Facebook bojuje s mrtvými dušemi. Jak zatočil s virtuálními zombies?

Přesně před měsícem, 13. března, došlo na sociální síti Facebook k úpravě dat. Ze statistik zmizely dlouho neaktivní profily identifikované jako účelově založené pro umělé navýšení počtu fanoušků. Jak se to modré síti povedlo?
Thumb down

Tisíce či desetitisíce fanoušků, ale jen málo "to se mi líbí" pod příspěvky a fotkami, a pokud nějaké, tak často od Indů, Pákistánců nebo Indonésanů. A přitom je vše psáno česky. Že jste takových profilů viděli hodně? Není divu. Leckterá firma se totiž v minulosti uchýlila k nákupu fanoušků. To jí vylepšilo pozici ve facebookovém vyhledávání.

Tohle Facebook trápilo už delší dobu, a tak v půli března došlo k dlouho očekávanému kroku – vyškrtnutí evidentně účelových profilů ze všech statistik. Počtu fanoušků profilu tak opět trochu klesá důležitost a znovu se ukazuje, že podstatné je především to, jak skuteční fanoušci komentují, "lajkují", sdílejí, což odráží především statistika "dosah".

Povedlo se Facebooku opravdu eliminovat nakoupené fanoušky?

Je otázka, jak byl Facebook s tímto krokem úspěšný. Můžeme si ji zodpovědět pomocí reálných příkladů. Na prvním obrázku vidíme profil, jehož vlastník v dubnu 2013 evidentně nakoupil něco přes tisíc fanoušků. Jinak si skokový nárůst ze dne na den nelze vysvětlit.

duben_2013.jpg

Statistiky Facebook duben 2013

Jenomže, jak vidíme na druhém obrázku níže, nejnovější zásah Facebooku proti mrtvým duším jej připravil pouze o necelou stovku podporovatelů.

duben_2015.jpg

Statistiky Facebook duben 2015

Je tedy jasné, že mechanismy, jak takové praktiky odhalit, nejsou dokonalé, a že ze strany sociální sítě šlo spíš o vyslání jakéhosi signálu. Brát zcela vážně údaje o množství fanoušků tak stále nemůžeme.

Takže jak na sociální sítě?

I když se nestandardně získaní fanoušci těžko odhalují, Facebook jeho metody pravděpodobně ještě bude zdokonalovat. Proto se jako nejlepší varianta jeví jít cestou kvalitního originálního obsahu. Chce to obětovat trochu času nebo peněz na profesionálního copywritera, ale obraz společnosti se vylepší. Tak jako třeba v případě profilu portálu o bydlení Bydlíme kvalitně.cz.

"Fanoušky jsme nekupovali, máme v redakci specialisty na sociální sítě, takže nebylo třeba. Po březnovém zásahu administrátorů ve facebookových statistikách nám ubylo jen něco přes deset uživatelů. Šlo o ty, kteří příliš často nechodí na sociální sítě. Máme dost aktivních podporovatelů. Ti s s námi aktivně soutěží a hledají inspiraci pro zkrášlení bytu," říká Lucie Štěrbová, šéfredaktorka Bydlíme kvalitně.cz.

 

buďte vidět na sociálních sítích

napište nám

Související články: 

Evoluce soukromí na Facebooku: Dřív vás znali přátelé, dnes celý internet

Soukromí na Facebooku
Na hodinách matematiky se pravidelně opakovala situace, kdy žák na stupínku nevěděl, jak dál pohnout

Historie a vývoj sociálních sítí: 8 „socek“, které dotvářejí naši realitu

Historie sociálních sítí
Věděli jste, že pojem „sociální síť“ používáme už od roku 1954?

Komentáře

Lenka

6.5.2015

Dobrý den,
nemáte tušení, jak dlouho musí být profil neaktivní, aby jej Facebook shledal podezřelým a následně jej vyhodnotil jako "fejkový". Děkuji Lenka

Honza Švestka

7.5.2015

Dobrý den, Lenko,
přesnou hranici Facebook nikde nezveřejňuje, ale pravděpodobně ve statistikách skrývá
1) uživatele, kteří se nepřihlásili několik let,
2) uživatele, kteří po zřízení profilu jen "lajkli" komerční stránku a poté dlouho neudělali nic víc,
3) uživatele, kteří profil používají pouze k rozesílání spamu.
To jsou ale jen doměnky, společnost úzkostlivě tají, jaká kritéria pro úpravu statistik používá. Cílem je, aby nikdo přesně nevěděl, se má snažit obejít.
Mějte se hezky,
s pozdravem
Honza Švestka

Přidat komentář