Fungují bannery? Na Slovensku se kliká víc než u nás
Na konci roku 2011 vyšla studie Gemius AdMonitor, která analyzuje účinnost bannerové reklamy v Čechách a dalších státech bývalého východního bloku. Dozvíte se v ní například to, že na Slovensku je průměrná míra prokliku asi dvakrát vyšší než u nás. Závratná čísla ale nehledejte – průměrná míra prokliku u nás je 0,30 %. Proč jsou čísla tak nízká? Důvodů je mnoho – svou roli hraje bannerová slepota ale také třeba to, že lidé se na bannery po špatných zkušenostech bojí klikat. Jednoduše ze strachu, že budou opět vyhlášení miliontým návštěvníkem webu a vyhrají notebook zadarmo…
Průměrná míra prokliku (CTR) ve státech východní a střední Evropy
Na Slovensku klikají dvakrát víc než u nás. Proč? FOTO: Gemius AdMonitor
Lidé na bannery moc neklikají, ale zaregistrují vás
S nízkou mírou prokliků tak bannerová reklama logicky plní úplně jinou funkci než v dřevních dobách internetu. Jde hlavně o to, aby ji vidělo co nejvíce lidí a vzrostlo tak povědomí o vaší značce, na prokliky se moc nehraje. V devadesátých letech bylo průměrné CTR asi 3 %, dnes se celosvětově pohybuje od 0,10 do 0,30 %. Pokud kampaň dosáhne třeba dvouprocentního prokliku, je to úspěch podobný vítězství Českého národního týmu ve fotbalu.
I v bannerové reklamě ale lze dosáhnout nadprůměrných výsledků – chce to dobře zvolit umístění banneru, vybrat správný formát, nechat si banner zpracovat od profesionálního grafika a hlavně ho publikovat na tematickém serveru. Prodáváte vrtačky? Můžete banner umístit na velkém médiu, aby ho vidělo co nejvíce lidí a vy se tak profilovali jako specialisté na potřeby pro kutily. Je to dlouhodobý a pomalý způsob, jak zvyšovat objem prodeje. Pokud ale banner umístíte na portál pro domácí kutily, je mnohem větší pravděpodobnost, že oslovíte Vaši cílovou skupinu a že Vám skrze banner někdo vrtačku koupí. Na druhou stranu nečekejte, že se o vás dozví miliony lidí. Ale po pravdě - chcete s vrtačkou vážně oslovit i důchodkyně a děti do 15 let?
Bannery o nábytku fungují, bannery o lécích ne
V některých oblastech je podle studie Gemius AdMonitor bannerová reklama úspěšnější než v jiných. Když se s bannerem pokusíte oslovit milovníky nábytku a interiérových doplňků, máte největší šanci na úspěch. Naopak nejméně se pro bannerovou reklamu hodí farmaceutické produkty. Důvod? Lidé bannerům příliš nevěří – asi 58 % lidí nepovažuje bannery za důvěryhodné a na nich uváděné informace za relevantní. Jak se to dá řešit? Jedině originální a profesionální grafikou a vhodným zobrazováním bannerů.
Prodáváte nábytek? Banner vám pomůže. FOTO: Gemius AdMonitor
Zajímavou kapitolou je také velikost bannerů. Oblíbenost určitých formátů se liší v každé zemi a není příliš jasné, proč tomu tak je. V České republice například na internetu nejčastěji najdete banner 300×300, zatímco nejúspěšnějším bannerem z hledisky míry prokliku (CTR) je banner 300×600.
Nejúspěšnějším bannerem je formáte 300 x 600. FOTO: Gemius AdMonitor
Kam dál? Prokliky z bannerů možná oživí Real Time bidding
Proti bannerové slepotě můžete bojovat tak, že si necháte vytvořit originální a vtipnou kampaň, která bude k prokliku vyloženě svádět. To ale pořád neřeší špatné možnosti cílení, které bannerová reklama na velkých médiích nabízí. Zvlášť v porovnání s PPC reklamou, která se zobrazuje jen tomu, kdo nabízenou službu nebo výrobek hledá, je banner prostě stále neefektivní. Změny možná nastanou s novou technologií Real Time Bidding, která se u nás začíná prosazovat.
Tohle technologické vylepšení umožní cílit na konkrétního uživatele. Velmi zjednodušeně jde o to, že jakmile vy jakožto uživatel přijdete na web, kde se vám mají zobrazit reklamy, ještě než se tak stane se do reklamního systému odešlou anonymní údaje z Vašich cookies. Systém okamžitě vyhodnotí, pro jakou z připravených reklam jste relevantní objekt zájmu, a kterému zadavateli se vyplatí na vás „spotřebovat“ jedno zobrazení banneru. Tohle všechno se odehraje za zlomek vteřiny, takže si ničeho nevšimnete.
Nastavení kampaně. Věda, která vydělává
Efektivita takto promítaných bannerů je samozřejmě vyšší, první data naznačují, že CTR by se mělo pohybovat až kolem 5 %, což je v porovnání s 0,30% průměrem velký rozdíl. Kde je zakopaný pes? Tuhle reklamu vám zatím nabídnou jen některá média a to ještě nic neznamená – základ úspěchu je totiž ve správném nastavení kampaně. Protože jak systém vyhodnotí potenciálního zákazníka? Musí o něm umět získat co nejpřesnější údaje.
A na závěr? Infografika o tom, jak fungují bannery
Zdroj statistik: Gemius AdMonitor
Zdroj infografiky: prestigemarketing.ca
Přidat komentář