Informační vůně a orientace na webu

Kliknutím na odkaz ze stránky s výsledky vyhledávání všechno teprve začíná.
Informační vůně u webových stránek

Poté, co uživatel klikne na odkaz na váš web, má před sebou dvě možnosti: buď zůstane na vašem webu, nebo ho opustí. Jedním z důvodů, proč se rozhodne zůstat na webu, je tzv. informační vůně (information scent).

Co je informační vůně?

Raluca Budiu ze společnosti Nielsen Norman Group ve svém článku „Information Scent: How Users Decide Where to Go Next“ uvádí tuto definici: „Informační vůně nějakého zdroje informací (např. webové stránky) vůči informační potřebě představuje ze strany uživatele přibližný odhad hodnoty, kterou mu daný zdroj může poskytnout a kterou si odvodí ze zobrazení tohoto zdroje.“

Základními kameny webu jsou hypertextové odkazy. Podle čeho si však mezi nimi návštěvník webu vybírá? Odpověď zní: podle jejich „informační vůně“ (information scent). Stejně jako vůně jídla vábí zvířata k jejich potravě, tak informační vůně vede uživatele na webové stránky, na nichž se pravděpodobně vyskytuje obsah, který hledají.

Každá webová stránka obsahuje textové a vizuální podněty, které uživateli sdělují:

  • Kde jsem?
  • Kam mám jít?
  • Jak se tam dostanu?
  • Mám kliknout na tento odkaz?

Teorie informačního slídění

Informační vůně je ústředním pojmem teorie informačního slídění (information foraging theory), kterou v 90. letech minulého století rozvinul Peter Pirolli.  Podle jeho vysvětlení je to „jakékoli chování, které zahrnuje vyhledávání a konzumaci informací za nějakým účelem“. Tato teorie vychází z předpokladu, že se lidé, když hledají na webu, chovají jako zvířata, která slídí po své kořisti. Hodnotí informace v poměru k nákladům vynaloženým na jejich získání, a vybírají jeden nebo několik vhodných zdrojů, aby dosáhli nejlepšího poměru:

Míra zisku = Hodnota informace / Náklady spojené s jejím získáním

Zjednodušeně řečeno, když lidé hledají v online prostředí odpověď na nějaký svůj problém, rozhodují se

  • na základě toho, zda jim daná webová stránka nabízí řešení jejich problému,
  • a podle toho, za jak dlouho poté, co navštíví web, dostanou uspokojivou odpověď.

Záznam přednášky z roku 2008 od Petra Pirolliho v Palo Alto v Kalifornii.

Podle čeho se uživatelé rozhodují, kam půjdou dál

Tentýž zdroj informací nemá pro každého stejnou informační vůni. Například odkaz s názvem „recept na bábovku" bude mít silnou informační vůni pro toho, kdo chce upéct bábovku, ale slabou informační vůni pro toho kdo se zajímá o  to, jak pečovat o svou pleť.

4 parametry rozhodování

Na webu je zdrojem informací obvykle webová stránka, kterou nejčastěji představuje odkaz. Když uživatel zvažuje, zda klikne na nějaký odkaz, nebo ne, bere v úvahu:

  • název odkazu,
  • obsah, který přináleží k tomu odkazu,
  • kontext,
  • základní znalosti (včetně doporučení od ostatních) o daném zdroji.

Informační vůně

Informační vůně je předpokládaná hodnota zdroje, která se odvozuje

(1) od toho, co uživatel vidí (např. na  stránce s výsledky vyhledávání); zobrazení obvykle zahrnuje jak text odkazu, tak i bezprostřední a širší kontext;

(2) od toho, co uživatel ví o tomto zdroji – jakoukoli znalost, kterou má uživatel o doméně, značce, autorovi tohoto zdroje.
 

Zřejmě nejdůležitější součástí informační vůně je název odkazu, který má být stručným, ale přesným popisem toho, o čem stránka pojednává. Pokud bude tento popis relevantní vůči tomu, co uživatel hledá, bude mít tento odkaz pro něho silnou informační vůni, takže na něho s největší pravděpodobností klikne.

Tvořte jasné a srozumitelné názvy odkazů

V opačném případě mohou uživatelé kvůli nejasnému či zavádějícímu názvu minout dobrý zdroj informací, a to by byla škoda, pokud takový obsah na svém webu máte.

Problematikou odkazů se zabývala třeba známá společnost Moz a podrobně ji vysvětluje na svých webových stránkách.

 

Použité zdroje:

Raluca Budiu, „Information Scent: How Users Decide Where to Go Next

Idem, „Information Foraging: A Theory of How People Navigate on the Web

Stavíme weby, děláme obsah

napište nám

Přidat komentář