Jak založit firemní blog | 1. díl | Co je to firemní blog a proč je dobré ho mít

Učinit rozhodnutí, zda se pustit do tvorby firemního blogu může být náročné. V našem novém seriálu si povíme, proč by nad ním měly podniky uvažovat a jak takový firemní blog vytvořit a spravovat.
Monetizace webu

Firemní blogy mají podniky čím dál tím více v oblibě, a to především proto, že se jedná o zajímavou a nákladově méně náročnou metodu růstu a rozvoje byznysu. V našem novém seriálu se o firemních blozích dozvíte vše od A až po Z.

  • Přečtěte si také další díly našeho seriálu; dozvíte se v nich,  jak na technické zprovoznění blogu, na jeho vizuální stránku a v neposlední řadě na obsahové aspekty.

Co to vůbec blog je?

Blog je druhem internetové prezentace, jejíž obsah tvoří především články, které jsou v ideálním případě rozčleněny do několika dílčích kategorií. Třeba právě teď se nacházíte na našem Aira blogu a čtete článek spadající do kategorie „online marketing“.

Existuje několik typů blogu, a to:

  • blogy osobní, na nichž autoři většinou publikují obsah osobního charakteru (něco jako internetové deníčky), 
  • blogy odborné, jejichž obsah se zaměřuje na určitou tematicky vymezenou oblast, 
  • blogy firemní, které jsou v současné době společnostmi hojně využívány jako jeden z marketingových kanálů, neboť dokáží podpořit růst a rozvoj podnikání. Především vzbuzují v návštěvnících jistou důvěru, čímž pozitivně přispívají k rozvoji brandu a zviditelnění značky.

Toho všeho jsme byli několikrát svědky, kdy jsme například vytvořili firemní blog pro klienta Van Leeuwen - nizozemskou strojírenskou společnost - kterému jsme tak pomohli najít do týmu nové jeřábníky. V kooperaci se zaměstnanci firmy také pomáháme vymýšlet firemní blog společnosti DataHelp, experta na záchranu dat, a v neposlední řadě spravujeme firemní blog klienta ACME domácí péče. 

Že máte e-shop a domníváte se, že nemáte návštěvníkům co říct? Nesmysl! Právě e-shopy mohou z firemních blogů hodně získat, neboť představují efektivní způsob, jak seznámit (potenciální) zákazníky s jednotlivými produkty a jejich charakteristikami. 

V našem seriálu se omezíme na poslední zmíněný typ – tedy blogy firemní. Konkrétně v tomto díle si ukážeme, jaké výhody z něj pro podniky plynou, a proč nad touto možností rozhodně nezanevřít. Zvláště na pozoru by se měly mít malé firmy a podniky.

Výhody firemního blogu

Výhod firemního blogu je celá řada, právě proto také neustále roste jeho popularita; mezi ty nejvýznamnější z nich patří to, že firemní blog:

Ke zvýšení návštěvnosti webu lze použít různé způsoby – e-mail marketing, placené reklamy ve výsledcích vyhledávání či na jiných webech atp. Problém však spočívá v tom, že po vyčerpání rozpočtu se vaše reklama jednoduše přestane zobrazovat. Navíc se nejedná o „přirozený" proces vyhledávání typu, že si uživatel sám něco najde ve vyhledávači, ale o to, že si platíte tzv. pole position a vizibilitu v rámci vyhledávání. 

Existují však také metody, jak generovat návštěvnost přirozeně. K tomu slouží SEO, tedy optimalizace pro vyhledávače, jejíž součástí je mimo jiné právě blogování. Pokaždé, co napíšete nový příspěvek, vznikne další stránka, která může být zaindexována vyhledávači a zobrazena uživatelům ve výsledcích vyhledávání (samozřejmě po zadání souvisejících klíčových slov). 

Zvýšení návštěvnosti webu

Jednotlivé příspěvky, resp. články, byste v ideálním případě mezi sebou měli interně prolinkovat – tedy odkazovat z jednoho na druhý – čímž uživatele nepřímo přimějete zůstat na webu déle. Neméně důležitou technikou, jak s články pracovat, je externí prolinkování neboli budování zpětných odkazů, které je významným faktorem pro hodnocení ze strany vyhledávačů. 

Díky blogování je také možné zvyšovat návštěvnost webu ze sociálních sítí, neboť na nich můžete nové blogové příspěvky (tzv. posty) pravidelně zveřejňovat. Takto publikované příspěvky mohou být dále sdíleny jednotlivými uživateli a současně vám odpadá starost s tvorbou obsahu separátně pro sociální sítě. Tuto metodu používáme například u výše zmíněného klienta DataHelp:

Blogový příspěvek na sociálních sítích

Provázanost firemního blogu a sociálních sítí u klienta DataHelp

2. Konvertuje návštěvníky v potenciální zákazníky

Každý nový příspěvek na blogu neznamená pouze novou stránku v indexu vyhledávačů, ale také možnost získat nové zákazníky. Klíčem k úspěchu je umístit do každého takového příspěvků tzv. call-to-action tlačítko, které návštěvníky vyzývá k určité akci. Může se jednat například o stažení e-booku zdarma, stažení zkušební verze programu zdarma, přihlášení se k odběru newsletteru atp. Kliknutí na takové tlačítko bývá zpravidla provázeno výzvou k vyplnění kontaktního formuláře, díky němuž získáte o návštěvnících potřebné informace, abyste je následně mohli oslovit s nabídkou.

CTA buttons
Příklad call-to-action tlačítek na firemním Aira blogu

  • Pro jednoho z našich klientů, specialistu na dveře a vstupní portály Animo Bohemia, jsme připravovali bezplatný e-book, kdy uživatel po zadání své e-mailové adresy dostal Tipy a rady, čemu se vyhnout při výměně vstupních dveří. A pro dalšího klienta, firmu Minihaus zabývající se inovativními modulárními stavbami, jsme dokonce vytvořili účelný a barvitý prospekt!

E-book zdarma

E-book zdarma pro klienta Animo Bohemia

Prospekt pro klienta Minihaus

Firemní prospekt pro klienta Minihaus

3. Pomáhá budovat autoritu byznysu

Firemní blogy sice napomáhají k budování jisté autority firmy, je však nutno tvořit obsah, který je relevantní a užitečný pro potenciální i stávající zákazníky – například takový, který reflektuje jejich případné dotazy. Tuto výhodu ocení především lidé působící v sekci obchodu, neboť místo zdlouhavého vysvětlování a odpovídání na určitý dotaz mohou jedince odkázat právě na ten či onen příspěvek na blogu. Co se týče měřitelnosti ukazatele efektivity blogových příspěvků, v tom nejzákladnějším smyslu na něj lze pomýšlet jako na jakousi „míru, do níž je obchodníkům umožněno uzavírat obchody“ (tím, že mají „volnější ruce“).

V případě potenciálních zákazníků, kterým jste takto pomohli, je mnohem pravděpodobnější, že si v budoucnu nakoupí rovnou u vás, a nikoliv u konkurence. Svou pomocí jste si totiž získali, alespoň částečně, jejich důvěru. Může se také celkově zjednodušit nákupní proces, neboť potenciální (ale i stávající) zákazníci přijdou již „poučeni“ a následná diskuse či poradenství bude mnohem svižnější.

Výhodou je také to, že blog lze využít jako informativní/prodejní kanál, kdy veřejnosti můžete jeho prostřednictvím představit novinku v sortimentu, pořádanou událost aj. 

4. Je strategií generující dlouhodobé výsledky

Tato výhoda částečně souvisí už s první výše zmíněnou, neboť se zde opět opíráme o indexaci vyhledávači. Ač publikujete další a další blogové příspěvky, ty starší zůstávají indexovány a uživatelé je tak mohou najít i po několika týdnech, měsících i letech. Dokonce bylo zjištěno, že 70 % návštěvnosti tvoří návštěvy starších postů, a nikoliv těch, které byly vydány v aktuálním měsíci. O tom jsme se sami přesvědčili u jednoho z našich magazínů, cestovatelského portálu Cestovinky.cz, a to na základě zajímavých dat z Google Analytics, na která se můžete podívat v naší oborové referenci.

Za zmínku stojí také fakt, že (nejen) firemní blog lze monetizovat. Jako jeden z možných způsobů lze uvést tzv. affiliate marketing, jenž je založen na spolupráci prodejce zboží či služeb a těch, kteří dané zboží či službu doporučují. 

Provozování firemního blogu se tedy vyznačuje určitou škálovatelností. Výsledky sice nemusí být patrné na první pohled, můžeme se však spoléhat na pravidelný přísun návštěvníků i do budoucna. Rozhodně je to investice, která se při rozumné a efektivní práci s blogem zcela jistě zpětně vyplatí. 

Nepřehlédněte! Přečtěte si i další díly našeho seriálu!

 

potřebujete pomoc s blogem?

napište nám

Související články: 

Jak založit firemní blog | 2. díl | Technická stránka firemního blogu aneb Co je potřeba k jeho zprovoznění

Technická stránka webu
Chceme-li vytvořit firemní blog, nestačí se zabývat pouze jeho obsahovou, nýbrž i technickou stránko

Jak založit firemní blog | 3. díl | Vizuální stránka blogu

Webdesign
Všichni určitě dobře víme, že bychom neměli soudit knihu podle jejího obalu.

Jak založit firemní blog | 4. díl | Tipy a rady pro rozvoj obsahu – kategorie, tagy

Kategorizace obsahu webu
"Obsah je to, co prodává" - pro někoho možná klišé, pro nás posvátný a neotřelý fakt, jeho

Jak založit firemní blog | 5. díl | Tipy a rady pro rozvoj obsahu – analýza klíčových slov

Analýza klíčových slov
Klíčová slova jsou nedílnou součástí procesu optimalizace webu pro vyhledávače, neboť představují to

Jak založit firemní blog | 6. díl |Tipy a rady pro rozvoj obsahu – jak na co nejlepší příspěvky

Jak založit firemní blog - jak psát blogové příspěvky
Napsat opravdu kvalitní blogový příspěvek, který návštěvníci dočtou až do konce, není jen tak.

Přidat komentář