Kterak bezpečně dokončit analýzu klíčových slov a nezbláznit se z toho
Tak to přišlo. Po několika měsících od školení "Jak zefektivnit analýzu klíčových slov s pomocí nástroje Open Refine" nastal moment uvedení teoretických znalostí do praxe. Atmosferický tlak, teplota vzduchu i rosný bod, to vše se zdálo podle slečny z předpovědi počasí příznivé. Vypadalo to, že i já jsem dobře připravená a hladkému průběhu a efektivnímu dosažení cíle nic nebrání. Měla jsem za sebou workshop s kolegyní o tom, co na svém workshopu školil Pavel Ungr. S podrobným návodem typu "kroku za krokem" se zdálo, že mě při analýze nemůže překvapit vůbec nic. Jaké však bylo rozčarování, když někde v půlce procesu přišlo zjištění, že jsem celou situaci velmi podcenila a už je pozdě bycha honiti.
Zkušenost to byla bolestná (ještě teď mám velké barevné psychické modřiny), ale zato velmi přínosná. Pokud se chcete vyhnout zbytečnému nezdaru, pomohu vám stručným návodem. Vypíchla jsem několik důležitých zásad, kterých je dobré se držet nejen při použití OpenRefine.
1) Co nejlépe odhadnout rozsah projektu
I když se může na první pohled zdát, že web není příliš rozsáhlý, může se to nakonec ukázat opravdu jen jako zdání. Raději věnujte více času pečlivému prostudování struktury a promyšlení postupu, případně konzultací s někým zkušenějším (nejlépe s dědem Vševědem nebo Markem Prokopem) - každému typu webu může lépe sedět jiný postup než těm ostatním, na nichž jste pracovali minulý měsíc. Správný odhad a rozplánování postupu je pro klíčovku klíčový.
2) Správně celý objem rozporcovat na menší části
Tento bod úzce souvisí s bodem prvním. Pokud data analyzujete postupně po menších částech, tedy podle jednotlivých kategorií či tematických okruhů, odpadne vám pozdější zdlouhavé rozdělování velkého objemu různých klíčových slov. Navíc všechny programy vykazují stejnou přímou úměru – čím více dat mají najednou zpracovávat, tím déle jim to trvá. Ač se to nezdá, rozdrobením velkého nášupu slov na menší porce nakonec kromě času ušetříte i vaše nervy.
Menší objem je vždy lepší. Tedy aspoň u slov analyzovaných přes Open Refine...
3) Grafická úprava – lépe ihned nežli později
Toto pravidlo můžeme tesat do kamene. Vždy mi připadalo, že grafické úpravy už jsou jen poslední kosmetické dodělávky a nechávala si je na konec. Tentokrát se to opravdu nevyplatilo. Kvůli velkému množství klíčových slov a podkategorií, do kterých jsem je rozdělila, mi na závěr vyvstalo čiré peklo. Grafická úprava každého listu zvlášť se mi stala tím nejhorším trestem a ponaučením.
4) Snažit se vždy dosáhnout odevzdatelného výstupu
Tento bod shrnuje všechny předešlé do jednoho. Pokud se v jakémkoli momentu zpracovávání analýzy dostanete do slepé uličky, kdy potíte krev a hlavou se snažíte rozbít jak monitor, tak klávesnici, existuje možnost záchrany ve formě předání rozpracované analýzy zkušenějšímu kolegovi. Ovšem jen za předpokladu, že je v předatelném stavu. Od chvíle, kdy jsem zjistila, že už na to nemám, do chvíle, než jsem uvedla ten chaos do více méně přehledné formy, která se konečně dala předat dál, uběhlo mnoho času a zešedivěl nejeden můj hebký vlas.
O co vlastně jde?
OpenRefine je nástroj pro zpracování obludného množství dat a jejich sad. Dříve jsme ho znali pod názvem Google Refine, ale internetová modla Google tento projekt od roku 2012 tento projekt již nepodporuje, o to se nyní starají dobrovolníci a nadšenci.
Když ani manuál nepomůže
Ačkoli za sebou už mám spoustu analýz pro různé druhy webů, tady jsem se zkrátka sekla. Neodhadla jsem rozsah a komplikovanost projektu, výsledné množství klíčových slov a už vůbec ne čas, který mi použití Open Refine reálně zabere, když do něj nacpu celý balík všech klíčových slov najednou. To, co se při školení jevilo jako procházka růžovým sadem, při mém pokusu o ladné provedení absolutně selhalo. Narazila jsem hned při odstraňování duplicit: co podle všech manuálů v českém i anglickém jazyce mělo fungovat, to prostě nefungovalo, příliš velká porce slov byla pro Refine nezkousnutelná. Nabízí se otázka, zdali byl jen špatně nainstalovaný, nebo existuje nějaký limit pro množství zpracovávaných klíčových slov (takovou informaci nelze nalézt – ani v různých článcích SEO expertů, kteří radí, jak funkce OpenRefine využívat, ani v oficiálním českém návodu).
Vyřešila jsem situaci selským rozumem, tedy odstraněním prázdných řádků exportem z Refine a otevřením v Excelu, kde to umím. Při pokusu o klasterizaci různými metodami, které by mi vlastně měly usnadnit život, jsem už jen ztrácela čas - kromě první přednastavené metody na "key collision" a keying function na "fingerprint", která jediná byla schopná slučovat různé longtaily smysluplně, mi byly všechny ostatní na nic. Nelze se divit – jehla se hledá snadněji v malé přehledné krabičce než v kupce sena.
Příště se tedy budu držet svých bolestně nabytých poznatků a vezmu to krůček po krůčku. Věřím, že se mi za servírování po přehledných krabičkách pan OpenRefine odmění větší náklonností. Jinak bych na něj už musela použít opravdu sprostá klíčová slova.
Přidat komentář