Jak založit firemní blog | 2. díl | Technická stránka firemního blogu aneb Co je potřeba k jeho zprovoznění

Chceme-li vytvořit firemní blog, nestačí se zabývat pouze jeho obsahovou, nýbrž i technickou stránkou. V tomto článku si proto ukážeme, jaké technické aspekty je nutno brát ke zprovoznění blogu v potaz; jednat se bude především o doménu, webhosting a redakční systém.
Tvorba firemního blogu - jak zprovoznit blog z technického hlediska

V předchozím díle našeho seriálu o firemních blozích jsme se zabývali tím, co to (nejen) firemní blog vůbec je, a jaké výhody firmám nabízí. V dnešním díle si ukážeme, co vše je – z technického hlediska – potřeba k jeho zprovoznění.

Ke zprovoznění blogu je v prvé řadě potřeba zakoupit si vlastní doménu a hosting. Blog sice lze provozovat i zcela zdarma, toto řešení se však –především pro firemní účely – nedoporučuje, neboť disponuje omezenými funkcionalitami a majitel systému, v němž si blog vytvoříte, do něj může zasahovat. Navíc se nevyhnete zobrazování reklam, budete limitování z hlediska monetizace webu a také se budete muset rozloučit s možností větších úprav webdesignu

Nevýhodou bezplatného řešení je v neposlední řadě také to, že název vaší stránky bude současně zahrnovat i název využívané služby; bude to vypadat nějak takto: „nazevblogu.nazevsluzby.cz“. Pravděpodobně se domníváte, že se jedná o malichernost, avšak věřte, že i ta dokáže na uživatele působit vysoce neprofesionálně, a může tak snížit návštěvnost vašeho webu ještě dřív, než se do něj pořádně pustíte.

Doména

Pod pojmem „doména“ rozumíme adresu internetové stránky. Jejímu názvu je potřeba věnovat značnou pozornost, neboť právě pod ním si lidé dané webové stránky pamatují. Chystáte-li se prostřednictvím blogu propagovat své služby nebo firmu, mělo by se v jeho názvu jméno firmy určitě objevit. Mezi nejznámější platformy, kde si doménu zaregistrovat, patří následující:

Jak zprovoznit blog - doména

Struktura domény

Vedle názvu domény je třeba zvážit i její strukturu; na výběr přitom máte ze tří možností:

Výběr konkrétní varianty vždy záleží na obsahu daného blogu a vašich záměrech. Ke každé z nich však lze nalézt několik výhod a doporučení, které vám při rozhodování mohou pomoci.  

Adresář

V případě adresáře lze jako bezespornou výhodu spatřovat to, že „dědí“ autoritu hlavní domény, díky čemuž může být blog relativně často procházen roboty vyhledávačů a jednotlivé webové stránky se pak mohou lépe a rychleji zobrazovat ve výsledcích vyhledávání. Tento vztah je oboustranný – díky blogu je také zpětně posilována autorita hlavní domény.

Blog vytvořený tímto způsobem je rovněž lépe integrován do celkové struktury webu společnosti, je dobře měřitelný analytickými nástroji a snazší na údržbu, resp. správu.

Adresář, na rozdíl od subdomény, běží ze stejného místa na serveru jako hlavní doména a doporučuje se především v takových případech, kdy chcete dlouhodobě provozovat pouze jeden velký web, a ne několik malých. Jednotlivé celky by však měly být tematicky příbuzné, aby weboví návštěvníci nebyli rozličným obsahem zmatení. 

Rozdělení obsahu prostřednictvím adresáře je nejjednodušší ze všech tří výše zmíněných metod, avšak s velkou pravděpodobností bude mít nově vytvořený blog stejnou strukturu, navigaci i design jako web hlavní, s tím je třeba počítat.

Subdoména

Subdoména, na rozdíl od adresáře, funguje víceméně jako samostatná entita a je přístupná z vlastní URL jako běžné webové stránky; není pouze jakousi přístupovou cestou k blogu. Obecně se využívá v případech, kdy určitá část webu vyžaduje vlastní serverové řešení

  • V Aiře máme bohaté zkušenosti s poskytováním serverů, kdy například zajišťujeme produkční servery pro provoz zpravodajského portálu ČT24 spadajícího pod Českou televizi, a dlouhodobě také spravujeme servery Českému rozhlasu. Více v našich referencích.

Jak zprovoznit blog - servery

Volba subdomény se doporučuje především tehdy, je-li její obsah výrazně odlišný od domény hlavní, nebo s ní potřebujete pracovat samostatně. Právě pro samostatnou práci – v našem případě s blogem – je subdoména jako stvořená. 

V prvé řadě umožňuje optimalizovat jeho obsah na jiná klíčová slova, než je tomu u hlavního webu. Proč je to žádoucí? Jako příklad si můžeme uvést e-shop s módou, kde se snažíte cílit na vybrané publikum tak, aby došlo k prodeji vašeho zboží. Budete-li vedle e-shopu provozovat i blog, nebude vašim cílem primárně prodej (ten je zde až sekundární), nýbrž vzdělávat návštěvníky, inspirovat je atp. 

S optimalizací na odlišná klíčová slova souvisí také možnost cílení na odlišná publika. Opět si uvedeme příklad na e-shopu s módou, tentokráte prodávajícího dámské společenské šaty. V případě hlavního webu, tedy e-shopu s kompletní nabídkou produktů, budete pravděpodobně cílit na ženy chystající se na různé společenské akce. Blog však nemusí navštěvovat pouze potenciální zákaznice, ale také ženy, které se chtějí pouze vzdělat o vybraných střizích, materiálech, vhodných barvách atp.

V neposlední řadě je pozitivním faktem také to, že výběrem subdomény může mít váš blog odlišnou strukturu a design. Všechny výše uvedené výhody přesvědčily i nás, abychom rozjeli náš Aira BLOG na subdoméně, a rozhodně nelitujeme!

Vlastní nová doména

Posledním způsobem zprovoznění blogu, který jsme zmínili, je zakoupení nové vlastní domény. Jedná se o nepříliš časté a finančně i časově náročnější řešení, neboť takto vytváříte zcela nový web, kdy kromě koupě domény musíte řešit také webhosting a tvorbu a správu webu celkově.

V případě firemních blogů se tato varianta spíše nedoporučuje, neboť vedle vyšších nákladů může působit i značné potíže s odkazováním návštěvníků na hlavní web, který je zcela odlišný, což působí matoucím dojmem.

Ač se jedná o méně tradiční řešení, i s takovým máme zkušenosti; spolupracovali jsme s českou pobočkou mezinárodní společnosti Van Leeuwen, které jsme pomohli se zviditelněním v online prostředí, a to právě pravidelným blogováním a důkladnou správou FB profilu, pro které byl zvolen originální a výstižný název „Život trubky“. 

Ukázka firemního blogu - Život trubky

Blog na vlastní doméně, Braunoviny.cz, jsme vytvořili také pro klienta B. Braun Medical, jenž je součástí celosvětového koncernu zabývajícího se výrobou zdravotnických prostředků a technologií. Vedle tvorby blogu jsme se zabývali také jeho redesignem. Více se dozvíte v naší oborové referenci pro zdravotnický sektor. 

Blog na vlastní doméně - Braunoviny

Webhosting

Chystáte-li se zprovoznit blog na nové doméně, budete muset věnovat pozornost také webhostingu. Webhosting je pronájem prostoru na cizím serveru, na kterém bude váš web (blog) umístěn. Aby se k němu však uživatelé dostali, musíte mít zaregistrovanou doménu, o níž jsme psali výše. 

Co se ceny služby týče, jedná se většinou pouze o pár set korun ročně a vedle samotného prostoru bývá součástí služby také technická podpora a provoz e-mailových schránek. V každém případě se jedná o mnohem výhodnější variantu než si pořizovat vlastní server.

Jak zprovoznit blog - webhosting

Samozřejmě existuje i bezplatná varianta (tzv. freehosting), kdy lze webové stránky umístit na server poskytovatele (zdánlivě) zdarma. Zdánlivě proto, že budete často nuceni poskytnout prostor na vašem webu k zobrazování reklam. Jedná se tedy o jakousi protislužbu. Freehosting může být postačujícím řešením pro osobní či zájmové stránky, u nichž tolik nesejde na rychlosti a dostupnosti, avšak pro firemní stránky je značně nevhodný. Nepodporuje pokročilé technologie, má omezenou technickou podporu a datové přenosy a neposkytuje žádnou garanci – poskytovatel služby může ukončit činnost zcela bez náhrady. Z těchto důvodů rozhodně doporučujeme hosting placený, u nějž nemusíte mít o funkčnost žádné obavy.

Redakční systém

V současné době se už málokdy setkáme s případy, kdy by si majitelé webů chtěli webové stránky tvořit sami v HTML, CSS či v PHP. Vesměs tvorbu přenechávají zkušeným programátorům, ale ani tehdy nepoptávají jeho kompletní nakódování, neboť se jedná o velice nákladnou záležitost. Východiskem z této situace bývá využití jednoho z dostupných redakčních systémů, který si stačí nainstalovat na svém hostingu. 

Redakční systém (neboli systém pro správu obsahu; z angl. Content Management System, CMS) je softwarový nástroj sloužící k budování a přidávání webového obsahu a následnou práci s ním. Mnoho úkonů lze provést svépomocí bez nutnosti „uhánět“ programátora. 

Redakčních systémů nalezneme na trhu spoustu, avšak nejznámější trio tvoří platformy WordPress, Joomla! a Drupal. 

Jak zprovoznit blog - redakční systém, CMS

Nejdoporučovanějším řešením pro tvorbu blogů je WordPress, jehož vývoj byl úzce spjat právě s rozvojem blogování. Využívá jej více než polovina všech webů běžících na některém z redakčních systémů. Důvodem je především jeho intuitivní a uživatelsky přívětivé prostředí, které z něj činí ideální řešení i pro začátečníky. Navíc disponuje obrovským množstvím šablon, díky nimž dosáhnete vzhledu přesně podle svých představ, a současně získáte celou řadu funkcionalit implementovaných už v samotné šabloně. Mnohdy tak není potřeba instalovat dodatečné pluginy. WordPress „v praxi“ můžete vidět například u výše zmíněného webu na vlastní doméně Život trubky. V případě, že se blog vytváří na subdoméně, bude se řídit systémem, na kterém běží hlavní web. 

Pro tvorbu blogu lze samozřejmě využít i další dva redakční systémy onoho tria. Chcete-li se o nich dozvědět více, přečtěte si náš článek „Nejpoužívanější redakční systémy pro webové stránky“. My sami máme zkušenosti především s blogy na WordPressu, jež zastřešuje náš specializovaný WordPress tým, ale ani s Drupalem, který má na svědomí náš druhý specializovaný (tentokráte) Drupal tým, nejsme pozadu. 

Platforma pro tvorbu webu Wix

Mimo výše zmíněné stojí za povšimnutí také oblíbená platforma Wix nabízející tvorbu profesionálních webových stránek na bázi cloudu. Nevýhodou však je, že chcete-li disponovat opravdu pokročilými funkcemi, budete si muset pořídit placenou verzi. Srovnáme-li tuto platformu s nejrozšířenějším WordPressem, dojdeme k závěru, že se jedná o poněkud méně přívětivé řešení pro uživatele, které sice disponuje větším, avšak z hlediska kvality hůře zpracovaným, množstvím šablon, jejichž úprava je navíc o trochu složitější než u WordPressu. Přesvědčit se ostatně můžete i sami v našem článku „WordPress vs. Wix – kterou platformu zvolit?“ Konečný výběr však záleží pouze na vašich preferencích. 

Tímto jsme obsáhli veškeré základní aspekty, jimiž je potřeba se při zprovoznění blogu zabývat. Příště se můžete těšit na „povídání“ o vizuální stránce blogu, kdy si porovnáme řešení v podobě předdefinované šablony s využitím grafiky na míru. Tak zase za týden! 

Nepřehlédněte! Přečtěte si i další díly našeho seriálu!

Vylepšete svůj Outsourcing IT

napište nám

Přidat komentář