Jak založit firemní blog | 4. díl | Tipy a rady pro rozvoj obsahu – kategorie, tagy

"Obsah je to, co prodává" - pro někoho možná klišé, pro nás posvátný a neotřelý fakt, jehož ctěním se nám v byznyse neustále daří. V následujících řádcích vám ukážeme základy práce s webovým obsahem tak, aby se dařilo i vám!
Obsah firemního blogu - kategorie, tagy

Nyní, když už za sebou máme vizuální stránku blogu, můžeme se směle pustit do rozvoje jeho obsahu, neboť právě ten je alfou i omegou celého blogu. Obsahovou stránkou se bude zabývat ještě pár dalších dílů našeho seriálu; konkrétně v tomto si povíme něco o tvorbě kategorií a tagů. 

Nepřehlédněte! Nezapomeňte si přečíst také předchozí díly! Ten dnešní bude  pojednávat o následujících aspektech:

K čemu jsou kategorie dobré?

Nejen obsah sám o sobě, ale také způsob jeho prezentace a kategorizace je klíčový. Nestačí pouze seřadit blogové příspěvky od nejnovějších po nejstarší, což u většiny blogů bývá, ale také vytvořit kategorie, jež seskupují tematicky příbuzné posty do jednoho dílčího celku.

Cílem kategorií je především usnadnit uživatelům orientaci na blogu a pomoci jim k nalezení hledaného obsahu. Díky kategoriím si navíc mohou přečíst další relevantní články související s hledaným obsahem, a zůstanou tak na vašem webu déle, což je mimo jiné jedním z hodnotících faktorů, zda se váš příspěvek zobrazí ve výsledcích vyhledávání na Googlu. 

SERP

Mohlo by vás zajímat! 

Jak na strukturu kategorií?

Při vymýšlení kategorií je v prvé řadě potřeba myslet na to, že jsou určeny k orientaci uživatelů. Zamyslete se proto nad tím, co dává smysl vašim návštěvníkům, nikoli pouze vám. 

U firemních blogů je situace trošku jednodušší v tom, že by kategorie měly reflektovat témata hlavního webu. Jako příklad uvedeme náš hlavní web www.aira.cz, kde hned na úvodní stránce uvidí příchozí návštěvníci čtyři hlavní oblasti, jimiž se zabýváme: outsourcing IT, tvorba webu, online marketing a vývoj aplikací. Přejdeme-li k našemu blogu, tak vidíme, že jsou jeho kategorie s těmito čtyřmi hlavními oblastmi shodné. 

Hlavní web společnosti Aira GROUP

Hlavní web společnosti Aira GROUP

Kategorizace příspěvků na Aira blogu

Kategorizace příspěvků na Aira blogu

Tento postup však nelze aplikovat všude, vždy záleží na daném tématu a oblasti podnikání. Jak tedy postupovat, když musíte kategorie tvořit „od píky“? 

Zkuste si vymyslet několik příspěvků, o nichž byste rádi psali, a popřemýšlejte, co by mohlo být nadřazeným tématem každého z nich. Lze však zvolit i opačný postup, kdy si nejprve uděláte návrh několika kategorií a následně budete vymýšlet konkrétní příspěvky. Pokud vás k určité kategorii nic nenapadne, nemá smysl ji vytvářet. Ať už zvolíte ten či onen postup, zkuste se co nejvíce zaměřit na tzv. evergreen content, tedy obsah, který nikdy nestárne.

Firemní blog - struktura kategorií

V případě, že už blog nějakou dobu máte, ale ještě nemáte kategorie, lze využít i Google Analytics, kdy se podíváte, co vaši návštěvníci na blogu nejvíce hledají, a dle jimi vyhledávaných témat zkusíte vytvořit kategorie. 

S tvorbou kategorií jsme pomohli nejednomu klientovi. Jako příklad lze uvést specialistu na dveře a vstupní portály, firmu Animo Bohemia, které jsme pomohli strukturovat kategorii sortiment na jednotlivé sortimentní skupiny tak, aby byla návštěvníkům zajištěna co nejsnazší orientace na webu. Co dalšího jsme pro klienta dělali, se dozvíte v podrobnější referenci.

Animo Bohemia - kategorizace

Optimální počet kategorií a jejich název

Co se počtu kategorií týče, někdy může být limitovaný používanou šablonou. Pokud to není váš případ, držte se pravidla, že méně je někdy více. Záběr kategorií by měl být širší, v opačném případě se v nich návštěvníci budou spíše ztrácet, než aby se lépe orientovali. Jako doporučený počet se uvádí 7 ± 2 kategorií. 

Neméně důležitým aspektem je samotný název kategorie, který by měl být unikátní a snadno pochopitelný. V ideálním případě by měl obsahovat klíčová slova a jeho délka by měla být 1-3 slova. Jako příklad vhodně zvoleného počtu i názvů kategorií si můžeme uvést řetězec kaváren Starbucks, jenž svůj obsah rozčlenil do 8 kategorií o jednoslovném, maximálně dvouslovném názvu.

Vhodně zvolená kategorizace na příkladu kavárenského řetězce Starbucks

Vhodně zvolená kategorizace na příkladu kavárenského řetězce Starbucks

Kategorie vs. tagy

Další možností, jak určitým způsobem členit obsah, jsou tagy (štítky). Obdobně jako kategorie slouží k seskupování příbuzného obsahu, ale jdou více do hloubky a je díky nim možno propojovat obsah napříč různými kategoriemi. Jako příklad opět použijeme náš firemní Aira blog. V předchozích řádcích jsme zmínili, že jednou z jeho kategorií je „online marketing“. Ta je dále rozčleněna pomocí tagů, jako jsou např. „SEO“, „copywriting“, „linkbuilding“ atp.  

Kategorie vs. tag

Kategorie vs. tagy

Co se jejich počtu týče, žádné magické číslo neexistuje, ale stejně jako v případě kategorií platí i zde, že méně je někdy více. Opravdu není třeba návštěvníky příliš zahlcovat. Důležitý je však název jednotlivých tagů, neboť například štítek „SEO“ není to stejné jako štítek s názvem „seo“. Každý z nich bude mít přiřazený jiný obsah, což však návštěvníci netuší a podívají se pouze na jeden z nich. Zbytečně tak přijdete o návštěvnost těch, kteří se o tuto „otagovanou“ oblast zajímají. Z hlediska počtu slov by měly být co nejkratší, asi nejčastěji se setkáme s jednoslovným pojmenováním

Ptáte-li se, s čím začít dříve – zda s tvorbou kategorií či naopak tagů, odpověď zní jednoznačně – primární jsou kategorie, bez nich by byl obsah chaotický. Tagy jsou spíše něco navíc.

A co vás čeká příště? V příštím díle se společně podíváme na analýzu klíčových slov, kdy si jednak vysvětlíme, jak na ni, a jednak si ukážeme její praktické využití.

Přečtěte si také předchozí díly!

Vylepšete svůj Outsourcing IT

napište nám

Přidat komentář