Minisites: Pomůžou vám nebo jsou k ničemu?
Říká se jim microsites, minisites nebo podpůrné weby a jejich cílem je podpořit váš hlavní web. Aby se tak opravdu stalo, musí být i sama minisite kvalitní a zajímavá. Jinak jde o vyhozené peníze!
Kolikrát jste při hledání na internetu narazili na zcela zbytečnou stránku, která pouze dokola recykluje notoricky známé informace? Smutné je, že jste pravděpodobně našli minisitu, kterou vytvořili „odborníci“ na zakázku klientovi. Zřejmě to nebylo moc drahé – na internetu najdete firmy, které nabízejí tvorbu minisites „na míru“ už od 300 Kč! I tak šlo ale o vyhozené peníze.
Kdy jsou microsites zbytečné? Když nemají smysl
Základem dobré minisity je totiž to, aby přinášela zajímavé, nové informace. Jednoduše ty, které jinde nenajdete. Na českém internetu se ale bohužel tahle základní vlastnost podpůrných webů vytrácí a tím zákonitě podpůrné weby přicházejí o svůj hlavní cíl – podpořit váš hlavní web. Proč tomu tak je?
Minisite, která vás pomocí lákavých fotek a podmanivého hlasu neomylně zavede do fast foodu. Přehlídka cheeseburgerů je krásná ukázka toho, že když budete mít dobrý nápad a vsadíte na precizní provedení, lidé budou sami vaši minisitu sdílet.
Protože minisite není nic jiného, než jen další web. A podle čeho Google řadí weby ve vyhledávání? Podle jejich přínosu a zajímavosti pro uživatele. Takže co se stane s minisitou, která recykluje stokrát zrecyklovaná fakta a obsahuje nula zajímavých informací? Google si ji ani „nevšimne“ a rozhodně se postará o to, aby tenhle internetový balast byl schovaný někde pěkně hluboko.
Nepodceňujte Google. Vidí (skoro) všechno
Co dál ještě Google uvidí? Velmi často na českých minisites najde příliš mnoho nepřirozených odkazů, vedoucích na ten samý web. Také odhalí, že na samotnou minisite nevede žádný (nebo žádný kvalitní) odkaz. To je jen další důvod k tomu, proč se o stránku nezajímat.
Prozradím vám takové malé tajemství. Google a další vyhledávače řadí výsledky ve vyhledávání podle obrovského množství kritérií. Celým smyslem toho všeho je vystihnout takové výsledky, které pro hledajícího uživatele budou opravdu přínosné – jednoduše řečeno: Googlu se líbí to, co se líbí lidem. A tímhle jediným pravidlem by se měla řídit i tvorba minisites – dělejte a nechte si je dělat pouze tak, aby měly smysl pro lidi. A jak na to?
Obsah a zase obsah: do kvalitní ministe patří originál
Je to pořád dokola – zajímavý obsah je to, co lidé hledají a ocení. Podívejte se třeba na tuhle naši ministe jakvymalovatbyt.cz.
Jde o stránku, která se snaží lidem pomoci s malováním bytu. Stránka je nejen dobře optimalizovaná na hledaná klíčová slova, ale zároveň lidem opravdu nabízí praktické informace, které jsou hezky pohromadě a na jednom místě. Nabízí to, co slibuje. Jak si vede ve vyhledávání? Na klíčové slovo: „Jak vymalovat“ je na prvním místě. Podobně je na tom i minisitejakzariditbyt.cz, která je o něco obecněji zaměřená, ale stále je nasycena kvalitním obsahem, takže ji lidé hojně navštěvují.
Než do toho vrazíte peníze, měli byste vědět:
Než si koupíte tvorbu minisite, přesvědčte se, co všechno nabídka obsahuje. Je v ceně zahrnuta tvorba originálního obsahu? Je zahrnuta tvorba designu na míru? Budete moci minisite editovat? Jaký redakční systém bude použit? Je v ceně základní optimalizace webu pro vyhledávače? Kolik stránek bude minisite obsahovat?
Odkazy tam, odkazy zpátky a hlavně: PŘIROZENĚ!
Podívejte se na tenhle text z webu nabytek-levny.cz:
Na první pohled je jasné, že cílem tohoto textu není přitáhnout pozornost zákazníka, ale vyhledávače. Odkaz z nesmyslné věty vede na hlavní stránku samotného webu - pro uživatele opět „velmi přínosné“! Ale nemějte to za zlé konkrétnímu tvůrci tohoto webu, podobná SEO „zla“ se dějí skrz celý internet. V domnění, že „Googlu to nedojde“, se tvoří kvanta zbytečných webů, které se snaží uměle umístěnými odkazy manipulovat výsledky ve vyhledávání.
Pokud z vaší minisite vede 20 odkazů na váš web a na celou minisitu nevede odkaz žádný, nemusí se Google ani nijak zvlášť snažit a takovouto stránku automaticky vyhodnotí jako plevel s nulovou hodnotou. Když naopak na zajímavou minisite umístíte jeden nebo dva logické odkazy a povedete je na místa, která mají s tématem skutečnou souvislost, Google to ocení. A ocení to i lidé, kteří budou přirozeně tyto odkazy používat. Stejně důležité je také vybudovat síť podpůrných odkazů pro samotnou minisitu – to posílí ji a v důsledku i váš hlavní web.
Jak na dobré ministes?
Pokud máte dobrý nápad nebo zajímavý produkt nebo pokud oplýváte informacemi, které je nutné sdělit světu, protože nikde jinde nejsou k nalezení, pak se pusťte do tvorby microsites. Pokud je vaší jedinou motivací zisk zpětných odkazů, neztrácejte s tím čas a radši investujte do PPC reklamy. A pokud si nevíte rady, zkuste oslovit někoho, kdo problematice opravdu rozumí. Jedna minisite vás pak sice nebude stát 300Kč, ale získáte produkt, který vám reálně pomůže.
Přidat komentář