3 případy, kdy byste na firemní Facebook neměli ani pomyslet
Především vězte, že lidé se na Facebook chodí převážně bavit, až poté shánějí informace. Proto, ať už spravujete stránku autoservisu, lékárny nebo plastické chirurgie, musíte vědět, že je třeba fanouškům kromě praktických informací dodat i tematické příspěvky, které nutně nesměřují k profitu vaší firmy. Kdo stojí o „nalévárnu“, pustí si televizi. Vy na to musíte chytře. A někdy je nejchytřejší nedělat to vůbec…
Nevhodná oblast podnikání: o potížích s prostatou se lidé (většinou) veřejně bavit nechtějí
A vy jim to nemůžete mít za zlé. Jde o citlivé téma, které řeší pánové i jejich dámy. Stejně tak se nikdo veřejným lajknutím nepřizná k radosti z inovovaných plen pro osoby trpící inkontinencí nebo se na vaší stránce nebude hojně diskutovat o potížích s erekcí, alespoň ne tehdy, když všichni vystupují pod svým pravým jménem a na jejich profil se lze jednoduše prokliknout.
Některé oblasti zkrátka řešíme, aniž bychom k tomu používali nebo chtěli používat Facebook. Máme-li delikátní problém, obhlédneme diskuzní fóra, kam uživatelé internetu vstupují pod přezdívkami, vzneseme dotaz v online poradně. Nebo ještě lépe – začneme ho řešit offline.
Můžete být sebevíc inovativní, ale motto typu „vaše smrt – naše radost“ či „dáte si věneček nebo rakvičku?“ vaší pohřební službě příliš nepomůže. S dojmem, že facebookovou stránku ovládá psychopat, se lidé raději obrátí na konkurenci. Tak se na Facebooku raději nepropagujte.
Nevíte, jaký je účel stránky. Chcete na Facebooku prostě být
Založit stránku jen proto, aby na síti byla, aby ji někdy někdo možná viděl, navštívil a lajknul, protože se mu váš podnik líbí, to není úplně to pravé ořechové. Pro někoho, kdo vám v reálném životě fandí, není větší online zklamání, než když vás najde na Facebooku, ale objeví se před ním prázdná stránka, které jste nevěnovali ani 5 minut, abyste vybrali vhodnou grafiku a o své firmě vyplnili aspoň základní informace.
Účelem facebookové stránky totiž není založit ji a odejít od ní, ale vyšperkovat ji a jejím prostřednictvím se spojit s těmi, kteří vašich služeb dříve nebo později využijí, v ideálním případě se z nich stanou stálí zákazníci. Aby k tomu ale došlo, stránka se jim musí zdát přitažlivá a její obsah pro ně musí být přínosný. A prázdná stránka snad ještě nikomu popularitu a transakce nepřinesla…
Přečtěte si:
Víte, proč má hamburger na Facebooku víc fanoušků než cheeseburger?
Neumíte v tom chodit nebo to umět nechcete
Kolem fanoušků se musí našlapovat opatrně, jsou to vaši zákazníci, nebo by se jimi mohli stát. To pro vás znamená zisky, takže je třeba je přitahovat, nikoli odrazovat od utrácení za vaše produkty nebo služby.
Komunikace s fanoušky proto musí být opatrná, ale zároveň asertivní, pestrá, avšak konzistentní, aby lidé věděli, co od vás tak nějak čekat. Nevhodně zvolená komunikace může váš podnik pohřbít cobydup. Nikdo nechce chodit do luxusní restaurace, jejíž manažer na Facebooku nastolí komunikaci páté cenové a utře stěžujícího si fanouška jako zpocené okno.
Možná si říkáte, proč s těmi fanoušky dělat takový tyjátr, vždyť když je někdo s vašimi službami spokojený, zkrátka se objeví zase. A pokud na vaši stránku někdo píše negativní komentáře, nezaslouží si nic jiného než řádku sprostých slov a ban nakonec. Vy to tak prostě povedete, kašlete na marketingová moudra. Co na to my? Nezkoušejte převrátit zásady krizové komunikace, pokud nemáte náhradní podnikatelský plán…
Facebook je někdy zabiják. Nemá na mušce právě vás?
Na Facebooku se může zviditelnit i malá lokální firma tak, že objednávky začnou chodit z celé republiky (a třeba i ze zahraničí). Pestrým a zajímavým obsahem můžete získávat na popularitě a vhodnou komunikací si utvářet síť osob, které o vás budou mluvit nebo váš obsah šířit dál mezi své známé. Díky Facebooku se můžete dočkat velkých úspěchů. Ale nezapomeňte: některé obory se na sociální síť nehodí, je třeba se stránkou umět zacházet a dbát na prověřené postupy. Jinak se může stát, že si ublížíte vlastní zbraní.
Přidat komentář