakých předsudků se naopak vyvarovat.
- Na Entrepreneur vyšel začátkem roku 2019 článek 5 Tips for choosing your next SEO firm. Kde Scott McGovern má pro firmy dobře mířené rady jako např. nezapomínat využít Word Of Mouth neboli „osobní doporučení“ než jen si bezbřeze vyjet na Googlu seznam firem.
- V tomto článku od Milana Zemana z Collabimu se lehce seznámíte se 5 SEO „Mýty“, které jsou srozumitelně uvedené na pravou míru.
- V článku od Bronislava Markowicze 9 varovných signálů nekalých SEO „specialistů“ jsou taktéž velmi dobré postřehy, např. měření v tzv. SEOmatech apod.
Přidat komentář