Nejběžnější webové platformy: Jak jsou na tom se SEO?

O problematice SEO a nalezitelnosti webového obsahu bylo na našem blogu řečeno už mnohé. O čem však doposud nepadla zmínka – nebo možná padla pouze okrajově – je to, jak si v oblasti SEO vedou jednotlivé platformy, na nichž weby nejčastěji běží.
Platformy pro SEO

A právě konkrétním platformám z hlediska SEO se budeme věnovat v následujících řádcích. Pokud nyní váháte, na jaké platformě svůj web rozjet, aby byl pro uživatele maximálně viditelný, třeba vám pomohou některé z našich postřehů.

Bezplatné nástroje či nástroje za drobný poplatek

I s bezplatnými nástroji, případně s těmi za drobný poplatek, můžete udělat velkou parádu!

Wix

Wix je platforma pro tvorbu profesionálních webových stránek, která funguje na bázi cloudového řešení a která má miliony uživatelů po celém světě.

Tato platforma nabízí spoustu možností pro „SEO začátečníky“, většina SEO specialistů se však shoduje na tom, že pro pokročilejší optimalizace není příliš vhodná. To platí především pro weby, které potřebují vyniknout v ostře konkurenčním prostředí.

Nicméně, Wix se v posledních letech neustále zlepšuje a nabízí stále více nových SEO funkcí. Které to jsou?

SEO funkce Wix

Vyzdvihnout musíme velice přátelské uživatelské rozhraní a dobré propojení s různými aplikacemi třetích stran, jako je například databáze obrázků z Unsplash, případně zakoupení obrázků ze Shutterstocku přímo z redakčního systému. Aplikací, které umožní efektivnější práci se sázením obsahu, zde najdeme opravdu mnoho.

S platformou Wix má zkušenosti třeba můj kolega Pavel, který si spravuje vlastní web věnující se jeho hudební tvorbě. 😊

Pavel Jartym web

WordPress

WordPress je open-source redakční systém, který je obecně považován za velice přívětivý z hlediska SEO. Důvodů je hned několik:

  • Jednoduché nastavení

WordPress poskytuje přehledné a intuitivní rozhraní pro správu obsahu a nastavení SEO. Existuje také mnoho dostupných pluginů, které vám s optimalizací webu pro vyhledávače značně pomohou.

  • Kvalitní kód

WordPress je známý svým čistým a validním kódem, přičemž vyhledávače preferují právě weby s dobře strukturovaným kódem.

  • Responzivní design

Většina moderních WordPress šablon (tzv. themes) je responzivních, což znamená, že se umí automaticky přizpůsobit různým zařízením a velikostem obrazovky. To je opět něco, co potěší vyhledávače, neboť upřednostňují mobile-friendly weby.

  • Pluginy pro SEO

Pro WordPress existuje celá řada kvalitních pluginů pro SEO, které tvůrcům stránek umožní snadno optimalizovat meta popisky, URL stránek, soubor sitemap.xml a další důležité prvky pro vyhledávače. Mezi ty nejpopulárnější se řadí pluginy Yoast SEO a All in One SEO Pack.

Yoast SEO plugin WordPress

  • Jednoduché blogování

WordPress původně vznikl jako platforma, jež reflektovala tehdejší boom bloggingu. Z toho důvodu nabízí silné nástroje pro správu a publikování obsahu. Pravidelné publikování kvalitního a relevantního obsahu na blogu může být pro SEO velmi prospěšné.

  • Budete-li se zabývat optimalizací webu na WordPressu, nezapomeňte si na závěr projít WordPress SEO checklist!

WordPress SEO checklist

WordPress je na poli redakčních systémů nejrozšířenějším řešením. Není proto divu, že jej využívá i spousta našich SEO klientů, jimž s optimalizací webového obsahu pomáháme. Zmínit můžeme třeba Originální hospodské brambůrky, pro něž tvoříme zejména blogové články a spravujeme obsah na sociálních sítích.

Originální brambůrky

Webnode

Další platformou, který poskytuje některé základní funkce pro SEO, je Webnode. Pro průměrného uživatele může být dostačující, avšak v porovnání s předešlým WordPressem je považován za méně přívětivou variantu z hlediska SEO. Proč?

  • Omezená kontrola nad strukturou stránek

Webnode nemusí poskytovat tolik možností pro úpravu URL adres, meta popisků, nadpisů a dalších důležitých SEO prvků na jednotlivých stránkách.

  • Menší nabídka rozšíření a pluginů

Webnode nemá tak rozsáhlou nabídku pluginů a rozšíření jako WordPress. Populární pluginy pro SEO, které by vám s optimalizací mohly pomoci, zde chybí.

  • Omezené možnosti pro blogování

Webnode sice disponuje funkcí blogu, ale rozhodně neočekávejte takové možnosti pro správu a publikaci obsahu jako u WordPressu.

Blogování

  • Omezená flexibilita designu

Webnode nabízí různé šablony a některé možnosti úprav designu, avšak budete-li chtít provést úpravy rozsáhlejšího charakteru, může to být obtížnější. Nicméně, i přesto, že Webnode nemá některé pokročilé funkce pro SEO, můžete stále dosáhnout dobrých výsledků ve vyhledávačích. Důležité je především důkladně plánovat a implementovat SEO strategii.

Drupal

Drupal je robustní a rozšiřitelný správce obsahu, který umožňuje vývojářům a administrátorům vytvářet komplexní webové stránky s vysokou mírou kontroly a flexibility. Z hlediska SEO poskytuje velice solidní základ, o čemž svědčí mnoho faktorů:

  • Flexibilita a kontrola nad obsahem

Drupal umožňuje vytvářet a spravovat strukturovaný obsah pomocí vlastních typů obsahu, díky čemuž lze optimalizovat strukturu stránek pro lepší SEO výsledky. Můžete také upravovat URL adresy, meta popisky, nadpisy a další důležité SEO prvky.

Drupal

  • Rozšíření a moduly

Drupal disponuje rozsáhlou knihovnou modulů a rozšíření, která se pro efektivní optimalizaci webu mohou hodit. Za zmínku stojí například modul Yoast SEO for Drupal, který nabízí podobné funkce jako populární Yoast SEO plugin pro WordPress.

  • Responzivní design

Stejně jako WordPress, i Drupal podporuje responzivní design, který vyhledávače preferují.

  • Kvalita kódu

Drupal je známý vysokou kvalitou kódu a dobrou strukturou, což může pozitivně ovlivnit SEO. Vyhledávače preferují weby s čistým a validním kódem.

  • Škálovatelnost

Drupal je vysoce škálovatelný systém, který je schopen dobře zvládnout rostoucí nápor ze strany návštěvníků či objem dat, a přitom stále zůstat funkční a vysoce výkonný. Z toho důvodu jde o častou volbu pro robustnější webové projekty.

Ač některé zdroje uvádí, že z hlediska metrik WebCore Vitals vychází Drupal daleko lépe než WordPress, je potřeba počítat s tím, že se jedná o systém, který je o něco náročnější na technickou stránku a který vyžaduje určitou míru odborných znalostí.

S problematikou SEO na Drupalu jsme nově pomáhali našemu klientovi Holcim Česko, pro nějž jsme tvořili obsah několika stránek a podstránek a intenzivně řešili také technické SEO aspekty.

Holcim Česko SEO

 

Přečtěte si také!

Joomla!

Na poli redakčních systémů celkově stojí Joomla! někde na pomezí mezi jednoduchým WordPressem a pokročilým Drupalem. Z toho je docela patrné, že i Joomla! představuje z hlediska SEO poměrně solidní platformu. Co umožňuje?

  • SEO-friendly URL adresy

Joomla! umožňuje nastavení uživatelsky přívětivých URL adres pomocí URL přepisování. Díky tomu lze upravovat a optimalizovat strukturu URL adres podle klíčových slov.

SEO-friendly URL

  • Možnosti meta popisků a klíčových slov

Joomla! umožňuje snadno upravovat meta popisky a klíčová slova pro každou stránku.

  • Podpora různých jazyků

Pokud cílíte na mezinárodní publikum a chcete optimalizovat svůj web pro různé jazyky a lokalizované vyhledávače, zajisté oceníte vestavěnou podporu pro vícejazyčné weby, kterou Joomla! nabízí.

  • SEO-friendly šablony

Pro redakční systém Joomla! existuje velké množství šablon navržených s ohledem na problematiku SEO. Šablony často obsahují správně strukturovaný kód, rychlé načítání stránky a další SEO-friendly prvky.

  • SEO pluginy

Obdobně jako WordPress a Drupal, také Joomla! nabízí různé pluginy a rozšíření, které vám mohou s optimalizací stránek pomoci.

Specifické e-shopové platformy

Proč zrovna e-shopové? Hlavním důvodem je to, že je Česko v rámci Evropy přímo e-shopovou velmocí. Navzájem si zde konkuruje více než 40 tisíc e-shopů, které se snaží od ostatních nějak odlišit a které chtějí být viděny. Důvodem je částečně i to, že s nimi máme poměrně bohaté zkušenosti.

Všeobecně jsou placené varianty e-shopových platforem dobrým a zajímavým řešením pro většinu e-shopů (až na výjimku velkých shopů majících velmi specifické požadavky na customizaci). Nespornou výhodou jsou již předpřipravené feedy do různých marketingových nástrojů a srovnávačů.

Online shopping

BSSHOP

Jedná se o menší, ale zároveň ambiciózně rostoucí platformu, která umožňuje přímé napojení na účetní systém Pohoda, díky čemuž se uživatelé nemusí tolik zabývat finančními aspekty, a naopak věnovat více úsilí optimalizaci a rozvoji webu.

Ze SEO pohledu je vše pohodlně customizovatelné a platformu lze doplnit o různé rozšiřující pluginy – na míru potřebám moderního e-shopu.

Vybrané SEO funkce na BSSHOP

Nyní se podíváme na konkrétní SEO funkce této platformy, které stojí za to vyzdvihnout. V prvé řadě jde o modul filtrovací stránky.

Placený modul filtrovací stránky umožňuje vytváření parametrických výpisů poutaných z fasetové navigace. Podpora indexace i možnosti nastavení metadat je dle standardů:

  • Indexace podpořená do follow odkazem z fasetové navigace, absence JavaScriptu, přidání do sitemap webu, direktiva k indexování.
  • Ošetření duplicit v případě filtrovacích stránek s 2 a více hodnotami.
  • Možnost napoutat stránku ve výpisu kategorií jako samostatnou dlaždici tvářící se jako subkategorie.
  • Stanovení metadat nezávisle na sobě (URL, H1, titulek).

K dalším možnostem, které hodnotíme jako přátelské vůči SEO a které aktivně využíváme, patří zejména následující:

  • Možnost doplnění odkazů do výpisu hodnot parametrů v detailu produktu (pro podporu jakýchkoliv landing pages).
  • Možnost definovat alternativní název kategorie (H1), který se liší od názvu v navigaci.
  • Pokročilé možnosti nastavení přesměrování a importu přesměrování.
  • Snadno realizovatelné importy jakýchkoliv informačních systémových informací s důsledky na SEO.

Shoptet.cz

Shoptet.cz je jedním z neoblíbenějších nástrojů v ČR, který doporučuje i samotný „SEO guru“ Pavel Ungr.

Pavel Ungr o Shoptetu

Práce s administrací je intuitivní, vše dobře funguje a dává logiku. Jaké SEO možnosti a funkce Shoptet nabízí?

  • SEO-friendly URL adresy

Shoptet.cz umožňuje nastavení přátelských URL adres pro produkty, kategorie i stránky obchodu. Tímto způsobem můžete optimalizovat strukturu URL adres a zahrnout relevantní klíčová slova.

  • Meta popisky a klíčová slova

Vedle URL adres lze upravovat také meta popisky a klíčová slova pro jednotlivé stránky a produkty v obchodě.

  • Nastavení titulků a nadpisů

Můžete nastavit titulky a nadpisy pro stránky a produkty obchodu, což vám umožní zahrnout klíčová slova do důležitých částí stránky a zlepšit viditelnost ve vyhledávačích.

  • Sitemap a robots.txt

Shoptet automaticky generuje soubory sitemap.xml a robots.txt pro váš obchod. Tímto způsobem můžete poskytnout vyhledávačům přesné informace o strukturách URL adres a omezit přístup vyhledávačů k určitým částem vašeho webu.

SEO spider

  • Rychlost načítání stránek

Rychle se načítající stránky mají tendenci dosahovat lepšího umístění ve výsledcích vyhledávání. Proto se Shoptet snaží tento aspekt optimalizovat.

Funkcí a možností je samozřejmě mnohem více, zmínili jsme pouze některé z nich. Nicméně, je potřeba poznamenat, že platforma má také určitá omezení v přizpůsobení SEO. Například nemáte úplnou kontrolu nad technickými aspekty, jako je úprava zdrojového kódu, což může omezovat pokročilé SEO úpravy, se kterými se pravděpodobně budete muset obrátit na odborníky.

I s platformou Shoptet jsme několikrát přišli do styku. Co jednoznačně musíme zmínit, je naše spolupráce s výrobcem chytrých hodinek a fitness náramků značky Smartomat. U tohoto klienta jsme se primárně zabývali tvorbou blogových článků, jejichž cílem bylo samozřejmě zlepšit viditelnost webu ve výsledcích vyhledávání a potažmo podpořit prodeje. 

Smartomat

 

PrestaShop

Dalším populárním řešením pro internetový obchod je platforma PrestaShop. Ta nabízí obdobné funkce jako předešlý Shoptet, existuje mezi nimi však několik rozdílů, které je při výběru platformy vhodné vzít v potaz:

  • Flexibilita

PrestaShop je open-source platforma, což znamená, že máte větší kontrolu nad úpravami a přizpůsobením webu. Můžete upravovat zdrojový kód a přidávat rozšíření dle svých potřeb. Shoptet je uzavřená platforma a má omezené možnosti úprav kódu.

  • Technická znalost

PrestaShop vyžaduje určitou technickou znalost a zkušenosti s provozováním a úpravami open-source platformy. Shoptet je jednodušší na použití a nevyžaduje takovou míru technického know-how.

Technické znalosti

  • Rozšiřitelnost

PrestaShop nabízí širokou škálu dostupných modulů a rozšíření, které mohou poskytnout dodatečné funkce pro SEO a jiné potřeby obchodu. Shoptet má výběr poněkud omezenější.

  • Podpora a komunita

PrestaShop má velkou a aktivní komunitu uživatelů, kde můžete najít pomoc, návody a tipy. Shoptet má také podporu, ale jeho komunita je menší.

  • Aktualizace a zabezpečení

PrestaShop vyžaduje pravidelné aktualizace a údržbu, aby se zajistila bezpečnost a stabilita platformy. Shoptet spravuje aktualizace a zabezpečení na své straně, což vám ulehčuje starosti s technickými aspekty.

Aktualizace systému

Výběr konkrétní platformy závisí na vašich preferencích a konkrétním účelu. Pokud máte technické znalosti a potřebujete větší kontrolu nad úpravami, může být vhodnou volbou PrestaShop. Pokud preferujete jednodušší použití a menší technickou náročnost, může být Shoptet vhodnější.

Eshop-rychle.cz

Eshop-rychle.cz je poměrně mladá platforma, která formou pronájmu za pár stovek měsíčně nabízí hotové řešení e-shopu. V ceně pronájmu jsou přitom již zahrnuty všechny dostupné aktualizace a vylepšení systému.

Tato platforma je nejen cenově dostupná, ale také jednoduchá na ovládání – příjemně zde lze upravovat různé SEO atributy a dostat se klidně i na přední příčky ve výsledcích vyhledávání. Doporučuje se spíše pro malé a střední e-shopy. Větší e-shopy by mohly narazit na nemožnost customizace některých prvků.

Custom řešení na míru

Žádná z výše uvedených platforem vás nezaujala, neboť zcela neodpovídá vašim představám? Pak se nabízí custom řešení na míru. To, jak již název samotný odpovídá, lze upravit a optimalizovat přesně podle potřeb uživatele. Při tvorbě administračního rozhraní (neboli WYSIWIGU) je přitom vhodné vývojářům co nejpřesněji specifikovat požadavky, které člověk jako správce a redaktor pro práci s obsahem prakticky má. Usnadní to mnoho dalších iterací.

Custom řešení na míru

Velkou výhodou řešení na míru je to, že nejsou potřebné pravidelné aktualizace, jako je tomu u open-source technologií. Nevýhodou jsou pak samozřejmě vyšší náklady k naprogramování prostředí.

  • Budete-li se chtít opravdu vrhnout do custom řešení na míru, kontaktujte naše odborníky, kteří mají s obdobnými projekty bohaté zkušenosti!
Vylepšete své seo

napište nám

Související články: 

ChatGPT a SEO: Jak ho efektivně využít?

ChatGPT a jeho využití v SEO
Ač byl ChatGPT spuštěn teprve v listopadu roku 2022, těší se nesmírné oblibě.

SEO: Velký FAQ

FAQ
Připravili jsme pro vás odpovědi na specifické otázky z oblasti SEO, které budeme průběžně aktualizo

Nejpoužívanější redakční systémy pro webové stránky

Nejpoužívanější redakční systémy - WordPress, Joomla, Drupal
Hledáte-li pro správu obsahu svého webu flexibilní řešení, určitě se poohlédněte po některém z open-

Přidat komentář