5 vět z úst zadavatele, které spolehlivě zabijí SEO

Kvalitní SEO se nikdy nikde neudělá za jediný den. Strom také nevyroste ze semínka do maximální výšky za 24 hodin. Uvědomělý klient tohle plně chápe. A také ví, že pokud on sám nebude spolupracovat s lidmi, kteří se starají o jeho propagaci na internetu, je to předem prohraná hra už na začátku.
Matrix pistolník

Uvědomělý či poučený klient rozumí tomu, že celému SEO týmu jde o důkladné porozumění jeho byznysu a práce a snaží se objasnit své výhody, cíle a podrobnosti k prodejnímu artiklu. A měl by mít, pokud možno, nějakou představu o skupinách či typických zákaznících, kteří u něj nejčastěji nakupují. Nejednou jsme se setkali s někým, říkejme jim třeba "prodejci rogal", kdo na otázku "kdo je Vaším typickým zákazníkem?" odpovídá: "Všichni, kdo si chtějí koupit rogalo." Je jasné, že šedesátiletá diabetička ze Žižkova k hlavní cílové skupině nepatří. Od toho by se měl odvíjet i styl komunikace, ale to už je jiná písnička. Vraťme se zpátky k optimalizaci pro vyhledávače.

Jak tedy vypadá oněch pět vět, které mohou značně uškodit pozitivnímu SEO?

1. O technických problémech víme a budeme to řešit, ale XY má teď vyšší prioritu

Ignorovat zjištěné technické problémy a nedostatky webu nelze. Může jich být hodně, mohou být složitě odstranitelné, a tak se naplánuje postup prací a průběžně se pracuje na nápravě. Sice se to prodraží, ale je to pořád lepší než věc neřešit. V takový moment totiž nemá nic větší prioritu než pečlivě vyřešit všechny technické překážky, které dělají paseku v SEO.

Věnovat se vždy jako prvnímu opravě webu, tak má navíc tři velká plus. Vyhledávací roboti Google vás budou mít moc a moc rádi, lidé vás budou mít moc a moc rádi a občas to ani nezabere takové kvantum času, jak se klient obává. 

2. Podklady pro obsah nějak dáme do kupy a dodáme

Z 80 % nedodají. V té lepší variantě většinou nejde o to, že by klient nevěděl, co říct, ale spíše tomu nepřikládá tak velkou prioritu. Plně si totiž neuvědomuje dalekosáhlý dopad toho, co by se asi stalo, kdyby měl na webu vskutku zajímavý, originální a smysluplný obsah.

Google by byl šťastný, návštěvníci by se třeba i sem tam čas od času zasmáli či podivili. Love brand by pomalu rostl a jednoho dne, by lidé začali poptávat klientovy služby či od něho něco kupovat s takovou intenzitou, že by pomalu přestal stíhat vyrábět.    

A v té horší variantě, ale opravdu klient sám neví, jak by sám v obsahu charakterizoval svoje přednosti a výhody oproti konkurenci, takže to zůstane zase jen na té obecné rovině – děláme to dobře, protože jsme v tom fakt dobří a děláme to už 100 let. Stojí to pak hodně času a peněz, než SEO tým přece jen ze zadavatele něco užitečného dostane.

 3. Rozumím, jenže na tohle nemáme bohužel teď čas ani peníze

Víme, doba je těžká, ale aspoň něco málo se investovat musí, jinak se web stane nemoderním a neatraktivním jak pro zákazníky, tak pro vyhledávače. Větou z titulku chce být klient slušný a zároveň vám dát najevo, že jsou to stejně zbytečné detaily, které mu prostě vydělat v celkovém součtu nepomůžou. Může se stát, že web nějakou dobu bez zlepšování SEO drží dobré výsledky, ale věřte tomu, že neaktivita ho časem dohodí a přijde tvrdý dopad.

  • Čtěte také: Čas, to je velmi luxusní komodita v našem 21. století. Myslíte si, že ztrácíte čas? Tak si přesně hlídejte ve firmě, co děláte a jak dlouho to děláte. A stane se zázrak!

4. Měnit web, to ne. To je moc práce a starostí navíc

Znáte to, že? Máte vyšlechtěnou analýzu klíčových slov, připravený výstup pro navrhovanou novou informační architekturu a po ruce klidně i nový grafický atraktivní koncept, čas strašně rychle letí, ale klient prostě se "zasekne" a je to. Následně kupíte argumenty: najde vás více lidí, pokryjeme více slovních výrazu, web bude rychlejší a lidé se tam budou více orientovat...

Někdy je klient nakonec přeci jen obměkčen a nakonec si nechá web upravit. Horší je, když usoudí, že vše dokáže lépe a například nakoupí několik drahých katalogových zápisů, které ve výsledku spíše uškodí. Tudy cesta nevede.

5. Myslím, že tohle není pro náš byznys a SEO tak důležité, jak mi tady tvrdíte

Ale pozor, nemusí jít hned o ztracenou diskusi. Nasaďte, co nejpříjemněji laděný klidný tón a pokuste se zeptat, co tedy klient považuje za důležité pro svůj byznys. Neztrácejte ihned hlavu, často jde jen o zkreslenou představu o oboru SEO. Nakonec si vše vysvětlíte, dojdete k tomu, že oběma stranám jde o stejnou věc a můžete pracovat na zvyšování nebo udržování návštěvnosti relevantního publika.

Vylepšete své seo

napište nám

Související články: 

SEO audit webu

SEO audit webu
SEO audit je jedním ze základních kamenů úspěšného webu.

ChatGPT a SEO: Jak ho efektivně využít?

ChatGPT a jeho využití v SEO
Ač byl ChatGPT spuštěn teprve v listopadu roku 2022, těší se nesmírné oblibě.

SEO specialista: Co by měl umět a znát?

SEO specialista
Jaké dovednosti a znalosti se očekávají od odborníka na SEO, kterému záleží na tom, aby jeho práce p

Komentáře

Petr

29.2.2016

Souhlasím, s většinou bodů jsem se již taky setkal :)

Ladislav

3.6.2016

Čo si myslíte o mojom e-shope z pohľadu seo? http://www.lacies.sk E-shop sa neustále snažím rozvíjať čo sa týka obsahovej stránky, kvalitných fotiek, dokonalých, jedinečných popisov atď. Dbám aj na social signals avšak výsledky moc nevidím :/ ale je to asi dlhodobý proces...

Ivan

15.11.2016

Jednoznačne je to pravda, hlavne bod č.3. Práve SEO je taká záležitosť, ktorej treba venovať dostatok času a často krát sa človek bez nejakých investícií ďalej nepohne. Veľmi inšpiratívny článok. :)

Přidat komentář