Nové Firmy.cz. Jak na ně? A jak (ne)fungují?
Hlavní FOTO: Petr Kratochvil (Publicdomainpictures.net)
„Tak nám změnili Firmy, milostpane!“ „A který, paní Millerová, já jich znám víc…“ Takhle nějak by možná začínaly „Osudy dobrého SEO specialisty Švejka“, kdyby Jaroslav Hašek žil kolem 1. dubna 2014, zajímal se o online marketing a rozhodl se napsat o proměně seznamáckých stránek Firmy.cz. Ale co se vlastně stalo tak důležitého?
Už podle reakcí na beta verzi spuštěnou na začátku roku bylo jasné, že to obrozené Firmy.cz nebudou mít lehké. Trpěly spoustou dětských nemocí, z nichž se velkou část podařilo vyléčit, ale stále jich dost zůstává. Nutno podotknout, že i nadále pokračuje „vychytávání much“, a to poměrně rychle. Například na žádost o propojení některých klíčových slov s určitými kategoriemi mi přišla odpověď s oznámením o provedení změny za 1 den, 21 hodin a 57 minut. To je jen o trochu déle než doba, po kterou vydrží průměrný Japonec nic nefotit.
FOTO grafika:Tenhle snímek si dobře zapamatujte. Přesně takhle to totiž s firemními zápisy nechodí.
Jak na kampaně na Firmy.cz: Kategorie, nebo klíčová slova?
A když už jsme u těch klíčových slov, tak si o nich trochu popovídejme. Nyní se totiž lze dozvědět, jak bude vaše firma vysoko ve výpisech právě na ně (Moje firma/Kampaně/Klíčová slova – ty pak vybíráte v okně dole). Nemusíte tak cílit jen na celistvé kategorie, ale na trochu specifičtější dotazy. A to se rozhodně vyplatí. Drtivá většina uživatelů totiž využívá spíše vyhledávání skrze ona klíčová slova, než aby se zdlouhavě prokousávala milionem úrovní kategorií.
I v případě této cesty sice dále pumpujete peníze do kategorií, ovšem přímo vidíte, jak se to projeví na specifických výrazech. Důležité jsou z hlediska fulltextového vyhledávání první tři pozice. Velký význam má i umístění v top 14, tedy na první stránce výpisu. Pozice se rozdělují formou aukce, takže hodně záleží na tom, jak konkurenční prostředí v daném sektoru panuje.
Firmy.cz fungují jako seznamka. Když se dobře popíšete, bude vás chtít každý
Spousta klíčových slov sice ještě nefunguje, ale podpůrný tým pracuje na jejich doplňování. Některá zase již v systému existují, ale vám není dovoleno s nimi pracovat. Tady stačí upravit kategorie v profilu společnosti (Moje firma/Upravit profil). Poté, co se změny načtou (což bohužel nejde nijak extra rychle), je cesta volná. A odrazit se může i použití těch správných výrazů v popisu firmy. V méně konkurenčních kategoriích mohou tyto faktory vynést docela vysoké pozice, aniž byste utratili jedinou korunu na placenou kampaň. Za samotný zápis firmy se už neplatí, takže lze něco málo vytěžit i úplně zadarmo (dobrý odkaz gratis – o tom sní každý linkbuilder čtyři noci týdně).
FOTO printscreen:Bez peněz do hospody nelez, ale na Firmy můžeš. Pivo ti sice nedají, ale sodovku v podobě vysoké pozice v méně nadupané sekci ano.
Fotky aneb na velikosti záleží
Nic nestojí ani nahrání fotografií, jejichž důležitost se zvýšila. Jsou hodně vidět, takže čím kvalitnější a opticky výraznější fotka, tím lépe. Obrázek nahé modelky ale nepomůže, neprošel by kvůli přísným pravidlům pro vložení fotografie. Poutavý snímek na 123. straně výpisu také nic nepřinese, takže je nutné takový problém řešit finanční injekcí do příslušné kategorie. Inu, bez peněz (většinou) nejsou marketingové koláče.
Mimochodem, hodně upoutá též označení stuhou „AKCE“. Pokud akci spustíte, zobrazuje se viditelně v rohu snímku pobočky. Tato funkce má pojistku proti spekulantům, kteří by chtěli tento příznak mít neustále. Jedna akce je výrazně omezena dobou trvání a počtem opakování.
Je hezká, ale vydělává méně. Vaše vyvolená? Ne, nová stránka Firmy.cz
Ano, dostáváme se k tomu nejdůležitějšímu – jak se změnily výkony nových Firem. Dost výrazně, a to jak návštěvnost stránek, tak prokliky na inzerované weby. Zatímco první číslo (k radosti Seznamu) narostlo, s chytáním oveček na stránky obchodníků (tedy s tím, o co hlavně jde) to šlo hodně z kopce. V tabulce se můžete přesvědčit na číslech šesti konkrétních firem z různých odvětví, k jak velké tragédii došlo.
FOTO tabulka:Pokles prokliků z Firmy.cz o 95%? To je, když už ne pokus o marketingovou vraždu, tak alespoň znásilnění.
Nicméně podle vyjádření týmu Firem.cz náprava tohoto problému nyní patří k prioritám, na nichž se vehementně pracuje. Cílem je přiblížení výsledků k hodnotám před 1. dubnem 2014, kdy se metamorfóza odehrála.
Při současné situaci určitě není od věci zvážit, zda se některé kampaně nevyplatí raději pozastavit, aby zbytečně nedrancovaly rozpočet marketingové kampaně. Tady napoví třeba výsledky z Google Analytics. Že nevíte, co to je? Přečtěte si článek Jak změřit úspěch webu? Zjistěte to pomocí základních metrik v Google Analytics. Potíž je v tom, že se dozvíte jen výsledný počet návštěvníků ze všech stránek Firem.cz, nikoliv z jednotlivých kategorií. Musíte tak ladit proklikovou symfonii metodou pokus – omyl sypáním různých částek do kategorií.
Jste z toho tak trochu jeleni, minimálně dvanácteráci? Neváhejte a kontaktujte nás, my vám s online marketingem včetně kampaní na Firmy.cz pomůžeme!
Originál titulní fotografie se nachází na Publicdomainpictures.net.
Přidat komentář