TOP 100 nejhodnotnějších značek světa
Každoročně je zveřejňován žebříček BrandZ TOP 100 nejhodnotnějších značek světa, za jehož vznikem stojí skupina WPP a výzkumná agentura Kantar. V roce 2020 tomu nebylo jinak, a i přes přetrvávající pandemii koronaviru hodnota těchto značek meziročně vzrostla, a to o 6 %.
V absolutním vyjádření činila jejich celková hodnota zhruba 5 bilionů dolarů, což pro zajímavost odpovídá velikosti HDP Japonska. Od roku 2006, kdy poprvé dosáhla částky 1 bilionu dolarů, vzrostla o neuvěřitelných 245 %. Pokračující růst hodnoty je připisován především tomu, že si firmy uvědomily důležitost soustavného investování do marketingu. Díky tomu také současnou koronavirovou krizi zvládají lépe než finanční krizi v letech 2008-2009. A jak se jednotlivým značkám tedy dařilo?
- TOP 10 nejhodnotnějších značek světa
- Původ značek aneb Amerika hraje prim
- Které značky a segmenty rostly nejvíce?
- Nováčci v žebříčku
TOP 10 nejhodnotnějších značek světa
Pro potřeby našeho článku si uvedeme pouze značky obsazující prvních 10 příček žebříčku, a to včetně příslušné kategorie, resp. odvětví, a meziročních změn v hodnotě i pořadí.
Zdroj: vlastní zpracování na základě údajů z focus-age.cz
První pozici si dokázal obhájit americký internetový obchod Amazon, jehož hodnota za uplynulý rok vzrostla o 32 % na 415,9 mld. USD. Vezmeme-li v potaz růst celkové hodnoty všech značek v žebříčku, podílí se na něm Amazon jednou třetinou. Lze se domnívat, že určitý vliv na tento vývoj měl – v důsledku pandemie a omezení osobního kontaktu – i přesun spotřebitelů na online trh.
Následující tři příčky obsadily technologické firmy, které žebříčku dlouhodobě na předních pozicích dominují. V současné době tvoří více než 37 % hodnoty celého žebříčku.
Jedná se především o Apple vykazující meziroční nárůst o 14 %, Microsoft s meziroční změnou ve výši 30 %, díky níž dokázal „předběhnout“ giganta Google, a na čtvrté pozici tedy „sesazený“ Google, jehož růst činil pouhých 5 %. Microsoft těžil především z rozvoje cloudových služeb, které uživatelům umožnily adekvátně fungovat (ať už v pracovním či osobním životě) i v době pandemie.
- Přečtěte si také! Firemní videohovory: velký průvodce
Původ značek aneb Amerika hraje prim
Nikoho zajisté nepřekvapí, že z hlediska původu značek jsou jasným lídrem Spojené státy, kdy je více než polovina značek žebříčku právě americká. Také podíl asijských značek není zrovna zanedbatelný; tyto značky obsadily čtvrtinu žebříčku, přičemž 17 z nich je z Číny (jako například Alibaba či Tencent z první desítky).
Naopak zastoupení evropských firem klesá. V roce 2008 bylo v první padesátce šestnáct evropských značek, v roce 2020 jich bylo pouze sedm – německé značky SAP a Deutsche Telekom spolu se značkami orientujícími se na módu a kosmetiku, jmenovitě Gucci, Louis Vuitton, Chanel, Hermès a L’Oréal.
Které značky a segmenty rostly nejvíce?
Nejvíce za uplynulý rok vzrostla čínská značka alkoholického nápoje Maotai, a to o 58 %. Následovala populární sociální platforma Instagram (+ 47 %), kanadský prodejce sportovního oblečení Lululemon (+ 40 %), americký retailový řetězec Costco (+ 35 %) a Netflix (+ 34 %), americký placený poskytovatel filmů a seriálů online. Další značky v pořadí reflektuje obrázek níže:
Zdroj: Kantar.com; upraveno
Co se jednotlivých segmentů týče, největší nárůst byl zpozorován v odvětví obchodu (+ 21 %), technologií (+ 10 %) či pojištění (+ 8 %). Naopak největší pokles zaznamenaly segmenty jako energetika (- 22 %), bankovnictví a automobilový průmysl (- 7 %).
- Mohlo by vás zajímat! Koronavirus a jeho dopad na českou e-commerce
Zdroj: Kantar.com; upraveno
Nováčci v žebříčku
V roce 2020 se v žebříčku objevilo pět nováčků:
- TikTok (#79), čínská mobilní aplikace a sociální síť sloužící ke sdílení krátkých videí,
- UnitedHealthcare (#86), americký poskytovatel zdravotní péče,
- Bank of China (#97), jedna ze čtyř největších státních bank v Číně,
- Lancôme (#98), luxusní francouzská kosmetická značka,
- Pepsi (#99), sladký sycený nealkoholický nápoj kolového typu a současně největší konkurent světoznámé Coca-Coly.
Zdroj: Kantar.com; upraveno
Zda se tyto značky probojují na vyšší pozice, to uvidíme v následujících letech.
Jak již bylo výše zmíněno, firmy jsou si dobře vědomy významu investic do marketingu a jejich přínosu při překonávání různých krizí. Proto neotálejte a pusťte se do budování své značky ještě dnes. Specialisté z Aira GROUP vám pomohou v nejrůznějších oblastech, ať už je to tvorba celkové marketingové strategie, PPC kampaně, optimalizace pro vyhledávače aj. Zajímá-li vás víc, prohlédněte si celou naši nabídku marketingových služeb.
Přidat komentář