Příchod AI Overview: Jak se připravit na revoluci v SEO a udržet organickou návštěvnost v roce 2025
Není přehnané tvrdit, že AI způsobila, stále působí a zřejmě i bude působit revoluci ve velkém množství oblastí. Internetový marketing není výjimkou, možná spíše naopak.
Odpadání od víry v Google
Nahrazování tradičních vyhledávačů chatboty a sociálními sítěmi
Výzkumy ukazují, že především mladí lidé ztrácejí víru ve spolehlivost tradičních vyhledávačů a pro informace si chodí raději za AI chatboty, případně na sociální platformy typu TikTok.
Google is dead?
Google se podle nich pomalu ale jistě stává nespolehlivým a neefektivním nástrojem vyhledávání relevantních informací.
Ne že by se snižoval počet uživatelů Googlu, ten naopak stále roste, lidé však stále více žádají rychlé a efektivní odpovědi na jejich dotazy, nechtějí se zdržovat tím tradičním procházením jednotlivých stránek a hledáním odpovědí na zadaný dotaz.
Možná ne!
Chtějí to, co vyřeší jejich problém a chtějí to hned.
Co s tím Google dělá? To si ukážeme!
- Vybrali jsme pro vás! Jak jsme si letos v (AI)ŘE hráli s AI: Konkrétní příklady, které oceníte i vy
Google Is Back
Ať žije Google (a jeho AI Overview)!
V reakci na popsaný stav spustil Google funkci AI Overview.
Funkce AI Overview (Přehled od AI) byla poprvé představena na konferenci Google I/O v květnu 2023 jako součást experimentu Search Generative Experience (SGE).
V květnu 2024 byla přejmenována na AI Overview a 14. 5. 2024 oficiálně spuštěna ve Spojených státech. V říjnu 2024 byla rozšířena do více než 100 zemí po celém světě.
Cílem je udržet hledajícího v SERPu, tedy informovat jej o tom, co potřebuje, bez nutnosti proklikávat se na jednotlivé stránky.
Postarat se o to má AI, a stát se tak konkurentem chatbotům typu ChatGPT.
- Více vám řekne samotný Google.
Blíží se to do Čech
AI Overview už běží například v Polsku, Německu a dalších zemích a očekává se, že se brzy dostane i do ČR.
Google spouští funkci AI Overview (Přehled od AI) v níže uvedených evropských zemích a jazycích:
|
SEO is dead?
Proč by to SEO lidi mělo trápit?
Snížení CTR v souvislosti s AI Overview
Dá se rozumně očekávat, že spuštění funkce AI Overview výrazně sníží CTR (proklikovost) webových stránek.
Google je stále velmi oblíbeným nástrojem pro vyhledávání informací. Mimo jiné proto, že stále existuje řada těch, kdo si na ChatGPT a další AI chatboty budou zvykat jen těžko.
- Nesmí vám uniknout! ChatGPT a SEO: Jak ho efektivně využít?
To jsou tedy lidé, kteří používají „tradiční“ vyhledávače jako Google a chovají se na nich tak, jak jsme byli dodnes zvyklí – zadají dotaz a následně hledají odpovědi na nejrelevantnějších stránkách.
S funkcí AI Overview tomu bude jinak. Po jejím spuštění totiž ani ti, kdo místo AI chatbotů raději používají Google, nebudou potřebovat pro hledání informací navštěvovat jednotlivé stránky.
Vše potřebné jim sdělí googlovská AI už v SERPu.
SEO vrací úder
Od počítače k lopatě?
Je to tedy signál, že SEO lidé by se pomalu měli začít poohlížet po nové práci (ideálně manuální)? Naštěstí ne!
Pojďme se totiž zamyslet. Co dokážou AI chatboty, včetně AI Overview – a především, co nedokážou?
Marketingový trychtýř aneb tři králové TOFU, MOFU a BOFU
V internetovém marketingu se rozlišují tři fáze obchodního procesu: TOFU (Top of the Funnel), MOFU (Middle of Funnel), BOFU (Bottom of Funnel). Podle toho, v jaké fázi se potenciální zákazník nachází, s ním také jednáme.
TOFU oblast: „Co je X?“
Pro TOFU (horní část marketingového trychtýře) jsou charakteristické obecné dotazy typu „Co je X“. To je oblast, kterou AI chatboty zvládají více či méně bravurně a lze očekávat, že to bude platit i pro Google službu AI Overview.
Z klasických webů se na oblast TOFU orientují především encyklopedické a blogové portály. To jsou tedy weby, které jsou službou AI Overview nejvíce ohroženy.
Proč? Protože tyto dotazy jsou informativní a z toho, jak jsou formulovány, lze usuzovat, že jejich autor nehledá konkrétní produkt s úmyslem jej koupit, ale jen s úmyslem se o něm dozvědět. A k uspokojení této potřeby dostatečně slouží služby AI.
MOFU oblast: „Co za X?“
Pro oblast MOFU jsou charakteristické dotazy typu „kolik stojí X,“ „kde seženu X,“ nebo „nejlepší produkt typu P“.
To jsou sice také poněkud obecné dotazy na nějaký produkt, ale úroveň obecnosti je nižší než v oblasti TOFU.
Tázající dává najevo, že o dané tržní oblasti už něco ví, zná její klíčové hráče a zajímá se konkrétněji o jejich vlastnosti, výhody a nevýhody.
To samo o sobě znamená, že hledající je v tržním procesu o krok dál a pravděpodobnost konverze se tak zvyšuje.
BOFU oblast: „Prosil bych produkt Y značky Z“
Nejsnazší je „ulovit“ hledajícího ve fázi „BOFU“. Ten klade dotazy typu „produkt značky Z“ a dává tak najevo, že už prošel fází MOFU, tj. fází srovnávání, a vybral si konkrétního favorita (případně už produkt dříve koupil, cílem pak je přivést ho k nákupu zpět). Toho pak hledá s pravděpodobným úmyslem koupě. Procento konverze je tak velmi vysoké.
Jsou to právě oblasti MOFU a především BOFU, které AI chatboti nedokážou nahradit (na rozdíl od TOFU). V tomto smyslu tedy není AI Overview koncem SEO pro Google.
- K tomu vám doporučujeme! Jak zvýšit návštěvnost webu?
Revoluce se nekoná
Rady nad zlato
Z výše řečeného lze po vzoru Paula DeMotteho odvodit následující dvě doporučení:
- Soustřeďte svou SEO energii a finance především do MOFU a BOFU oblastí, jako jsou UX, rychlost webu, marketingové akce, věrnostní programy, remarketing a další.
- Nespoléhejte jen na akviziční potenciál webových stránek, ale investujte do dalších zdrojů potenciálních zákazníků, jako jsou sociální sítě typu TikTok a Instagram nebo audiovizuální platformy jako YouTube.
- Nepřehlédněte! Hlavní trendy na sociálních sítích v roce 2025
Zásadní je dále poznámka, že AI chatboty nediskreditují TOFU oblast. Možná právě naopak – čím kvalitnější TOFU oblast, tím výše (částečně) v SERPu se váš web nachází a tím spíše si Vás AI všimne.
Není to tedy tak, že by AI chatboty smazaly rozdíly mezi weby, protože žádné nebudou navštěvovány.
Na ostří nůžek
Naopak se rozevřou nůžky těch, co se dostali do cca top 10 pozic, které AI chatboty považují za relevantní zdroj informací a který následně i citují, a těmi, co se tam nedostali a pro AI chatboty, jako i jejich uživatele, jako by v TOFU ani neexistovaly.
Optimalizace pro AI: Nic nového pod sluncem?
Třetí radou tedy je: optimalizujte Váš web pro AI chatboty.
Tj. tvorba jasných přehledů, publikace originálního obsahu, seznamy často kladených otázek a odpovědí, grafy, obrázky, videa (on-page SEO) a dále linkbuilding a citace (off-page).
To vše jsou ale věci, které děláme už dávno.
Jak ujišťuje Google: „Systémy Googlu automaticky určují, které odkazy se zobrazí. Tvůrci nemusejí dělat nic zvláštního pro to, aby byli zařazeni, jen se mají řídit běžnými pokyny pro zobrazování ve Vyhledávání, jak jsou uvedeny v dokumentu Google Search Essentials.“
- Mohlo by vás zajímat! Jak na obsah, který ocení čtenáři i Google
AI Overview mění způsob hraní, ale nepřepisuje pravidla hry
V kostce tedy můžeme říci, že ačkoli vás pravděpodobně čekají viditelné poklesy návštěvnosti TOFU částí vašeho webu, nejsou AI chatboty synonymem zkázy internetového marketingu.
Spíše je považujte za nové hráče ve staré hře. Ti nejspíš přinesou do hry nový rozměr a třeba i trochu změní pravidla. Obecně však platí, že než o konec SEO půjde o jeho nový začátek. A i to je možná příliš silné tvrzení.