SEO není „mrtvé“, je živé víc než kdy jindy

SEO je možná důležitější než kdykoli předtím. V současné době 53 % veškeré návštěvnosti webových stránek pochází z organického vyhledávání. Soustavné aktualizace vyhledávacího algoritmu Google nutí oblast SEO k dalšímu rozvoji.
SEO je stále důležité

Osnova článku:

  1. Co je SEO?
  2. SEO na rozcestí
  3. Nejdůležitější faktor v SEO
  4. SEO není „zadarmo“
  5. Zpráva o stavu SEO v roce 2021 (SEJ)
  6. Závěrečná rada

1. Co je SEO?

SEO je akronym (Search Engine Optimization), který označuje „optimalizaci pro vyhledávače“. Podle Rachel Leist se jedná o techniky, které pomáhají vašemu webu získat vyšší pozice na stránkách s výsledky vyhledávání (SERP). Díky tomu bude váš web viditelnější pro lidi, kteří prostřednictvím vyhledávačů hledají řešení, které jim právě vaše značka, produkt nebo služba může poskytnout.

SEO je proces, který má zajistit, aby se váš web po zadání dotazu, který je pro vás relevantní, zobrazoval na Googlu na předních pozicích.

O kritice termínu SEO i jeho českého překladu viz článek „Historie SEO: Kde má kořeny a jak se vyvíjelo".

2. SEO na rozcestí

Odkud se berou prohlášení, že SEO je „mrtvé“ nebo že dříve nebo později zanikne? Většina z nich je založena na nepodložených domněnkách a spekulacích. Loren Baker v článku „Is SEO Dead? A Fresh Look At The Age-Old Search Industry Question" tvrdí, že SEO se nachází v jakémsi přechodném stavu, k němuž přispívá

  • vzrůstající vliv umělé inteligence a strojového učení,
  • zmenšování se organického prostoru v SERPu na Googlu,
  • používání hlasového hledávání.

Během posledních deset let jsme se dočkali několika zásadních aktualizací vyhledávacího algoritmu ve Vyhledávání Google. Mezi ty nejdůležitější patří Panda (2011), Hummingbird (2013), RankBrain (2015) a BERT (2018). V důsledku těchto aktualizací odborníci na SEO museli přehodnotit svůj přístup a upravit svou strategii. Potřeba jejich služeb však zůstala. 

Nespokojenost některých lidí se SEO pramení mimo jiné z toho, že to, co funguje nyní, nemusí fungovat za několik měsíců. Strategie, které znáte a s oblibou používáte, je potřeba nahradit novějšími a účinnějšími. Je na vás, abyste se přizpůsobili.

V roce 2021 Google udělal ve Vyhledávání více než 5 000 změn. V roce 2020 to bylo 4 500 změn, v roce 2019 3 200 změn a v roce 2018 také okolo 3 200 změn. Cílem všech těchto úprav a aktualizací je poskytovat uživatelům přínosné, důvěryhodné a relevantní výsledky. Pokud nechcete přijít o návštěvnost na svém webu, musíte neustále sledovat situaci v oblasti SEO a přizpůsobovat se změnám. Loren Baker říká: „ Vaše strategie musí být vzhledem k novým příležitostem stále propracovanější. Musí být připravena rychle zareagovat.  A především musíte mít na paměti, že nejdůležitější je stále váš obsah.“

3. Co je nejdůležitějším faktorem v SEO?

Podle výše uvedeného autora neexistuje jeden SEO faktor, který by vyčníval nade všemi ostatními.

  • Záleží na odkazech? Ano, ale musejí dávat smysl.
  • Musíte mít odkazy, abyste se umísťovali na předních místech? Pravděpodobně ano, ale ne nutně.
  • Záleží na délce obsahu? Ano, ale špatný dlouhý příspěvek nepředstihne krátký skvělý příspěvek.

Určitě jste už narazili na informaci, že Google řadí výsledky vyhledávání podle asi 200 hodnoticích faktorů. Tento údaj se poprvé objevil někdy v roce 2009, kdy Matt Cutts zmínil, že v algoritmu Googlu je „více než 200 proměnných". Ve vysílání SEO Office Hours z 24. 9. 2021 John Mueller řekl, že Google od tohoto čísla upouští, protože je „dost zavádějící“, v tom smyslu, že je těžké určit počet hodnoticích signálů, které Google používá. Hodnoticí faktory nelze jednoduše seřadit podle důležitosti do pomyslného seznamu v tabulce."

4. SEO není „zadarmo“

Holly Miller Anderson, americká odbornice na SEO a digitální marketing, upozorňuje, že SEO není na rozdíl od SEM (Search Engine Marketing) kanál s okamžitým růstem. SEM je marketing ve vyhledávačích. Placená reklama (např. Sklik, Google Ads) vám přivede návštěvníky na web okamžitě, kdežto v případě SEO to nějakou chvíli potrvá.

První velký omyl: SEO je „zadarmo“ 
Získat stálou a kvalitní návštěvnost webu není zadarmo. A nikdy nebylo.

Nezáleží na tom, zda jste start-up, podniková značka nebo firma jiného typu či velikosti. Důležité je dosáhnout co nejlepší návratnosti investic. A to znamená investovat do všeho toho, co bude podporovat růst návštěvnosti.

Druhý velký omyl: SEO „se děje samo od sebe
SEO je dlouhodobá strategie, která vyžaduje pravidelné investice. Výsledky se dostaví až za nějakou dobu. Samotné webové stránky plné obsahu nebo produktů určených k prodeji nezpůsobí, že se zázračně zvýší organická návštěvnost.

SEO, které přináší skutečnou obchodní hodnotu, vyžaduje pravidelné a promyšlené investice do lidí, obsahu a nástrojů. Rychlé načítání stránek, bezpečnost při zpracování transakcí, relevantní a užitečný obsah - to jsou základní předpoklady pro to, abyste byli konkurenceschopní na internetu. Představa, že organická návštěvnost „přijde sama od sebe“ a nic nestojí, je naprosto mylná. 

5. Zpráva o stavu SEO v roce 2021 (SEJ)

Na počátku září 2021 představila online platforma Search Engine Journal svou zprávu o stavu SEO v roce 2021, která vznikla ve spolupráci s digitální marketingovou agenturou Straight North. Průzkumu se zúčastnilo 2 830 SEO profesionálů z celého světa (61,4 % z nich bylo z USA). Údaje byly shromážděny v období od 30. dubna do 4. června 2021. Z průzkumu se například dozvíte:
- jaké byly výsledky v SEO za poslední rok;
- co představuje největší hrozbu pro toto odvětví v příštích letech.

Mnoho klientů nejprve snížilo své rozpočty na SEO, ale část z nich je pak opět rychle navýšila. Ron Lieback ze společnosti Content Mender říká: „Mnozí z nich snížili své rozpočty, protože přišli o své klienty/zákazníky, což znamenalo omezení výdajů na tvorbu nového obsahu a sledování technického SEO." Někteří klienti se rozhodli nastalou situaci využít. Lieback k tomu poznamenává: „Jakmile začaly klesat pozice konkurentů, mnoho klientů soustředilo své úsilí na oblast SEO, někteří zdvojnásobili objem nového obsahu, jiní však snížili rozpočty."

Co očekávají klienti od SEO?

  • 38,6 % SEO profesionálů uvedlo, že jejich klienti považují SEO za nezbytnou součást marketingu.
  • 21 % SEO specialistů říká, že nejčastějším cílem je zvýšení návštěvnosti.
  • Nejžádanější službou je podle 31,3 % respondentů obsahový marketing, následuje analýza a návrh klíčových slov (30,8 %) a webdesign (25,5 %).

6. Závěrečná rada

Loren Baker v článku „How SEO Works“ říká, že každý odborník na SEO  by rád našel kouzelnou formuli, která by jeho weby vynesla na přední místa v SERPu a navždy je tam udržela. Žádná však neexistuje. Jsou tu určitá pravidla a osvědčené postupy, ale podstatou SEO je zjistit, co pro váš web nebo klienta funguje, a pak to změnit, když to fungovat přestane.
Bakerova rada je následující:

  • Pozorně sledujte svou konkurenci.
  • Dodržujte osvědčené postupy.
  • Testujte.
     


Použité zdroje:
Barry Schwartz, „Google Reduced Irrelevant Search Results By 50% In Seven Years & Made 5,000 Search Changes In 2021"
Holly Miller Anderson, „Why SEO is a great investment, not just a cost
Loren Baker, „Is SEO Dead? A Fresh Look At The Age-Old Search Industry Question"
Idem, „How SEO Works
Rachel Leist, „The Definition of SEO in 100 Words or Less [FAQs]“ 
Roger Montti, „Google Has Moved Away From 200 Ranking Signals Number"
Shelley Walsh, „The State of SEO 2021: Key Industry Survey Findings [Research]
 

Vylepšete svůj Outsourcing IT

napište nám