Jak založit firemní blog | 6. díl |Tipy a rady pro rozvoj obsahu – jak na co nejlepší příspěvky

Napsat opravdu kvalitní blogový příspěvek, který návštěvníci dočtou až do konce, není jen tak. My vám však v tomto díle ukážeme, jak na to. Tak čtěte dále!
Jak založit firemní blog - jak psát blogové příspěvky

V předchozím díle našeho seriálu jsme se zabývali analýzou klíčových slov, díky níž lze, mimo jiné, získat zajímavé náměty pro tvorbu článků či příspěvků celkově. Mít námět však nestačí, neboť cesta od námětu k finálnímu výsledku je dlouhá a někdy i poměrně trnitá. Budete-li se však řídit našimi radami níže, značně si tuto cestu usnadníte. 

A o jaké rady přesně jde?

Kromě nich si na závěr ukážeme také nejrůznější tipy na formy obsahu; resp. to, v jaké formě informace návštěvníkům předkládat. 

Určitě si ale  nezapomeňte přečíst i všechny předchozí díly našeho seriálu, v nichž najdete spoustu dalších cenných rad!

#1 Piště pro své zákazníky

Ne nadarmo rozlišujeme firemní blogy od těch osobních. Prostřednictvím firemního blogu píšete pro své (stávající i potenciální) zákazníky, čemuž je nutno obsah přizpůsobit. Zaměřte se tedy na takový obsah, jenž pomůže zákazníkům vyřešit určitý problém, případně jim umožněte nahlédnout do svého podnikání; může se jednat například o články o firemních akcích, firemní kultuře, o profilech jednotlivých zaměstnanců aj. 
 

Firemní blog - profily zaměstnanců

Rubrika rozhovorů se zaměstnanci na Aira blogu

Nezastupitelnou roli v blogu, z hlediska obsahu, má tzv. evergreen content, se kterým jste se už určitě někdy setkali. Je to takový obsah, jenž má jednu z následujících podob:

#2 Plánujte, plánujte a zase plánujte

Jedním z faktorů ovlivňujících úspěch firemního blogu je to, jak často publikujete nové příspěvky. Doporučeným intervalem k vydávání nových příspěvků je v optimálním případě jedenkrát týdně či jedenkrát za 14 dní, minimálně pak jednou za měsíc. 

Jak psát blogové příspěvky - plánování obsahu

Ať už je to tak či onak, rozhodně si naplánujte sepsání a publikaci nových postů dopředu. Vyhnete se tak typickým výmluvám typu: „Není na to prostě čas.“ či „Nevím, o čem psát.“. Užitečným nástrojem pro plánování blogového obsahu je již zmíněná analýza klíčových slov, díky níž zjistíte, co lidé v souvislosti s vašim oborem hledají.

#3 Nepodceňujte sílu dobrého titulku

Dobrý, tzn. relevantní a adekvátní, titulek je jedním z kritérií pro umístění se na předních pozicích ve výsledcích vyhledávání. Je to také úplně to první, co čtenář uvidí. Je dobré umisťovat do titulků longtailová klíčová slova (neboť se vyznačují lepší konverzní schopností) a také fráze vyzývající k akci, např. „Jak psát firemní blog?“ namísto „Má tvorba firemního blogu smysl?" První titulek totiž indikuje, že se čtenáři něco užitečného naučí. 

•    Přečtěte si také! O neobvyklých titulcích v jedné veleúspěšné reklamní kampani

Jak psát blogové příspěvky - síla titulku

#4 Nabídněte návštěvníkům hodnotný obsah

Jedině tím, že budete konstruktivní a budete čtenáře pravidelně zásobovat hodnotným obsahem, si dokážete vybudovat autoritu v oboru a také loajalitu příchozích uživatelů.

Tvorbou hodnotného obsahu pomáháme budovat autoritu třeba společnosti specializující se na záchranu dat – Datahelp, pro niž tvoříme odborné blogové články.

Tvorba odborných článků pro klienta Datahelp

Ukázka příspěvku na firemním blogu společnosti Datahelp

#5 Inspirujte se u svých konkurentů

Jak jinak získat konkurenční výhodu než nahlédnutím do repertoáru konkurence? Můžete tak poměrně snadno získat inspiraci na námět nového článku a rovnou se podívat, jak si dané či podobné téma stojí u čtenářů. Vždy však dbejte na to, aby byl váš obsah originální a nikoliv zkopírovaný. 

Jak psát blogové příspěvky - analýza konkurence

#6 Blogujte často, ale raději méně

Co přesně máme na mysli? Nezahlcujte čtenáře hromadou (a nedej bože nicneříkajícího) obsahu, resp. textu. Žijeme totiž v době, kdy lidé články pouze tzv. skenují a hledají, pro co přišli. Nic navíc. Existují samozřejmě i výjimky, avšak v takových případech je potřeba text vhodně strukturovat a doplnit například kotevní navigací.

Jak psát blogové příspěvky - kotevní navigace

Ukázka kotevní navigace u jednoho z našich blogových článků

Co se týče optimálního počtu slov, žádná magická hranice neexistuje. Některé zdroje uvádějí 400-500 slov, některé až 3 000. Vždy záleží na konkrétní situaci.

#7 Zaveďte určitý styl blogování, případně zapojte celý tým

Ač se jedná o firemní blog, jeho příspěvky by měly reflektovat jakousi lidskou tvář firmy. Určitě také není vhodné neustále čtenáře nabádat ke koupi. Čím méně formální a „vtíraví“ budete, tím větší je pravděpodobnost, že se tito jedinci budou o vaše služby či produkty zajímat sami.

Je-li to v možnostech vaší firmy, zapojte co nejvíce zaměstnanců. Každý do blogu vnese svůj vlastní osobitý styl a pohled na věc, a čtenáři si tak budou připadat vašemu podniku blíž. Můžete například zavést určité „kolečko“, které určí, v jakém pořadí se budou jednotliví zaměstnanci střídat.

Jak psát blogové příspěvky - zapojení zaměstnanců

#8 Nabídněte čtenářům možnost interakce a sdílení

Základním způsobem, jak nechat čtenáře interagovat s obsahem, je ponechání možnosti přidávat komentáře. Tím jednak čtenářům ukážete, že je pro vás jejich názor důležitý, a jednak získáte bez většího úsilí spoustu užitečných informací týkajících se jejich názorů a způsobu uvažování. Na komentáře je samozřejmě potřeba odpovídat. Dbejte však na to, aby vaše odpovědi byly i v případě sebevětší kritiky umírněné, slušné a objektivní.

Jak psát blogové příspěvky - interakce návštěvníků s obsahem

Neméně důležitá je možnost sdílení obsahu, a to nejlépe pomocí ikonek sociálních sítí v závěru článku. Čtenáři se tak mohou jednoduše podělit o právě nabyté vědomosti s ostatními a vy získáte spoustu nových návštěvníků „zdarma“.

#9 Dbejte na vizuální stránku obsahu

Ve zkratce řečeno – proložte psaný text obrázky, grafy, videi či infografikami. Váš obsah tak získá úplně jiný rozměr. Věděli jste třeba, že články obsahující vizuální prvky mají až o 94 % vyšší počet celkových zobrazení?

Jak psát blogové příspěvky - vizuální stránka příspěvků

Přečtěte si také! 

#10 Analyzujte výkon blogu

Nejpopulárnějším nástrojem k monitorování výkonu webových stránek je bezesporu Google Analytics. Zjistíte díky němu mimo jiné to, skrze jaké kanály na váš blog návštěvníci přicházejí a co nejčastěji hledají. Získáte tak užitečné podklady k dalšímu rozvoji blogu.

Jak psát blogové příspěvky - analýza výkonu

Ke zlepšení výkonu blogu (a webu celkově) značně přispívá interní (ale i externí) prolinkování, tzn. vkládat do obsahu příspěvků na vašem blogu odkazy na další vaše příspěvky, na něž se může uživatel proklikem dostat, a strávit tak na vašem webu více času. Důležité je však mít správně zvolený anchor text, tedy popisný text hypertextového odkazu, neboť ten indikuje, co se uživatel kliknutím na něj dozví. Vše, co by vás mohlo o zpětných odkazech zajímat, jsme sepsali v menším „linkbuildingovém průvodci“ 

Tipy na formy obsahu

V předešlých řádcích jsme zmínili především to, co a jak na firemní blog psát. Neméně důležitým aspektem je forma, v jaké informace svým návštěvníkům předkládáte. Blogový příspěvek totiž nemusí tvořit pouze strohý text o x řádcích, jak bývá zvykem, ale lze jej určitým způsobem „rozbít“ a použít nejrůznější tabulky, widgety, kotvy aj. Příspěvek se tak stane mnohem lákavějším a zajímavějším.

Níže jsme pro vás pro ilustraci připravili přehled, resp. příklady, prvků, s jejichž pomocí lze obsah rozčlenit.

Jak psát blogové příspěvky - tipy na formu obsahu

O jednotlivých formách obsahu psal detailněji kolega Mirek v článku „Praktické tipy pro kvalitní obsah webu“. Najdete v něm mimo jiné i to, jak formy obsahu přizpůsobit přímo svému oboru podnikání.  

Tímto je náš seriál bohužel u konce. Pokud se vám série líbila, určitě si přečtěte i další články z naší dílny týkající se rozvoje byznysu; třeba ten o TOP 5+ nejlepších strategií pro malé firmy, kde se kromě blogování dozvíte i něco o významu sociálních sítí, PPC reklam, e-mail marketingu aj. 

Přejeme mnoho úspěchů v podnikání! 
 

Přečtěte si také předchozí díly!

potřebujete pomoc s blogem?

napište nám

Související články: 

Jak založit firemní blog | 1. díl | Co je to firemní blog a proč je dobré ho mít

Monetizace webu
Učinit rozhodnutí, zda se pustit do tvorby firemního blogu může být náročné.

Jak založit firemní blog | 2. díl | Technická stránka firemního blogu aneb Co je potřeba k jeho zprovoznění

Technická stránka webu
Chceme-li vytvořit firemní blog, nestačí se zabývat pouze jeho obsahovou, nýbrž i technickou stránko

Jak založit firemní blog | 3. díl | Vizuální stránka blogu

Webdesign
Všichni určitě dobře víme, že bychom neměli soudit knihu podle jejího obalu.

Jak založit firemní blog | 4. díl | Tipy a rady pro rozvoj obsahu – kategorie, tagy

Kategorizace obsahu webu
"Obsah je to, co prodává" - pro někoho možná klišé, pro nás posvátný a neotřelý fakt, jeho

Jak založit firemní blog | 5. díl | Tipy a rady pro rozvoj obsahu – analýza klíčových slov

Analýza klíčových slov
Klíčová slova jsou nedílnou součástí procesu optimalizace webu pro vyhledávače, neboť představují to

Přidat komentář