Evergreen content. Co lidé hledají dnes a hledali i před 15 lety?
Evergreen content má s uvedenými a mnoha dalšími podobnými počiny jedno společné – pravděpodobně nikdy nezestárne. Můžeme ho definovat jako optimalizovaný obsah, který zůstává čerstvý a relevantní v dlouhém časovém období. Jednoduše řečeno ho mohli naši rodiče hledat na internetu před 15 lety stejně tak, jako ho dnes vyhledáváme my a nejspíš, pokud nedojde k zániku světa, ho budou hledat za 15 let i naše děti.
- Proč není normální obsah evergreen?
- Jak většinou evergreen content vypadá
- Evergreen content a titulek
- Proč a jak tvořit evergreen content
Proč není „normální obsah“ evergreen?
Na rozdíl od ostatního obsahu, který možná bude právě i za 15 let dohledatelný, jde ale o užitečné tipy a rady v oblastech, jež člověka nepřestanou zajímat, pokud se nestane něco zásadního. Když totiž například dneska hledáme trendy v líčení nebo oblékání, nenajdeme to samé, co by našly naše maminky v dávných dobách. I kdybychom se trefili do okamžiku, kdy se móda vrátila a make-up měl ideálně vypadat jako tehdy, stejně by obsah prošel fází, kdy aktuální nebyl a znovu nebude, protože trendy se mění neustále.
Jak většinou evegreen content vypadá
Možná vám dosud evergreen content nic neřekl, ale po této pasáži už budete určitě vědět. Obvykle jde totiž o příspěvky typu:
- seznam (20 nejlepších variací bramborového salátu)
- rady a tipy (100 rad, jak přežít partnerovu rýmičku, aniž byste ho zabila)
- jak na to (jak na dlouhotrvající účes, jak na tu nejnadýchanější bábovku)
- recenze produktů s dlouhou životností (protože pračku si většina z nás nekupuje co pět let)
- videa (videa jsou vděčná, protože zachycují okamžiky, které už se nebudou identicky opakovat)
Pokud toto chcete tvořit a tím svému webu nebo blogu zajistit v čase nové a nové návštěvy, bude nejlepší, když si vyberete některé z naprosto neopomenutelných obecnějších oblastí života:
- vaření, recepty (jak správně udělat jíšku, jak zahustit omáčku bez jíšky, jak připravit fenomenální svíčkovou na smetaně)
- životní styl, strava, sport – oblast, která dnes vzkvétá a nejspíš tomu nebude jinak (jak vypadat dobře i po padesátce, co jíst k večeři a nepřibrat, jak zhubnout, jak natrénovat na maraton)
- mezilidské vztahy – lidstvo se sice mění, ale s ním spojené radosti a strasti snad jen tak nevymizí (jak správně vycházet s kolegy na pracovišti nebo jak se vyhnout žárlivosti)
- finance a obživa (jak si říct o větší plat, jak začít podnikat, jak se stát rentiérem)
- smysl života – něco, co nás převyšuje a patří to k nám, ať je to náboženství, nebo filozofie
Pěkný a vyčerpávající seznam tematických okruhů evergreen contentu uvádí na svém webu Vladimír Matula.
I tenhle obsah potřebuje dobrý titulek
Ruku na srdce, článek bez dobrého titulku může skončit v propadlišti internetu dřív, než řekneme „propadliště internetu“. Na webu hiplayapp.com je dokonce seznam slov, která v titulku evergreenového článku nemůžou způsobit škodu. Jde o výrazy: proč, kdy, co, jak, kde, kdo, tipy, průvodce, návod a seznam.
Proč a jak tvořit evergreen content, když to jenom trochu jde?
Jak už bylo řečeno, jde o typ obsahu, který si svou platnost drží dlouhodobě (takovým typem je jistě i vyprávění neboli storytelling). Na web nebo blog, kam ho umístíme, budou dost možná lidé chodit po dlouhá léta a organická návštěvnost neustále poroste, aniž bychom museli obětovat nějaký finanční obnos (i když tomu se samozřejmě meze nekladou). Takový obsah bychom samozřejmě měli tvořit s etickým záměrem. Čtenáři to ocení. Stejně jako ocení stylistickou stránku věci.
Zdroj obrázku: https://www.mumbaiweb.in/the-evergreen-content-life-cycle/
Proč je oblíbený na sociálních sítích?
Podle commonplaces.com se taky šíří po sociálních sítích ve větší míře, než jakou bychom očekávali. Když se nad tím zamyslíme, je to vlastně pochopitelné. Když někdo z přátel sdílí článek (super článek o sdílení na sociálních sítích psala Vendula) o tom, jak si říct o zvýšení platu, rádi se na obsah podíváme, protože se nám takové rady buď aktuálně hodí, nebo by se do budoucna hodit mohly. Stejně tak čekáme další a další tipy a triky, jak zázračně zhubnout bez cvičení, protože věda se posouvá a odborníci můžou přece přijít s něčím novým, navzdory tomu, že cvičení dohromady s vyváženou stravou je tou nejlepší cestou k vysněné postavě – tak to bylo před 15 lety, je to tak teď a bude to tak nejspíš i za dalších 15 let.
Obsahová aktualizace je nezbytná. Jak může vypadat?
Obsah, jehož platnost přetrvává (např. nás velký průvodce o firemních videohovorech), může zaznamenat větší oblíbenost u vyhledávačů tehdy, když ho jednou za čas doplníme/aktualizujeme například o nové poznatky. Stačí i krátký odstavec nebo doplněný odkaz a organická návštěvnost může zase růst. Ideální časový rozestup jsou například 2 měsíce. Vždy myslete na uživatele, aktualizace samotného data publikace nikomu nic nepřinese.
A co vy? Tvoříte evergreen content, aniž byste věděli, že má své speciální pojmenování? Nebo se jím zabýváte cíleně? A máte hmatatelné výsledky, kterými byste jeho tvorbu mohli obhájit?
Přidat komentář