Podcasty: tipy a rady, jak na ně

Podcasty ovládají i český éter. Takhle vznikají ty úspěšné.
Podcasty

Ze všeho nejdřív musím poděkovat své kolegyni Báře za naprosto ukázkovou přípravu podkladů pro tvorbu článku :-) 

Prostřednictvím podcastu máme možnost předat znalosti a zkušenosti a z druhé strany je získat. Tahle forma přenosu informací je známá od roku 2004, kdy s ní ve Spojených státech přišla rozhlasová, televizní a internetová osobnost Adam Curry. Pokud máte rádi mluvené slovo, určitě si svůj podcast najdete, ať už z českého, nebo zahraničního éteru. 

Proč posloucháme podcasty?

Mohlo by se zdát, že je poslouchání podcastu ztráta času. Tak to ale vůbec není. Můžete si ho poslechnout při jakékoli další činnosti, při níž se na poslech dokážete soustředit. Třeba při vaření, úklidu, jízdě v MHD, řízení na ne úplně rušných místech nebo při cvičení. Zároveň si s ním ale můžete v klidu sednout k odpolední kávě a udělat si chvilku pro sebe.

  • Ať už při poslechu podcastů děláte cokoliv, je téměř jisté, že díky nim - resp. díky tomu, že provádíte více činností najednou - dokážete efektivněji využít svůj čas.

Výběr je skutečně široký – zatímco některé podcasty jsou tvořené vyloženě pro zábavu, jiné jsou poučné a dozvíte se díky nim třeba něco z oblasti psychologie, osobnostního rozvoje, zdraví nebo užší vědecké oblasti, případně z byznysu.
V podcastech je přítomnost a budoucnost. Proto, pokud máte světu co říct a chcete, aby (o) vás bylo slyšet, pusťte se do jejich tvorby. Díky našemu komplexnímu návodu to můžete od začátku dělat na výbornou!   

Stanovte si cíl

I při tvorbě podcastů byste měli mít konkrétní cíl. Například:

  • získat nové potenciální zákazníky
  • sdělit důležité informace
  • získat uznání v oboru
  • pobavit 

Řekněte si, o čem váš podcast bude

Pokud pomýšlíte na tvorbu podcastu, určitě máte pocit, že máte světu co předat. Nepouštějte se do toho ale po hlavě. Nejdřív si v klidu udělejte průzkum trhu a dívejte se na klíčová slova i na to, jestli už na konkrétní téma podcasty náhodou neexistují. Ideální je si jich případně několik poslechnout a zhodnotit, co jim chybí a co by šlo udělat líp

Pak si položte tyto zásadní otázky:

  • Pro koho můj podcast bude?
  • Jaké je moje publikum a co chce poslouchat?

Vytvořte si modelovou personu, třeba Adama, a ptejte se, jestli by mu to, co říkáte, přišlo užitečné. 

Dejte lidem důvod vás poslouchat

Podcasting

Času máme dneska obecně tak nějak málo a cílů, kam upřít pozornost, je spousta. Proto musíte vynikat. Dát lidem důvod, proč si vás mají znovu pustit a těšit se na další díl. Tohle dělejte vždy předem:

  • Naplánujte si 10-15 epizod, které je pro vás reálné vytvořit. Promyslete, jestli máte dost materiálu na to, aby byl podcast i po několika dílech smysluplný.
  • Myslete na to, že epizody by měly vycházet pravidelně, třeba každý čtvrtek. 
  • Nemluvte spatra. Připravte si každý díl v bodech, ať neskončíte u vyprázdněných vět.

Vyberte název podcastu

Název podcastu bezpochyby hraje důležitou roli. Může být:

  • Kreativní (např. Kdepa copa)

Takový typ názvu často pracuje se slovními hříčkami, které souvisejí s tématem a které většinou mají hlubší význam. Název by měl být snadno zapamatovatelný a dohledatelný. Můžete k němu dodat krátký popis, který téma podcastu objasní.

  • Opisný (např. 15 minut o knihách)

Takový název nebývá kreativní, ale na první dobrou je z něj znát, co nás v podcastu čeká. Je vhodné tvořit ho na základě klíčových slov, podle nichž potenciální posluchači podcast najdou. Název by měl být snadno vyslovitelný!

  • Vlastní jméno/značka (např. ČT24)

Název s vlastním jménem nebo značkou se hodí, když podcast vzniká u známé osobnosti nebo značky. Publikum z něj pak zpravidla dokáže vyvodit i jeho obsah. Pěknou variantou je taky „jméno + krátký popis“ (např. Martin Komárek: ze života hmyzu).

Jak naplánovat epizody?

Délka jednotlivých epizod by se neměla příliš lišit. Mít jednu na hodinu a půl a druhou na 20 minut není to pravé ořechové. Za ideální se považuje podcast o délce 20-40 minut.

Pravidelnost je základ. Vaši posluchači budou rádi, když jim nabídnete jednu nebo dvě nové epizody týdně. Nutno ale dodat, že kvalita má přednost před kvantitou a termínem.

Když bude mít obsah velký ohlas, můžete ho jednoduše transformovat do podoby e-booku nebo online kurzu. K přepsání se vám bude hodit třeba nástroj Google Docs Voice Tiping.

Pojmenujte epizody tak, aby zaujaly

Nezáleží jen na tom, jak pojmenujete svůj podcast. Zvědavost a touhu slyšet další díl by měl vzbuzovat i jeho název. 

  • Při výběru názvů epizod můžete být kreativnější než u názvu celého podcastu.
  • Nepojmenovávejte epizody čísly (např. Epizoda 1, Epizoda 2, …). To je jedna z největších chyb, kterých se můžete dopustit.
  • Uvádějte v názvu epizody informaci o tom, co příjemce poslechem získá
  • Velmi poutavé jsou takové názvy jako např. „5 tipů, jak…“
  • Mnoho streamovacích platforem umožňuje vyhledávání podle názvu epizody. Proto používejte v názvech klíčová slova. Získáte tím větší dosah.

Tvořte popisky epizod

Jak by měl takový popisek vypadat? Měl by říci:

  • pro koho je epizoda určená
  • v čem bude podcast přínosný
  • kdo jste vy
  • co mají posluchači od podcastu očekávat

Jaké formy podcastu existují a jaký vybrat?

Podcasting - interview

Nahrávání podcastu může být plně na vás. Nebo si můžete přizvat hosta, případně vytvořit kulatý stůl.

Monolog

  • Nemusíte se spoléhat na nikoho dalšího. Jaké si to uděláte, takové to máte.
  • Budujete si reputaci jako osobnost v dané oblasti.
  • Tento formát nahrávání je často vnímaný jako nejnáročnější, proto je potřeba se přenést přes pocit, že mluvíte sami se sebou. Myslete na to, že ve skutečnosti mluvíte k publiku.

Dvojice (např. s kolegou nebo přítelem)

  • Máte k sobě někoho, s kým dokážete zasvěceně hovořit o tématu, ale zároveň i zavtipkovat? Přizvěte si ho. 
  • Počítejte s tím, že tvorba této formy podcastu je časově náročnější.
  • A nakonec vyvstává otázka vlastnictví a rozdělení zisku.

Interview, rozhovor moderátora s hostem

  • Velkou výhodou u této formy podcastu je, že váš host – jakožto známá osobnost – už svoje publikum má. Toto publikum si váš podcast, nebo alespoň epizodu, bude chtít poslechnout.
  • S každým dalším hostem můžete získat další posluchače.
  • Vyžaduje to ale spoustu práce a zručnosti.

Kulatý stůl

  • Máte kolem sebe spoustu zajímavých lidí nebo si věříte, že dokážete do každé epizody dostat pár známých osobností? Pak můžete udělat i kulatý stůl a se svými hosty vždy pohovořit na konkrétní téma (např. s herci o vznikajícím filmu).

Jak nejlíp vytvořit scénář?

Nejlepší je připravit si body, o nichž chcete mluvit. Vyloučená není možnost sepsat si všechno slovo od slova, jenže pozor – to, že scénář čtete, může posluchač snadno odhalit. Pak budete působit velice neprofesionálně. Zároveň je taková příprava hodně časově náročná. 

Co byste si měli ale rozhodně připravit:

  • ÚVOD – jeho obsahem by mělo být seznámení s problematikou, o níž bude řeč
  • ZÁVĚR – v něm shrňte nejdůležitější poznatky a informace z epizody

Jak je to s nahráváním podcastů?

Nahrávání podcastů

Na nahrávání podcastu budete pochopitelně potřebovat nějaké to vybavení. Neobejdete se bez počítače, mikrofonu a internetu. 

Později určitě využijete také nástroje určené k editaci. Našimi tipy jsou Audacity (jednoduchá, ale kvalitní aplikace), Adobe Audition (už profesionální nástroj) a Alitu: The Podcast Maker (jednoduchý nástroj, jenž dokáže editovat nahrávky, automaticky čistit zvuk od šumu a přidávat hudbu).

Tři rady nad zlato: 

  • Nahrajte každou řeč zvlášť. Veškeré editování pak bude jednodušší.
  • Nejdřív editujte obsah, teprve potom zvukové nedostatky.
  • Použijte formát MP3. Je nejkompatibilnější s aplikacemi pro podcasty.

Když už dojde na věc…

Co dělat, aby se váš podcast dobře poslouchal? 

  • Představte si, že hovoříte s osobou z publika nebo se svou vytvořenou personou.
  • Stanovte si určitý tón a příliš ho neměňte. 
  • Vždy se držte tématu.
  • Při nahrávání u sebe mějte sklenici vody, ať se vyschlá ústa neprojeví na vašem hlase. Pozor na bublinky, ty se úplně nehodí.
  • Poděkujte lidem za poslechnutí podcastu.
  • Nezapomeňte na call to action na konci podcastu. Vyzvěte posluchače, aby vás sledovali, napsali komentář, nakoukli na váš Facebook nebo Instagram. Odkazujte na kanál, na němž máte co nabídnout.

Jak pracovat s hosty mimo studio?

Nemůžete se se svými hosty sejít? Žádný problém. Poslouží vám Skype, hovor na něm si zaznamenejte. Využít můžete i jinou platformu. Oblíbená je třeba SquadCast, za kterou si sice zaplatíte, ale výstup bude kvalitnější. Z neplacených můžeme zmínit Zoom.

Chce to hudbu. Ale kde ji vzít a jakou vůbec vybrat?

Na začátku a na konci každé epizody byste měli mít hudbu. Působí to totiž profesionálně. Zároveň by ale znělka neměla být delší než 10 sekund. 

Hudbu zdarma najdete tady:

Chcete-li zainvestovat, mrkněte sem:

Aby byl váš podcast i vidět…

Podcast budete určitě chtít prezentovat minimálně na sociálních sítích. Proto by měl mít svůj originální vizuál. Vytvořit si ho můžete i nízkorozpočtově, k tomu perfektně poslouží Canva. Vizuál by měl mít 1 400 x 1 400 pixelů a být ve formátu JPG. Když bude vizuál menší než 500 kB, volte raději formát PNG. Nejspíš nemusíme zdůrazňovat, že by měl souviset s tematikou podcastů a měl by být snadno zapamatovatelný.

Kde podcast zveřejnit?

Máte nahráno a sestříháno? Hurá s tím na veřejnost. Vyberte si několik platforem a otestujte, kde se vaše publikum pohybuje. Nezapomeňte epizody nahrávat i na svůj web nebo blog

Streamovacích platforem je celá plejáda:

  • iTunes – jedna z prvních, která přebrala podcasty jako běžný audio formát, aplikace je zadarmo, podcasty lze jednoduše stáhnout a poslouchat offline.
  • Spotify – dostupná pro Android i iOS, verze zdarma obsahuje reklamy, placená je bez reklam. Podcast lze stáhnout a poslouchat offline.
  • PodBean – platforma určená pro podcasty, při nahrání se objeví i na Spotify.
  • SoundCloud – bezplatná aplikace; PRO verze neomezuje velikost úložiště. Posluchač a tvůrce obsahu spolu můžou komunikovat třeba prostřednictvím komentářů. 
  • Anchor.fm – platforma určená především pro ty tvůrce podcastů, kteří hledají efektivní a zároveň jednoduché řešení a případně ty, kteří s podcasty teprve začínají. Vyznačuje se uživatelsky přívětivým prostředím, bezplatným hostingem, nabídkou statistik o posluchačích či distribucí podcastů na různé platformy jedním klikem – ať už je to Spotify, Apple Podcasts, Google Podcasts aj. Nicméně, co se konkrétně Apple Podcasts týče, mají čeští uživatelé rozdílné zkušenosti; někdy byl podcast nahrán do druhého dne, avšak někdy nahrání trvalo i týden. 
  • Simplecast.com – další platforma vyznačující se jednoduchým a přehledným rozhraním, která však není zdarma. K dispozici jsou tři druhy předplatného, jejichž cena se pohybuje v rozmezí od 15 do 85 USD měsíčně. A co na oplátku Simplecast nabízí? Zmínit lze například neomezené úložiště či neomezené nahrávání, ale jednou ze stěžejních charakteristik je možnost sledování pokročilejších statistik a reportů. Podcaster se tak dozví, jaká zařízení posluchači používají, v jakou denní dobu a z jakého místa poslouchají či to, jak se liší poslechovost mezi jednotlivými epizodami. Za zmínku stojí také funkce „Unikátní posluchači“, díky níž lze monitorovat výkon bez případného zkreslení činností jednoho nadmíru aktivního uživatele. O Simplecast lze tak říci jediné – v jednoduchosti je síla.

Další platformy: Apple podcast, Audiolibrix, Breaker, Castbox, Google podcast, Himalaya, I Heart Radio, Listen Notes, Over Cast, Owl Tail, Player FM, PodAlong, Pod Chaser, Pod Paradise, Podtail, Radio Public, The Podcast App, TuneIn, Youtube

Poslední rady pro váš úspěšný podcast

Na závěr pro vás máme ještě pár rad, které vám mohou jedině pomoci:

  • Podcast není celý jen o vás. Je o vašich posluchačích a o tom, co je zajímá.
  • Naposlouchejte si cizí podcasty. Nikoho nekopírujte, jen čerpejte inspiraci. Zamýšlejte se nad nedostatky různých podcastů, vyhodnocujte je, jako posluchač se zamyslete, co ve vás vyvolávají, jaký z nich máte pocit. Podle toho pak dělejte svůj podcast. 
  • Sdílejte podcast na sociálních sítích. 
  • Propagujte se v relevantních skupinách na Facebooku, požádejte admina skupiny o sdílení vašeho podcastu.
  • Odpovídejte lidem na otázky ohledně podcastu na fórech a odkazujte je na epizody, v nichž třeba taky získají odpovědi.
     
Vylepšete svůj marketing

napište nám

Související články: 

Historie a vývoj sociálních sítí: 8 „socek“, které dotvářejí naši realitu

Historie sociálních sítí
Věděli jste, že pojem „sociální síť“ používáme už od roku 1954?

Generace Z: jaká je a jak na ni zapůsobit?

Generace Z
Generace X, mileniálové, generace Z. Přirozený vývoj nezastavíme, proto musíme vědět, čím zaujmout.

Storytelling aneb Proč vsadit na jednu z nejpřirozenějších lidských činností

„Chce to příběh!“ Pokud se v marketingu nepohybujete první týden, nejspíš už jste tuhle větičku zasl

Přidat komentář