SEO specialista: Co by měl umět a znát?

Jaké dovednosti a znalosti se očekávají od odborníka na SEO, kterému záleží na tom, aby jeho práce pro klienta byla co nejefektivnější? Stále se vzdělává a učí, dělá analýzy a odhaduje další vývoj.
SEO specialista

„Nikdy nic nikdo nemá míti za definitivní..." Tato slova pocházejí z písně Nikdy nic nikdo nemá od Jaroslava Ježka, Jiřího Voskovce a Jana Wericha z roku 1931. Jedním z hlavních znaků specialisty na obor zvaný SEO je totiž to, že opravdu nic nemá za definitivní. Pokud bychom chtěli charakterizovat SEO jedním slovem, tak by to bylo slovo „změna“. To však neznamená, že neexistují neměnné principy SEO, které jsou známé a snadno uchopitelné, to, co tvoří jádro SEO. Sem řadíme obsah a jeho důvěryhodnost. Uživatelé vždy budou očekávat, že jim poskytneme přínosné a spolehlivé, správně strukturované informace

Vedle těchto základních principů SEO jsou tu proměnné faktory, které způsobují určitou míru nejistoty. Vyhledávače neustále upravují a vylepšují své algoritmy, a úspěch tedy není nikdy dopředu zaručen. John Mueller v jednom z videohovorů pro webmastery řekl: „Obecně řečeno, to, že se web několik let dobře umisťoval ve výsledcích vyhledávání, neznamená, že se bude stejně dobře umisťovat i v budoucnu.“ Mění se nejen algoritmy, ale i lidé a jejich chování, například vzrůstá počet vyhledávání z mobilních zařízení, mění se oblast zájmu a s tím i vyhledávací dotazy atd. Základní principy SEO zůstávají nedotčeny, jen je třeba umět reagovat na měnící se situaci a trendy ve vyhledávání a také na rostoucí tlak konkurence.

Co se očekává od specialisty na SEO?

Dovednosti a vlastnosti správného SEO specialisty můžeme shrnout do jakéhosi desatera:

Ovládá základy SEO

  1. Je mu jasné, jaký má jeho práce účel a smysl. Viz infografika Co je cílem SEO.
  2. Ví, jak funguje vyhledávání.
  3. Odděluje zrno od „SEO plev“ (viz „Mýty o SEO a faktory, které nemají přímý vliv na umístění výsledků“).
  4. Vyzná se v různých typech obsahu, které uživatelé chtějí nebo potřebují. 
  5. Zná a používá nástroje a postupy potřebné k optimalizaci webových stránek. SEO nástroje jsou jeho užitečnými pomocníky, ale také ví, že tu zásadní část práce – interpretaci získaných dat a stanovení vhodné strategie – za něho neudělají. Dodají mu potřebné informace, ale dál se musí spolehnout na své zkušenosti a odborné znalosti.

O používání nástrojů pro SEO a různých rozšíření v Google Chrome jsme už také psali:

Používá kritické myšlení

Musí porozumět tomu,

  • co se děje,
  • proč se tak děje,
  • co s tím udělat.

Baví ho vyhledávání a rád se učí

Jak už bylo řečeno, SEO se neustále vyvíjí. Google nepřestává vylepšovat svoje vyhledávací algoritmy. Proto nikdy nemůžete být v tomto oboru napřed, ale vždy o krok pozadu. SEO specialista si o SEO nejen rád čte, ale také si některá doporučení nebo získané poznatky ověřuje v praxi.

SEO specialista se musí neustále učit

Dokáže přesvědčit druhé o správnosti svého postupu

Dokáže přesvědčit interní týmy i klienty, aby udělali to, co jim na základě svých analýz doporučí. To se děje například prostřednictvím rozhovorů, konzultací, případových studií apod. Musí umět věci ze svého oboru jasně a  přesvědčivě vysvětlit a také o nich srozumitelně psát. Popisuje složitější témata takovým způsobem, aby tomu porozuměli i lidé, kteří se v SEO nevyznají, a mohli tak učinit patřičné rozhodnutí.

Využívá své technické, případně programovací dovednosti

Přichází s doporučeními týkajícími se rychlosti načítání webových stránek, odloženého načítání, přesměrování na straně serveru, používání strukturovaných dat a základních značek HTML apod.

SEO specialista - technické dovednosti

Pečuje o rozvoj kvalitního obsahu pro weby

Čerpá inspiraci pro práci s obsahem v Pokynech pro hodnotitele kvality vyhledávání (Search Quality Rating Guidelines), které Google v nezkrácené podobě poprvé zveřejnil v listopadu 2015 (předchozí verze: 16. 5. 2019, nejnovější aktualizace: 5. 12. 2019). Jedná se o směrnice pro lidské hodnotitele, kteří mají posuzovat stránky především podle jejich účelu, kvůli kterému byly vytvořeny. Věnuje pozornost hodnotám, které se skrývají ve zkratce E-A-T (Expertise / Authoritativeness / Trustworthiness = Odbornost / Autorita / Důvěryhodnost). Vytváří obsah, který přináší užitek, je inspirativní a myslí na své publikum.

Nepodceňuje linkbuilding (budování zpětných odkazů)

SEO specialista ví, jak důležitý je nejen externí linkbuilding, ale také interní linkbuilding, který pomáhá návštěvníkům v orientaci na webu a vede je na relevantní stránky, které souvisejí s hledaným obsahem.

SEO specialista - práce se zpětnými odkazy

Velmi kvalitní stránky jsou jako přátelé, k nimž si jdete pro radu, tvrdí Benj Arriola v článku „Why Links Are Important for SEO“. Jsou důvěryhodné, spolehlivé a víte, že jsou autoritou v oblasti, která vás zajímá, nebo v tom, co potřebujete v tu chvíli vyřešit.

Když nějaká webová stránka odkazuje na jinou stránku, má to nějaký důvod. Někdo to dělá proto, že stránka, na kterou odkazuje, obsahuje informace, které podporují jeho názor, a někdo proto, že s danou stránkou nesouhlasí a chce se s ní argumentačně vyrovnat.

SEO specialista rozlišuje příchozí odkazy, odchozí odkazy a interní odkazy.

  • Největší váhu mají příchozí odkazy, protože jsou hlasem o důvěře, hodnověrnosti a autoritě. Je však důležité, aby tyto příchozí odkazy pocházely z kvalitních a relevantních stránek.
  • Interní odkazy pomáhají rozdělovat PageRank z příchozích odkazů na další stránky webu. Tyto odkazy nemají význam jen pro vyhledávače, ale v prvé řadě slouží návštěvníkům vašeho webu.
  • Odchozí odkazy by měly působit přirozeně a měly by propojit váš web s hodnotnými weby.
  • Přečtěte si také! Kvalitní zpětné odkazy: Jak a kde je získávat?

Radí se s analytickou „křišťálovou koulí“

Je schopen vytáhnout si z Google Analytics či jiných analytických nástrojů všechna potřebná data, jako např. návštěvnost z organického vyhledávání, chování návštěvníků, čas strávený na stránce, konverzní poměr atd.

Dobrým umístěním ve vyhledávání příběh nekončí, ale teprve začíná

Když se dostaví dobré výsledky, neusne na vavřínech. „Když přemýšlíte o SEO, nezaměřujte se pouze na umístění ve výsledcích vyhledávání. To je jen půl úspěchu. Často jsem slyšel vyjádření typu ‚Jsme na 3. místě, splnili jsme svůj úkol‘. Dobré umístění je však jen začátek. Nesmíte se tím nechat uchlácholit, ale podrobit toto umístění analýze, zda vám přináší nějakou obchodní hodnotu. Díky vyhledávání mají zákazníci zvláště dnes k dispozici spoustu možností výběru. Máte velké šance, ale zároveň tu nejste sami. Dobré umístění samo o sobě neznamená, že vám budou přibývat nové objednávky“ (Damien Bianchi, „SEO - rank is only half the story“).

Je společenský a má smysl pro humor

V SEO je to někdy jako na houpačce. Střídají se vzestupy a pády. Proto je dobré udržet si zdravý nadhled a připomínat si, že nejde o život, ale „jen“ o marketing. Díky smyslu pro humor je pak práce produktivnější a krapátek veselejší.

A kde takového dokonalého SEO specialistu najdu?

Nejeden z nich se "skrývá" třeba u nás v Aiře! Neváhejte a přijďte se seznámit.

Použité zdroje:

 

chci seo

napište nám

Související články: 

SEO: Velký FAQ

FAQ
Připravili jsme pro vás odpovědi na specifické otázky z oblasti SEO, které budeme průběžně aktualizo

SEO audit webu

SEO audit webu
SEO audit je jedním ze základních kamenů úspěšného webu.

ChatGPT a SEO: Jak ho efektivně využít?

ChatGPT a jeho využití v SEO
Ač byl ChatGPT spuštěn teprve v listopadu roku 2022, těší se nesmírné oblibě.

Přidat komentář