Propadla se vašemu webu návštěvnost? Google Penguin 3.0 řádil
Aktualizace Penguin mohou být pro některé weby hrůzyplné. FOTO: Connor Wick (Flickr.com, licence CC BY 2.0)
Ne, nejde o zvíře, které klove do displejů počítačů, tabletů a mobilů a znemožňuje vidět výsledky vyhledávání. Jedná se o změněný algoritmus vyhledávání, který má za cíl zvýhodnit stránky s originálním obsahem a upozadit weby, které si hledají nějaké zkratky v SEO.
Co vlastně ten Penguin dělá?
Měl by trestat podvodné praktiky s odkazy, jak je má ve svých pravidlech Google popsané. Přehnaná optimalizace s okatě kladenými klíčovými slovy, odkazy vedoucí z tematicky vzdálených webových tržišť s odkazy, minisites s duplicitním obsahem – to a mnoho jiného stránkám škodí. Jak jsou na tom vaše stránky pomůže zjistit SEO audit. Ten odhalí problémy, které se objeví v nejpoužívanějším vyhledávači, ačkoliv třeba Google Webmaster Tools nezobrazuje žádnou penalizaci.
Spousta webů zaznamenala v polovině října výkyvy a poklesy návštěvnosti. FOTO: Google Analytics
Dějiny Google Penguin
Jak to vlastně celé začalo? Internetová komunita si čas od času někde virtuálně popláče a postěžuje na nerelevantní výsledky vyhledávání. Často za to mohly agresivní praktiky SEO konzultantů. V Googlu si řekli, že by tomu mohli učinit přítrž a přišli se zvířaty, která tyhle aktivity mají požírat – s Pandou a Penguinem, tedy lépe napsáno s takto nazvanými změnami ve vyhledávání.
Jak šel čas s Google Penguinem:
- 24. dubna 2012 – Penguin – první velký nečekaný zásah, postihl každý třiatřicátý web
- 26. května 2012 – první tučňáčí aktualizace, vliv měla jen malý
- 5. října 2012 – druhá menší aktualizace
- 22. května 2013 – Penguin 2.0 – po roce opět větší zásah do mechanismu vyhledávání, SEO už se sice začalo přizpůsobovat zásahům Google, přesto Penguin 2.0 postihl skoro 2,5 % anglicky psaných webů
- 4. října 2013 – přezdívá se mu Penguin 2.1, jeho dopad se blížil velkým změnám
- 17. října 2014 – Penguin 3.0, doplatila na něj každá stá stránka, tak jako na Penguin 2.1
V září 2012 Google navíc přidal další edici změn zvanou Panda. Jde o velmi podobný sesterský projekt, který má potlačovat dobré výsledky stránek, kde se prodávají odkazy a vydávají placené články. I jeho aktualizace od té doby pravidelně vycházejí.
Jak se vyhnout potížím? A jak přestát změny v algoritmech bez "ztráty kytičky"? Zapoměňte na dupliticní obsah, na články psané "pro SEO", na nezajímavé texty, které mají obalamutit vyhledávače. Namísto toho tvořte originální obsah, pište pro lidi, váš web dělejte tak, aby se na něm dobře orientovala vaše cílová skupina. Pokud tohle všechno budete dělat správně, ocení to i Google. Samotnou optimalizaci stránek pak raději nechte na profesionály, jejichž práci můžete sledovat a mít ji pod kontrolou. Profesionální a moderní SEO je i v dnešní době penguinů a pand velmi silný nástroj, jak dostat váš web na přední místa vyhledávačů.
Aktualizováno (15. 1. 2021): V září 2016 Google oznámil, že Penguin Update se stal součástí hlavního algoritmu. O vztahu linbuildingu a SEO pojednává obsáhlý článek „Kvalitní zpětné odkazy: Jak a kde je získávat".
Komentáře
Šárka Tyczka
9.12.2014Pěkný a vtipný exkurz do problematiky Google zvířat pro začátečníky :)
Mě osobně by ale zajímaly větší detaily, konkrétní čísla a příklady. Nechcete udělat na toto téma nějakou případovku?
JanŠvestka
9.12.2014Bohužel optimalizujeme kvalitně, takže nám žádný web tučňák vyloženě neukloval. Ale nebojte, po materiálu na nějakou pěknou případovou studii se díváváme a určitě s něčím podobným přijdeme.
Děkujeme!
Přidat komentář