Jak je na tom vizuální identita českých měst?

Příklady táhnou, proto jsme vybrali to nejlepší a nejhorší z českého brandingového prostředí.
Logo městské části Prahy 3

S tvorbou vizuálních identit měst se v posledních letech doslova roztrhl pytel. Vizuální stránka hraje podstatnou roli v celkové image, je tedy dobře, že i naše města přemýšlejí nad způsobem, jak se lidem prezentovat. Přesto se bohužel stává, že některá města důležitost kvalitní korporátní identity podcení, což má na svědomí výsledek, který vyvolává vášnivé diskuze nejen mezi grafickými designéry o tom, jestli je vizuální identita v této oblasti nutnost, nebo naprostá zbytečnost.  

Co obnáší nový branding

Vizuální styl neboli korporátní identitu netvoří pouze logo, jak se mnozí domnívají. Kompletní branding zahrnuje volbu písma, oficiálních barev, styl používání fotografií a ilustrací, aplikace loga na propagační materiály a následnou tvorbu logo manuálu, který vysvětluje, jak logo správně používat. Mimochodem, četli jste už tenhle Opus magnum každého tvůrce loga? Asi už tušíte, že to nebude zrovna levná záležitost, pokud výsledek nemá nést nálepku „humpolácké“ nebo „excesivní výstřednost“.

  • Podívejte se na zdařilý příklad, jak jsme u jednoho klienta z původního zadání na redesign loga plynule přešli na tvorbu korporátní identity.

Proto se některým městům do nového vizuálu moc investovat nechce. Nízká částka za logo ovšem odradí kvalifikované grafiky, což se podepíše na výsledném produktu. Za vznikem kvalitního loga přitom stojí i měsíce práce. Každé město by si tedy nejdříve mělo ujasnit, jestli logo vůbec potřebuje a proč, a především jakou myšlenku má nová vizuální identita mít. Podstatné je také porovnání s jinými logy, aby se branding příliš nepodobal jinému (viz logo Náchodu), a následné zvážení, jak bude logo vypadat při aplikacích na tiskovinách i v digitální podobě. V případě podcenění samotného procesu pak mohou nastat takovéto (zřejmě nechtěně) výsledky, nad kterými zůstává rozum stát.

Povedené vizuální identity

Ostrava

Mezi povedená loga lze zařadit logo Ostravy z dílny studia Najbrt. Ostravu vyšlo na 1,8 milionu, což je nejvyšší částka, kterou kdy město za novou vizuální identitu dalo. Investice se nicméně vyplatila. Logo, které ze začátku vzbuzovalo emoce, se nakonec zapsalo mezi obyvateli i návštěvníky pozitivně. Má myšlenku a jeho aplikace baví.

 

ostrava.jpg

ostrava_2.jpg

Frýdek-Místek

Logo Frýdku-Místku, ze studia Lemon Design, se rovněž přijalo kladně. Výhodou loga, symbolizujícího řeku Ostravici, je, že nabízí rovnou několik variant. Na míru se dá přizpůsobit i ilustrace, která je součástí brandingu. Povedený vizuál ke koupi propagačních předmětů přímo láká.

 

frydek_1.jpg

Logo města Frýdek-Místek

 

frydek_2.jpg

frydek_3.png

Praha

Ani naše hlavní město se nedalo zahanbit. Logo Prahy důstojně odráží nejen pražskou historii, ale i multikulturalitu. Autor loga, studio Najbrt, se ke svému výtvoru vyjádřilo následovně: „Logo má symbolizovat otevřenost a nexenofobnost města a lidí v něm žijících. Má být symbolicky podanou rukou všem, kteří do města přicházejí a má navázat na historii, ve které Praha byla centrem různých národností a kultur.“ 

 

praha.png

Logo Prahy

Co se týče Prahy, asi vám neuniklo téma nové vizuální identity Prahy 3. Logo vzbudilo vlnu nevole (např. článek Ondřeje Musila, proč je nové logo Prahy 3 zbytečné), i nadšení. Nicméně právě kontroverzní design, připomínající lajny kokainu nebo čárky za objednané pivo v hospodě, se obstaral o hodnotný PR. Věděli jste, že humorně novou identitu Prahy 3 parafrázovala např. Alza, nebo McDonald‘s?

Valašské Kloubouky

Originální nápad zakomponovalo do svého loga město Valašské Klobouky. Autorka loga, grafická designérka Tereza Pejřimovská, použila symbol přeškrtnutého „o,“ značícího klobouk. Motiv zůstává nejen v logu, ale je použit také v textech, nadpisech a dalších propagačních materiálech. To vizuální identitu skvěle sjednocuje. 

 

valasske_klobouky_1.jpg

Logo města Valašské klobouky

valasske_klobouky_2.jpg

Logo města Valašské klobouky

Co se nepovedlo

Strategie rozvoje města Ústí nad Labem

Existují i případy, kdy města při volbě vizuálu šlápla vedle. Jako ukázkový příklad lze označit logo Strategie rozvoje města Ústí nad Labem na období 2015-2020. S trochou nadsázky můžeme říci, že jediné, co je na tomto logu pozitivní, je, že s koncem letošního roku se už používat nebude. Do veřejné soutěže na vznik loga tehdy dorazilo pouze pět návrhů, při čemž ten vítězný získal odměnu 15 000 Kč (což je v porovnání s městem Hronov, které stanovilo honorář 5 000 Kč za logo, ještě dobré. Více se můžete dočíst v podnětném článku Kateřiny Přidalové, Není to jen o logu.). Autor loga Strategie rozvoje města Ústí nad Labem, karikaturista Radek Fetter podotýká, že je to jeho první soutěž na tvorbu loga, kterou vyhrál.  

usti.jpg

Logo Strategie rozvoje města Ústí nad Labem
 

Náchod

Terčem kritiků se stalo logo města Náchod. Myšlenka loga je sice zajímavá, zelená a modrá v písmenu „N“ má symbolizovat malebnou krajinu, kopce a řeku. Brzy se ovšem přišlo na to, že logo, za které město zaplatilo necelých 150 000 Kč, je k dostání na fotobance za pět dolarů. Jiní Náchod kritizují za přílišnou podobu s logem společnosti Nespresso. Autor i město krádež vizuální identity popírají, nicméně negativní reklama umožnila nové vizuální identitě vstoupit do povědomí. Dokonce se prý už vžil slogan: „Náchod. What else.“

nachod.jpg

Logo města Náchod

nespresso.jpg

logo.jpg

  

Liberec

Rozporuplné reakce sklidil i Liberec. Jejich logo za 315 tisíc někteří přirovnávají k překlepu, jiní prohlašují, že je logo moderní a baví je. Každopádně bude trvat, než si obyvatelé Liberce na nové logo se stříškou, evokující (prý) Ještěd, zvyknou. Primátor města to komentoval slovy: „Chce to čas, aby se s novým vizuálním stylem veřejnost sžila a bude nějakou chvíli trvat, než jej přijme za své. V Ostravě se také lidé bouřili, když přišli s novým logem v podobě tří vykřičníků.“

 

liberec.jpg

Logo města Liberec

Co si myslíte vizuálních identitách našich měst? Zaujalo, nebo pobouřilo vás některé městské logo? Napište nám to do komentářů!

Chci webdesign na míru

napište nám

Komentáře

grafik

31.1.2020

Moc hezká práce s logem. Originální a provokativní.

Přidat komentář