Meta title a meta description: i to, co není vidět, je důležité

Ve společnosti běžných uživatelů internetu panuje všeobecné přesvědčení o tom, že to, co na webu vidí, je všechno, co na něm je. Spousta z nich by vsadila boty na to, že jsou schopni všechno zhlédnout nebo to alespoň zaregistrovat.
metadata

Pokud k nim patříte také, pojďme se společně podívat na metatexty – texty, které na webu nejsou vidět nebo je jako uživatelé příliš nevnímáme (přestože hrají neopomenutelnou roli při optimalizaci stránek). Už jejich pojmenování vysvětluje, že jsou někde meta, tedy „za“ (hranicí viditelnosti, vnímatelnosti). Hlavními z metatextů jsou tag title (titulek) a meta description (popisek), ty jsou totiž vidět v tzv. snippetu ve výsledcích vyhledávání, titulek navíc i na webu samotném. Kromě jmenovaných patří k meta textům například také tagy obrázků a videí na webu.

K čemu to je, když to nikdo nevnímá?

Přesně tak zní nejčastější otázka, když se laici snaží odhalit podstatu metatextů. Metatexty jsou jednak pomůckou pro vyhledávače, jednak pro uživatele internetu. Není to tak, že bychom title a description nemohli vidět – my můžeme. Ale v prvním případě je asi v 99 % nevnímáme a v druhém případě je metatext vidět ne na webu, ale přímo ve výsledcích vyhledávání.

Název stránky <title>

Title neboli titulek je kratičký text, maximálně o 55 znacích, který spatříte na záložce při otevření webu. U hlavních stránek to bývá název společnosti či jméno osoby, případě i slogan, který se do stanoveného počtu znaků vejde. Celý se na záložce zpravidla neobjeví, pokud nejde jen o velmi krátký název firmy, ale při najetí myší na záložku si všimnete, že je tu nějaký textík opravdu ukryt…

Meta title

Zatímco u známých společností a portálů či sociálních sítí, jako je například Google, Seznam či Facebook, bohatě stačí uvést jen onen název, u těch méně známých společností se doporučuje uvést i obecnější informaci – například nabízíte-li zahradnické práce, bude vhodnější do titulku uvést „zahradnické práce Jan Novák“, ne jen „Jan Novák“. A protože vám ještě zbývají znaky, můžete přidat další parametr svých služeb – třeba „levné“.

Přečtěte si také: „Proč a jak Google přepisuje titulky v SERPu".

Meta description

Meta description je popisek stránky. Jde o text trochu delší, ideálně by neměl přesáhnout156 znaků (jako maximum se udává 160 znaků), protože při dodržení toho pravidla je takřka jisté, že se ve snippetu zobrazí celý. Zobrazení popisku totiž primárně závisí na tom, kolik popisek zabere pixelů – úplné zobrazení je převedeno právě na optimálních 156 znaků.

Meta title a meta description jsou nezbytní pomocníci zviditelnění obsahu.

Popisek, jak už jeho označení napovídá, popisuje, co na konkrétní stránce uživatel najde. Plyne z toho, že každá stránka webu by měla mít svůj description. Máte-li na webu stránky jako „kariéra“, „služby“ a „reference“, každá stránka si zaslouží svůj popisek, který se objeví ve snippetu, až bude uživatel prahnout po konkrétnějších informacích rovnou, ne až po proklikání se webem.

Google SERP Snippet

Neděste se, nevyplněný text meta description se nerovná katastrofě, která by vás denně připravovala o statisíce. Vyhledávač si při chybějícím popisku vytvoří svůj vlastní, přičemž vybere část textu z webu. Někdy to dokonce může udělat docela šikovně, takže nikdo nepozná, že možná nemáte o pojmu meta descripiton ani páru. Jindy si ale vybere text, který se příliš nehodí – třeba z patičky nebo z výčtu sociálních sítí, na nichž vás zájemci najdou. Stává se i, že se takto načtou místo popisu firmy telefonní čísla a mailové adresy společnosti, což uživateli ve vyhledávači o firmě vůbec nic neřekne, a tak je šance na proklik na web velmi malá.

Proč Google přepisuje metaznačku „description“?

John Mueller společnosti Google nedávno ve videohovoru poskytl několik rad, jak to udělat, aby se váš metapopis zobrazoval ve výsledcích vyhledávání, totiž aby ho Google nepřepsal jiným textem. V Nápovědě Google Search Console se píše: „Metaznačky description jsou důležité, protože je Google pro vaše stránky může použít jako úryvky. Slovo ‚může‘ je zde důležité, protože Google může použít také relevantní sekci viditelného textu stránky, pokud se domnívá, že se pro dotaz uživatele hodí.“

Mueller uvádí nejpravděpodobnější důvody přepisu popisku ze strany Googlu:

  •     Popisek není relevantní nebo užitečný (je to jen výčet  klíčových slov). Algoritmus vyhodnotí popisek jako neužitečný pro uživatele a změní ho.
  •     Popisek stejného textového znění je uveden na velkém počtu stránek.
  •     Popisek neodpovídá tomu, co uživatel hledá. Zkontrolujte si základní vyhledávací dotazy, na které vás uživatelé vyhledávají, a posuďte, zda vámi vytvořený meta description odpovídá uživateli na jeho dotaz a je pro něj relevantní.

Existuje vysoká šance, že Google použije váš popisek, pokud vyhoví těmto kritériím:

  •     Každá stránka má unikátní popisek.
  •     Je dostatečně krátký, aby se zobrazil jako úryvek (snippet) ve výsledcích vyhledávání.
  •     Shoduje se s očekáváním uživatele, který se rozhodne navštívit danou stránkou

V létě 2022 Google aktualizoval dokumentaci k „úryvkům“ (snippets) ve výsledcích vyhledávání a ukazuje v ní příklady dobrých i špatných metapopisů.

Metapopis nemusí mít pouze tvar věty. Například zprávy nebo blogové příspěvky mohou uvádět autora a datum vydání. Tím poskytnete potenciálním návštěvníkům relevantní informace, které by se jinak v „úryvku" nemusely zobrazit.

Špatné metapopisy
- Tvoří je výčet klíčových slov.
- Duplicitní text u zpravodajských článků.
- Neshrnují obsah stránky.
- Jsou příliš krátké.

To, že to není vidět, neznamená, že to neexistuje

Nepodceňujte neviditelné nebo lépe řečeno snadno přehlédnutelné metatexty. Jejich vyplněním poskytnete službu vyhledávači i zájemci o váš web – usnadníte mu tím jeho cestu k informacím, které hledá.

Vylepšete svůj webový obsah

napište nám

Související články: 

Stylistické chyby, které pokoušejí zdraví čtenářů

Infarkt
Komu není shůry dáno, ten kvalitní text nenapíše. A je to úplně normální.

„Lidé nechtějí zaplatit dobrého copywritera,“ mrzí „gramatickou nacistku“ Petru Malou

Petra M., copywriter, Aira GROUP
Má psa, přišla ze Včeliště a píše mimo jiné pro „Kočky“ (Jsmekocky.cz).

Copywriting není jen psaní aneb Proč platit copywritera

Copywriting
Zavolat automechanika k rozbitému autu je pro většinu lidí samozřejmostí.

Komentáře

Jaro

16.11.2017

Pekný článok, ako začiatočníkovi mi dosť pomohol sa zorientovať v týchto pár pojmoch a čo vlastne znamenajú.

Martin

24.11.2017

Skoro to vypadá jako by tady někdo objevil Ameriku. Toho je na internetu mraky a onpage věci už dnes nejsou jen o meta a kw. :)

Lucie

29.12.2017

Hezký článek, nechcete z toho udělat seriál, kde rozeberete další on page faktory?

Přidat komentář