Psychologie barev: Klíč k úspěšnému marketingu

Barevnost hraje v marketingu důležitější roli, než se zdá. Správně nastavené barevné řešení výrazně ovlivňuje úspěšnost značky, webové stránky či prodejnost produktů.
Psychologie barev

Člověk je zkrátka vizuální tvor a při výběru služby nebo produktu se sází na první dojem. Jakou tedy zvolit barevnost, aby vám hrála do karet? A na co si dát pozor? 

1. Psychologie barev jako základ brandingu

U kvalitních korporátních identit nebo produktů bývá barevnost dobře promyšlená. Každou barvu totiž máme podvědomě spojenou s určitou emocí, čehož by měl umět designer využít. Přestože působení barev může být subjektivní (každý z nás vnímá jednotlivé barvy jinak), určité aspekty platí v obecné rovině pro všechny barvy stejně.  

Psychologie barev - Color Emotion Guide

Zdroj obrázku

1.1. Význam jednotlivých barev

Červená – podvědomě spojovaná s barvou krve, je z psychologického hlediska vnímána jako nejintenzivnější barva. Evokuje vzrušení, dravost, akci, energii. Je často používaná ve webdesignu ke zvýraznění call-to-action prvků (např. tlačítek), při výprodejích a dalších impulsních akcích. Červená barva podvědomě podněcuje chuť k jídlu, často ji tedy najdeme v restauracích a fast-foodech. Ve větším množství může symbolizovat nebezpečí, proto se doporučuje používat ji s rozumem. 

Psychologie barev - červená

Zdroj obrázku

Investovat do kvalitního grafika je u logotvorby základ. Jak takové logo vzniká najdete například v naší referenci pro firmu Mahoon nebo Pragolab. Více o možnostech vytvoření loga na míru se můžete dočíst na našem webu. 

Oranžová – optimistická barva, značící nadšení, kreativitu a štěstí. Upoutá stejně jako červená (proto se rovněž používá u call-to-action prvků či webových prezentací), ale nepůsobí tak agresivně. Oranžová je častou volbou značek pro děti a mládež, protože odráží radost, přátelství a humor. Využívají ji také stavební firmy (asociace s dopravními prvky, kužely a reflexními vestami), což si lidé spojují se stabilitou a rovnováhou. Může být také symbolizovat finanční dostupnost. 

Psychologie barev - oranžová

Zdroj obrázku

Žlutá – barva slunce, evokující radost a optimismus, vyvolává pocity štěstí, důvěryhodnosti, rychlosti a svobody. Zároveň působí jako výstražná barva, která zatěžuje oko, její použití by se tedy nemělo přehánět. Využívá se hodně v energetice, prodejen s nábytkem a v potravinách, protože stejně jako červená barva podněcuje chuť k jídlu. U jejího použití je potřeba věnovat pozornost kontrastu, aby byla zachována čitelnost loga. 

Psychologie barev - žlutá

Zdroj obrázku

V logotvorbě je potřeba dávat pozor nejen na kontrast a barevnou kompozici, ale i na další aspekty. Jak může podcenění kvalitní korporátní identity dopadnout se můžete dočíst v tomto článku. A jak je na tom vizuální identita českých měst

Modrá – barvu mořské hladiny a oblohy si člověk podvědomě asociuje s harmonií, stabilitou, důvěryhodností a kvalitou. Používá se tedy u kancelářských a konzervativních značek, jako jsou banky, pojišťovny, univerzity nebo politické strany. Ve webdesignu se využívají modré podklady a prvky u výpisu výhod služeb. U mladých lidí modrá symbolizuje barvu dospělosti, čehož využívají zejména sociální sítě. 

Zajímavost: U modré hraje důležitou roli její odstín. Světle modrá působí osvěžujícím a uklidňujícím dojmem, naopak tmavší odstány se používají u solidních, konzervativních firem. Více informací najdete v tomto článku. 

Psychologie barev - modrá

Zdroj obrázku

Zelená – symbolizuje přírodu, harmonii, bezpečí (vzpomeňme na zelenou na semaforech) a navozuje pocit klidu. Je tedy volbou relaxačních služeb, zdravotnictví nebo přírodních produktů. Zelená je také barvou peněz, čehož ve svých vizuálních identitách využívají některé banky. 

Psychologie barev - zelená

Zdroj obrázku

Fialová – královská barva, evokující luxus, majestátnost a moudrost. Zároveň podněcuje kreativitu a působí tajemným dojmem. Fialová je také oblíbenou barvou u žen a zdůrazňuje jemnost (vzpomeňme na čokoládu Milka). Používá se u luxusních, kreativních značek a v kosmetice. 

Psychologie barev - fialová

Zdroj obrázku

Černá – černá je barvou sofistikovanosti, luxusu a elegance. Odráží i autoritu a stabilitu. Jako součást korporátní identity ji volí především luxusní módní a kosmetické značky nebo automobilky, protože se jedná o oblíbenou barvu produktů pro muže. 

Psychologie barev - černá

Zdroj obrázku

Černou jsme použili jako základní barvu e-shopu s kvalitním cyklistickým zbožím Kolokrám. Naše další grafické reference můžete najít zde. 

Více informací o psychologii barev se dozvíte v tomto videu: 

1.2. Psychologie barev v praxi

Současný trh je množstvím produktů doslova přesycený. Je tedy otázkou pár sekund, než se zákazník rozhodne, zda nakoupí náš produkt, nebo se rozhodne pro konkurenci. Dobrý design v tomto hraje klíčovou roli, což jde ruku v ruce s barevností. Z průzkumů vyplývá, že 85% respondentů si vybírá produkt na základě barevnosti. 

Zajímavou studii najdete v tomto článku, který uvádí doporučenou barevnost pro zákazníky v různých typech obchodů, aby podnítila očekávaný výsledek.  

Impulsní nákupy (výprodeje, supermarkety, fast-foody): červená, černá, oranžová, královská modrá – dynamické barvy, které podněcují k rychlosti a akci. Očekává se, že zákazník bude jednat impulzivně, tedy nakoupí toho více, ale v obchodě se příliš nezdrží. 

Impulsní nákupy

Předem plánované nákupy (banky, pojišťovny, nákupní centra): modrozelená, světle modrá, námořnická modrá – barvy podporující klid a rozvážné jednání. 

Předem plánované nákupy

A jak zvýšit prodej na vašich webových stránkách? Vytvořte svůj USP argument, pořiďte kvalitní fotky a zanalyzujte si současný stav vašich kampaní v Google Ads a Skliku.

Čtěte také:

2. Důležité faktory ve vnímání barev

Každý z nás vnímá barvy trochu jinak. Je to dáno nejen osobní zkušeností (někdo například nemá rád modrou, protože jako dítě strávil hodně času v modře vymalované nemocnici), jiné zase může ovlivnit povolání (třeba u vojáka bude zelená evokovat barvu uniformy, a u bankéře barvu peněz). Rozdíly najdeme i u pohlaví a věku. Největší pozor byste si však měli dát, pokud tvoříte logo pro zahraniční společnost nebo má vaše firma ambice prosadit se ve světě. Kulturní rozdíly jsou totiž jeden z nejvýznamnějších aspektů vnímání barev. 

2.1. Kulturní rozdíly

Vnímání barev v rozdílných kulturách je pozoruhodné. Například v Evropě je barvou smrti černá, ale v Arabských zemích modrá, v Číně a Indii bílá a v Jižní Africe zelená. Detailní rozdíly dobře vystihuje infografika na této stránce.  

Psychologie barev - kulturní rozdíly

Zdroj obrázku

2.2. Muži vs. ženy

Rozdíly vnímání barev podle pohlaví se zabývalo několik výzkumů. Studie Joa Hallocka v roce 2003 dokázala, že nejoblíbenější barvou u mužů i žen je modrá (57% mužů a 35% žen), u žen následuje fialová (23%) a zelená (14%), zatímco u mužů je na druhém místě zelená (14%) a poté černá (9%). Ecommerce magazín Bridge ovšem dodává, že muži dávají přednost čistě modré, ženy zase modré s nádechem růžové. 

Psychologie barev - muži vs. ženy

Zdroj obrázku

Zajímavé jsou i další experimenty. Z výzkumu Hallocka se ukázalo, že muži preferují sytější barvy, zatímco ženy upřednostňují jemné, pastelové odstíny. Muži mají také radši černobílou paletu barev. I to je jeden z důvodů, proč se například pro obaly kosmetických produktů pro muže volí častěji tyto odstíny než pro ženy. 

Poměrně známým faktem je také to, že ženy jsou citlivější ve vnímání odstínů barev, zatímco muži mají tendence pojmenovávat různé odstíny stejným názvem. 

 Psychologie barev - pohlaví

Zdroj obrázku

2.3. Sexualita

Výzkumy se prováděly i v rámci sexuality. Bylo dokázáno, že sexualita nemá na vnímání barevných preferencí žádný vliv, tedy homosexuální ženy i muži mají stejné barevné preference jako heterosexuální. 

2.4. Věk

Co se týče vlivu věku na vnímání barev, Joe Hallock ve svém experimentu přišel k výsledku, že s přibývajícím věkem ubývá oblíbenost zelené barvy ve prospěch fialové, a ve věku 70+ už jsou oblíbenými barvami pouze modrá a bílá. V této oblasti ovšem bylo provedeno více experimentů s různými výsledky (např. tento výzkum došel k jiným závěrům a tato infografika tvrdí zase něco jiného), proto bych vnímání barev na základě věkové kategorie doporučovala brát s rezervou. 

Psychologie barev - věk

Zdroj obrázku

Mohlo by vás také zajímat: 

3. Práce s barvami

Při práci s barvami bychom měli brát ohled zejména na barevný odstín, ale je potřeba neopomíjet ani další parametry, jako jsou sytost a světlost. Právě ty mohou hrát významnou roli například v preferencích jednotlivých pohlaví

3.1. Jak upravit barvy ve Photoshopu

Při výběru konkrétní barvy ve Photoshopu obecně platí, že na levé straně barevného pole jsou barvy nejméně syté a na pravé nejvíce. Posouvání bodu v poli nahoru a dolů zase ovlivňujeme světlost. Barevným panelem na pravé straně nastavujeme barevnost. Více informací najdete zde.

Photoshop - úprava barev

Zdroj obrázku

Tyto základní tři parametry, tedy sytost, jas a barevnost můžeme ve Photoshopu nastavit také v panelu Odstín a sytost. Tento panel se využívá nejen pro nastavení parametrů pro konkrétní barvu, ale také pro celý prvek, například fotografii. 

Photoshop - úprava barev

Zdroj obrázku

3.2. Adobe Color Wheel: Nejlepší přítel grafika

Volba správné barevnosti je věda. Je potřeba brát v potaz nejen psychologii barev a další údaje jako jsou kulturní rozdíly nebo pohlaví, ale rovněž správné sladění barevné kompozice. Designéři k tomu používají nástroj Adobe Color Wheel. Jedná se o online nástroj společnosti Adobe, určený k profesionálnímu namixování odstínů konkrétní barvy či určení doplňkových barev. Využívá se v grafickém designu, logotvorbě, web designu, ilustraci, obalovém designu a dalších vizuálních odvětvích. 

3.2.1. Funkce Adobe Color Wheel

V Adobe Color Wheel rozlišujeme několik funkcí podle toho, jak dynamicky chceme, aby výsledná barevná kompozice působila. 

Analogové barvy – sousedící barvy, které spolu ladí a působí harmonicky. 

Adobe Color Wheel - analogové barvy

Jednobarevné barvy – spektrum odstínů jedné barvy s různými hodnotami sytosti a jasu, perfektně spolu ladí. 

Adobe Color Wheel - jednobarevné barvy

Trojúhelník – trojúhelníková vzdálenost tří bodů (z toho dva body jsou ještě doplněné o odstín s rozdílnou hodnotou jasu a sytosti), působí dynamicky, ale zároveň ladí jako celek. 

Adobe Color Wheel - trojúhelník, triáda

Doplňkové barvy – barvy, které jsou naproti sobě, vynikají největším kontrastem a jsou oblíbené ve všech vizuálních oborech. 

Adobe Color Wheel - doplňkové barvy

Skládané barvy – jsou postavené na podobném principu jako doplňkové barvy, ale působí menším kontrastem. 

 Adobe Color Wheel - skládané barvy
Zdroj obrázků

Více informací o Adobe Color Wheel najdete v návodu od společnosti Adobe

Potřebujete, aby vaše firma byla na trhu nepřehlédnutelnou? Mezi nabídku našich služeb patří mimo jiné tvorba webových stránek, korporátní identita či online marketing. Pro další informace nás neváhejte kontaktovat a najdeme řešení na míru přímo pro vás. 
 

Vylepšete svůj Outsourcing IT

napište nám

Přidat komentář