Pokyny pro hodnocení kvality vyhledávání na Googlu

Pokyny pro hodnotitele kvality Vyhledávání jsou určeny pro externí lidské hodnotitele, kteří vyhodnocují kvalitu výsledků vyhledávání na základě zkušenosti, odbornosti, autority a důvěryhodnosti obsahu.
Pokyny pro hodnocení kvality Vyhledávání na Googlu

Pokyny pro hodnotitele kvality Vyhledávání (Search Quality Rater Guidelines) na 181 stránkách (aktualizováno: 23.1. 2025) poskytuji ucelený pohled na to, co Google považuje za kritéria kvality v této oblasti. Předchozí dokument (5. 3. 2024) měl 170 stránek.

Shrneme-li Pokyny do jedné věty, můžeme říci, že „pomáhají zajistit, aby Vyhledávání vracelo relevantní výsledky z těch nejspolehlivějších dostupných zdrojů.“ Danny Sullivan dále  říká: „Naši hodnotitelé kvality Vyhledávání nám poskytují své postřehy a hodnotí stránky podle našich pokynů, aby nám pomohli zjistit, zda naše systémy - a navrhovaná vylepšení - fungují tak, jak mají.“ Zdroj: Danny Sullivan, „An overview of our rater guidelines for Search“. Publikováno: 19. 10. 2021.

  1. Kvalita stránky (Page Quality)
  2. Understanding Webpage Content (Porozumění obsahu webové stránky)
  3. Kritéria pro hodnocení kvality webové stránky
  4. Quality of the Main Content (Kvalita hlavního obsahu)
  5. Reputation of the Website and Content Creators (Reputace webu a tvůrců obsahu)
  6. Experience, Expertise, Authoritativeness, and Trust (E-E-A-T)
  7. Lowest Quality Pages (Stránky nejnižší kvality)
  8. Low Quality Pages (Stránky nízké kvality)
  9. „Uspokojené potřeby“ (Needs Met)

Jak pracují hodnotitelé kvality Vyhledávání?

Nápovědě Vyhledávání Google se říká

„Průběžně experimentujeme s nápady, jak vám poskytnout co nejlepší výsledky. Jedním ze způsobů analýzy experimentů je zpětná vazba od externích hodnotitelů kvality Vyhledávání. Hodnotitelé kvality sídlí po celém světě a jsou důkladně proškoleni podle podrobných pokynů. Jejich názor nám pomáhá zjistit, jaké změny Vyhledávání by byly užitečné. Hodnotitelé nám také pomáhají zařazovat informace do kategorií, na základě kterých vylepšujeme své systémy."

Také na webu Jak funguje Vyhledávání je zmínka o činnosti těchto hodnotitelů:

„Hodnotitelé posuzují, do jaké míry web lidem po kliknutí poskytuje to, co hledali, a vyhodnocují kvalitu výsledků na základě odbornosti, směrodatnosti a důvěryhodnosti obsahu. Tato hodnocení nemají přímý vliv na umístění výsledků, ale pomáhají nám srovnávat jejich kvalitu a zajistit, aby splňovaly vysoká očekávání uživatelů z celého světa."

Google ve srovnávacím experimentu ukazuje hodnotitelům dvě různé sady výsledků Vyhledávání: jednu s implementovanou navrhovanou změnou a druhou bez ní. Ptá se jich, která sada se jim zdá lepší a proč.

V roce 2020 Danny Sullivan napsal:

„Naše systémy používají signály ze samotného webu – například to, kde se na webových stránkách  objevují slova z vašeho vyhledávacího dotazu nebo jak na sebe stránky na webu odkazují –, aby pochopily, jaké informace souvisejí s vaším dotazem a zda jsou to informace, kterým lidé obvykle důvěřují. Pojmy jako relevance a důvěryhodnost jsou však nepochybně lidskými úsudky, takže abychom mohli posoudit, zda je naše systémy opravdu chápou správně, potřebujeme zpětnou vazbu od lidí.“ Zdroj: Danny Sullivan, „How insights from people around the world make Google Search better". Publikováno: 4. 8. 2020.

Hodnotitelé kvality pracují jako smluvní partneři pro jednu z několika společností (např. Appen, Lionbridge a Teemwork.ai), které si Google pro tento úkol najímá. V lednu 2024 SEO konzultant Cyrus Shepard, který pracoval jako hodnotitel pro australskou společnost Appen, dostal zprávu, že Google s ní ke dni 19. 3. 2024 ukončí spolupráci. Zdroj: Barry Schwartz, „Google to cut thousands of search quality rater jobs after dropping contract with Appen". Publikováno: 22. 1. 2024.

Má hodnocení hodnotitelů vliv na pozice ve výsledcích vyhledávání?

V oddíle Introduction to Search Quality Rating (Úvod do hodnocení kvality Vyhledávání) se v souvislosti s „dojmem z Vyhledávání" (The Search Experience) píše:

„Různé typy vyhledávání vyžadují velmi odlišné typy výsledků vyhledávání. Výsledky vyhledávání týkající se zdraví a lékařské tematiky by měly být kvalitní, směrodatné a důvěryhodné.“

„(...), výsledky vyhledávání by měly lidem pomáhat. Měly by poskytovat směrodatné a důvěryhodné informace, neoklamávat lidi zavádějícím obsahem. Výsledky vyhledávání by měly lidem umožnit najít to, co hledají, a ne je zaskočit nepříjemným, rozrušujícím, urážlivým nebo znepokojujícím obsahem.“ (0.0 The Search Experience, verze: 23. 1. 2025, s. 6.)

„Jako hodnotitel kvality Vyhledávání budete pomáhat hodnotit kvalitu vyhledávání po celém světě. Dobré vyhledávače poskytují výsledky, které jsou užitečné pro lidi v jejich konkrétním jazyce a lokalitě.

Žádné jednotlivé hodnocení nemůže přímo ovlivnit to, jak se konkrétní webová stránka, web nebo výsledek zobrazí ve Vyhledávání Google, ani nemůže způsobit, aby se konkrétní webová stránka, web nebo výsledek posunuly na stránce s výsledky vyhledávání nahoru nebo dolů." (0.1 The Purpose of Search Quality Rating, verze: 23. 1. 2025,  s. 6.)

V aktualizovaných Pokynech pro hodnotitele kvality Vyhledávání (23. 1. 2025) se na 14 místech objevuje termín „generative AI". V předchozí verzi (5. 3. 2024) se toto spojení nevyskytovalo.

Do 2. kapitoly Understanding Webpages and Websites, která nejprve uvádí definice některých termínů, jako je vyhledávač, webová stránka, adresa URL atd., byl přidán odstavec o generativní AI:

„Generativní umělá inteligence je typ modelu strojového učení (ML), který dokáže z příkladů, které mu byly poskytnuty, vytvořit nový obsah, například text, obrázky, hudbu nebo kód. (...) Generativní AI může být užitečným nástrojem pro tvorbu obsahu, ale jako každý jiný nástroj i ona může být zneužita." (2.1 Important definitions, verze: 23. 1. 2025,  s. 10.)

Hodnocení kvality Vyhledávání se skládá ze dvou částí:

A. Kvalita stránky (Page Quality): Jak dobře plní webová stránka svůj účel.

B. Uspokojené potřeby (Needs Met): Jak užitečný je výsledek pro daný vyhledávací dotaz.

A. Kvalita stránky (Page Quality)

Pokyny věnují hodnocení kvality stránky téměř 70 stran. Mezi důležité faktory patří:

  • Reputace webových stránek/autorů
  • Témata Your Money or Your Life (YMYL)
  • Zkušenost, odbornost, autorita a důvěryhodnost (E-E-A-T)
  • Spam
  • Celková kvalita obsahu

Nejprve zjistěte účel dané stránky

Prvním krokem při hodnocení kvality stránky (Page Quality) je zjištění jejího skutečného účelu.

„Většina stránek byla vytvořena tak, aby byla pro lidi užitečná, a má tedy prospěšný účel. Některé stránky byly vytvořeny pouze proto, aby vydělávaly peníze, a jejich snaha pomoci lidem je malá nebo žádná. Některé stránky byly dokonce vytvořeny se záměrem škodit. Prvním krokem k pochopení nějaké stránky je zjistit její účel.“ (2.2 Understanding the Purpose of a Webpage, verze: 23. 1. 2025, s. 10.)

Ve verzi z roku 2017 však v této pasáži spojení „beneficial purpose" („prospěšný účel") ještě nebylo:

„Většina stránek byla vytvořena tak, aby byla pro uživatele užitečná. Některé stránky byly vytvořeny pouze proto, aby vydělávaly peníze, a jejich snaha pomoci uživatelům je malá nebo žádná. Některé stránky byly dokonce vytvořeny kvůli tomu, aby uživatelům škodily. Prvním krokem k pochopení nějaké stránky je zjistit její účel." (2.2 What is the  Purpose of a Webpage?, verze: 27. 7. 2017, s. 8.)

Google v průběhu let začal klást čím dál větší důraz na to, aby weby byly vytvářeny se záměrem pomáhat lidem. Spojení „beneficial purpose" se v Pokynech z 5. 3. 2024 vyskytuje 15x, zatímco ve verzi z 27. 7. 2017 pouze 2krát.  V této pasáži se objevilo poprvé ve verzi z 20. 7. 2018. Viz Chris Sherman, „Google updates its search quality rating guidelines". Publikováno: 25. 7. 2018.

Na hodnocení samotné nemá vliv, zda se jedná o stránku informační, prodejní či zábavní. Důležitý je účel, kvůli kterému byla stránka vytvořena, a to, jak tento účel stránka plní. 

Porovnejme to s jednou otázkou v dokumentu „What creators should know about Google's August 2022 helpful content update": „Má váš web nějaký hlavní účel nebo funkci?" Tento dokument obsahuje celkem 15 otázek, které mají tvůrci zvažovat, aby zjistili, zda vytvářejí obsah pro uživatele nebo pro vyhledávače. Kontext tvoří první aktualizace helpful content („užitečný/prospěšný obsah"), která proběhla ve Vyhledávání Google v  období 25. 8. 2022 až 9. 9. 2022. Později Google upřesnil, že se jedná o nový hodnoticí systém, který slouží k tomu, aby se ve výsledcích vyhledávání umísťoval původní, užitečný obsah - „psaný lidmi pro lidi“. 

„Weby a stránky by měly být vytvářeny tak, aby lidem pomáhaly. Pokud tomu tak není, lze jim oprávněně udělit nejnižší hodnocení [a rating of Lowest]." (2.2 Understanding the Purpose of a Webpage, verze: 23. 1. 2025, s. 10.)

Mezi užitečný nebo prospěšný účel stránky patří (mimo jiné):

  • Sdílet informace o určitém tématu.
  • Sdílet osobní zkušenosti, postřehy nebo myšlenky k danému tématu.
  • Sdílet obrázky, videa nebo jiné mediální formy.
  • Ukázat osobní talent nebo dovednost.
  • Vyjádřit svůj názor nebo své stanovisko.
  • Pobavit.
  • Nabízet produkty nebo služby.
  • Umožnit uživatelům vkládat otázky, na které mohou ostatní uživatelé odpovídat.
  • Umožnit uživatelům sdílet soubory nebo stahovat software.
  • Umožnit lidem podpořit charitativní činnost nebo jinou věc, na které jim záleží. [Tento bod byl přidán ve verzi z 23. 1. 2025.]

Google rozděluje vyhledávaná témata na YMYL (Your Money or Your Life) a na ta, která do YMYL nepatří.

„Stránky na internetu se zabývají nejrůznějšími tématy. U některých témat je vysoká míra nebezpečí, že jejich obsah může mít závažný dopad na zdraví, finanční stabilitu nebo bezpečnost lidí, dobré životní podmínky či prosperitu společnosti. Těmto tématům říkáme ‚Your Money or Your LIfe [Vaše peníze nebo Váš život] neboli YMYL.“ (2.3 Your Money or Your Life (YMYL) Topics, verze: 23. 1. 2025, s. 11.)

Témata YMYL mohou mít přímý a závažný dopad na lidi i společnost, a to z následujících důvodů:
Samotné téma je rizikové nebo nebezpečné. Například je zřejmá a přítomná újma spojená s tématy, které souvisejí se sebepoškozováním, trestnými činy nebo násilným extremismem.
Téma by mohlo způsobit újmu, pokud by jeho obsah nebyl přesný a důvěryhodný. Například drobné nepřesnosti nebo obsah z méně důvěryhodných zdrojů by mohly mít vážný dopad na něčí zdraví, finanční stabilitu nebo bezpečnost nebo na společnost, a to například u témat, jako jsou příznaky infarktu, jak investovat peníze, co dělat při zemětřesení, kdo může volit nebo co je potřeba k získání řidičského průkazu.

 

Druhy obsahu na webu

2.4  Understanding Webpage Content (Porozumění obsahu webové stránky)

„Veškerý obsah na webové stránce lze rozčlenit na hlavní obsah (Main Content), doplňkový obsah (Supplementary Content) nebo reklamní/monetizační obsah (Ads). Abyste pochopili účel nějaké webové stránky a zhodnotili její kvalitu (Page Quality), musíte být schopni tyto její rozdílné části od sebe rozlišit.“ (2.4 Understanding Webpage Content, verze: 23. 1. 2025, s. 13.)

Tři druhy obsahu na stránce

  • Hlavní obsah (MC = Main Content) je jakákoli část stránky, která jí přímo pomáhá dosáhnout jejího účelu. Může to být text, obrázky, videa, interaktivní prvky na stránce (např. kalkulačky, hry), a také to může být obsah vytvořený uživateli webu, např. videa, recenze, články, komentáře od uživatelů atd. Záložky na některých stránkách, které vedou k dalším informacím (např. k zákaznickým recenzím), se v některých případech považují za součást hlavního obsahu (MC). (2.4  Understanding Webpage Content, verze: 23. 1. 2025, s. 13.)
  • Doplňkový obsah (SC = Supplementary Content) přispívá k dobrému uživatelskému dojmu ze stránky, ale dosáhnout jejího účelu nepomáhá přímo. Jedním z běžných prvků doplňkového obsahu jsou navigační odkazy, které umožňují uživatelům navštívit další části webu. V některých případech lze za součást doplňkového obsahu (SC) považovat i obsah v záložkách. (2.4  Understanding Webpage Content, s. 14.)
  • Reklamní/Monetizační obsah: Bez reklamy a monetizace by některé webové stránky nemohly existovat, protože správa webu a tvorba kvalitního obsahu nejsou zadarmo. Přítomnost reklam nebo jejich absence není sama o sobě důvodem pro vysoké nebo nízké hodnocení kvality stránky. (2.4  Understanding Webpage Content, verze: 23. 1. 2025, s. 14.)

Marie Haynes uvádí, že „hlavní obsah je ta část stránky, která přináší odpověď na otázku, jež přiměla vyhledávajícího vzít do ruky mobil nebo otevřít počítač a začít vyhledávat“.

Hodnotitelé zjišťují, zda návštěvníci mohou rychle přejít na tu část stránky, která je pro splnění uživatelského záměru nejdůležitější. Stránky, které hlavní obsah „pohřbívají" nebo skrývají, získají na stupnici, která měří „uspokojené potřeby“ (Needs Met), nízké hodnocení.

Cokoli, co je sponzorováno nebo existuje za účelem vydělávání peněz na vaší webové stránce, spadá do reklamního obsahu. Reklama často pomáhá provozovat kvalitní webové stránky. Na druhou stranu mohou nevhodně zvolené reklamní formáty negativně ovlivnit UX neboli uživatelský dojem. To se projevilo zejména po vydání aktualizace helpful content ze září 2023. Odborníci na SEO si všimli, že tato aktualizace se zaměřuje nejen na nekvalitní, automaticky generovaný obsah, ale také na weby s nadměrným množstvím reklam. Mnozí SEO specialisté se domnívají, že cílem aktualizace helpful content září 2023 je upřednostnit webové stránky, které poskytují přirozenou kombinaci vysoce kvalitního obsahu a celkově dobrého uživatelského prostředí.

Ukázka hlavního obsahu [Main Content] na stránce zpravodajského webu. Zdroj: Search Quality Rater Guidelines, verze: 23. 1. 2025, s. 13.

Ukázka hlavního obsahu na zpravodajském webu

Ukázka hlavního obsahu (Main Content) na produktové stránce e-shopu. Zdroj: Search Quality Rater Guidelines, verze: 23. 1. 2025, s. 13. Účelem této stránky je prodávat nebo poskytovat informace o produktu.´Obsah v záložkách Recenze, Doprava a Informace o bezpečnosti produktu se považuje za součást hlavního obsahu (MC).

Ukázka hlavního obsahu na stránce e-shopu

Ukázka doplňkového obsahu (Supplementary Content) na produktové stránce e-shopu. Zdroj: Search Quality Rater Guidelines, verze: 23. 1. 2025, s. 14.

Doplňkový obsah na produktové stránce e-shopu

2.5 Understanding the Website (Jak porozumět webu)

„Stránky často dávají lepší smysl, když je posuzujete jako součást webu. Některá z kritérií pro hodnocení kvality stránky vycházejí z porozumění webu, k němuž daná stránka patří.“ (2.5. Understanding the Website, verze: 23. 1. 2025, s. 15.)

„Chcete-li porozumět nějakému webu, začněte tím, že zjistíte, kdo je za něj zodpovědný a kdo vytvořil obsah na stránce (...). Vyhledejte proto informace o webu a/nebo o tvůrcích obsahu na webu samotném. Weby a tvůrci obsahu vám obvykle velmi rádi o sobě vše řeknou!" (Tato pasáž byla do Pokynů přidána v prosinci 2022. Viz Lily Ray, „E-E-A-T and major updates to Google's quality rater guidelines".)

„Také musíte zjistit, jakou reputaci má web a/nebo tvůrci jeho obsahu. Co o nich říkají externí, nezávislé zdroje? Pokud je nesoulad mezi tím, co o sobě tvrdí web nebo tvůrci jeho obsahu, a tím, co říkají renomované nezávislé zdroje, věřte nezávislým zdrojům." (2.5. Understanding the Website, 23. 1. 2025, s. 15.)

2.5.1 Finding the homepage (Najděte domovskou stránku)

„Domovská stránka webu obvykle obsahuje nebo odkazuje na důležité informace o webu. Majitelé webů zpravidla usnadňují přístup na domovskou stránku z jakékoli stránky na webu." 

2.5.2 Finding Who is Responsible for the Website and Who Created the Content on the Page (Zjistěte, kdo je odpovědný za web a kdo vytvořil obsah na stránce)

„Každá stránka patří k nějakému webu a mělo by být jasné:

  • Kdo (jaké osoby, společnost, firma, organizace, vládní agentura atd.) je odpovědný za web.
  • Kdo (jaké osoby, společnost, firma, organizace, vládní agentura atd.) vytvořil obsah na stránce, kterou hodnotíte." (2.5. Understanding the Website, 23. 1. 2025, s. 15.)

K čemu všemu hodnotitelé přihlížejí, když posuzují kvalitu webové stránky?

3.1 Page Quality Rating Considerations

Účel stránky. Pokud má stránka škodlivý záměr nebo klame lidi o svém skutečném účelu nebo uvádí nepravdivé údaje o tom, kdo je za její obsah odpovědný, měla by dostat nejnižší hodnocení [Lowest].

Míra rizika, že web nebo stránka způsobí někomu nějakou újmu nebo škodu. Weby nebo stránky, které jsou škodlivé pro lidi nebo společnost, jsou nedůvěryhodné nebo spamové, tak jak je popsáno v těchto Pokynech, by měly dostat nejnižší hodnocení [Lowest].

Téma stránky a to, do jaké míry spadá do oblasti YMYL (Your Money or Your Life). Téma stránky pomáhá určit způsob celkového hodnocení kvality stránky (PQ). Stránky s tématy YMYL musejí splňovat vyšší standardy než stránky s jinými tématy.

Typ webu. Hodnocení kvality stránky se bude lišit podle toho, zda jsou to: 

– malé amatérské weby, nebo velké firemní weby;

– weby, které zahrnují finanční transakce, nebo weby, jež platbu nepožadují, ani neshromažďují osobní údaje;

– weby, jejichž obsah vytvořili obyčejní lidé na dobrovolnické bázi, nebo weby, jejichž obsah vytvořili profesionálové.

Informace poskytnuté webem a tvůrcem obsahu. I když informace, které o sobě weby a tvůrci obsahu poskytují, nejsou vždy důvěryhodné, je důležité začít právě u nich.

Kvalita hlavního obsahu. Posuďte, do jaké míry je hlavní obsah (MC) uspokojivý a pomáhá stránce dosáhnout jejího účelu.

Titulek stránky. Titulek stránky se považuje za součást hlavního obsahu (MC). Popisné titulky hlavního obsahu, které shrnují obsah stránky, umožňují lidem správně se rozhodnout, které stránky navštívit.

Úloha reklamy a doplňkového obsahu (SC) na stránce. Posuďte, jakým způsobem reklamy a doplňkový obsah (SC) ovlivňují dojem z  dané stránky. Mnoho webů potřebuje monetizaci, aby mohlo s uživateli sdílet svůj obsah. Samotná přítomnost či nepřítomnost reklamy se při hodnocení kvality stránky nebere v úvahu.

Reputace webu a tvůrce obsahu. Prozkoumejte reputaci webu a tvůrce jeho obsahu, abyste zjistili, jak web hodnotí ostatní, a kdo za ním stojí.

Důvěryhodnost stránky: E-E-A-T. Posuďte, nakolik je stránka důvěryhodná. S tím vám pomůže prozkoumání zkušenosti, odbornosti a autority. Některé typy stránek vyžadují vysokou úroveň důvěryhodnosti.

V dokumentu od Googlu nazvaném „Creating helpful, reliable, people-first content" [„Tvorba užitečného a věrohodného obsahu zaměřeného na lidi"] je tato pasáž o E-E-A-T:

Automatizované systémy společnosti Google používají mnoho různých faktorů pro hodnocení a řazení skvělého obsahu. Po vyhledání relevantního obsahu se naše systémy snaží upřednostnit ten, který se zdá být nejpřínosnější. K tomu využívají  kombinaci faktorů, jež pomáhají určit, který obsah prokazuje zkušenost, odbornost, autoritu a důvěryhodnosti neboli to, co nazýváme E-E-A-T.

Nejdůležitější z nich je důvěra. Ostatní kritéria ji podporují, ale obsah nemusí nutně zahrnovat všechny z nich. Některý obsah je například užitečný kvůli zkušenostem, které prokazuje, zatímco jiný obsah může být přínosný díky odborným znalostem, které sdílí.“

3.2 Quality of the Main Content (Kvalita hlavního obsahu)

„Jedním z nejdůležitějších kritérií pro hodnocení kvality stránky (PQ rating) je kvalita hlavního obsahu (MC). Hlavní obsah hraje důležitou roli při určování toho, jak dobře daná stránka plní svůj účel."

„U většiny stránek lze kvalitu hlavního obsahu určit na základě míry úsilí, originality, talentu nebo dovednosti, která byla vynaložena na jeho vytvoření. U informačních stránek a stránek o tématech YMYL je důležitá přesnost a shoda s dosaženým konsensem odborníků." (3.2 Quality of the Main Content, verze: 23. 1. 2025, s. 21.)

  • Úsilí: „Posuďte, do jaké míry se člověk aktivně podílel na vytvoření uspokojivého obsahu. Úsilí může být přímé, například když někdo překládá báseň z jednoho jazyka do druhého. (…) Na druhé straně automatické vytváření tisíců stránek pomocí volně dostupného obsahu a nějakého překladatelského softwaru bez jakéhokoli dohledu, bez ruční správy atd., se za úsilí [effort] považovat nebude."
    (3.2. Quality of the Main Content, verze: 23. 1. 2025.)
  • Originalita: Posuďte, do jaké míry má stránka jedinečný, původní obsah, který se nevyskytuje na jiných webech. Pokud mají jiné weby podobný obsah, zvažte, zda je daná stránka původním zdrojem.
  • Talent nebo dovednost: Zvažte, do jaké míry se talent nebo nějaká dovednost podílí na tvorbě zajímavého obsahu, aby poskytoval uspokojivý dojem pro lidi, kteří stránku navštíví.
  • Přesnost: U informačních stránek zvažte, do jaké míry je jejich obsah věcně správný. U stránek o tématech YMYL posuďte, do jaké míry je obsah přesný a zda je v souladu s dosaženým konsensem odborníků. 

„Důležitou úlohu při hodnocení kvality hlavního obsahu (MC) má účel stránky, téma stránky a typ webu."

„Než si o nějaké stránce uděláte úsudek, věnujte několik minut prozkoumání jejího hlavního obsahu. Přečtěte si článek, podívejte se na video, prozkoumejte obrázky, použijte kalkulačku, zahrajte si online hru atd. Nezapomínejte, že hlavní obsah zahrnuje také určité funkce a prvky, proto si stránku vyzkoušejte. Pokud je například stránka produktovou stránkou na webu obchodu, vložte alespoň jeden produkt do košíku, abyste zjistili, zda košík funguje. (...) Představte si, že vás velmi zajímá téma, funkce nebo účel, kterému stránka slouží, a pak se zamyslete nad tím, zda by vás takový hlavní obsah (MC) uspokojil.“ 

„Vysoce kvalitní i méně kvalitní obsah se vyskytuje na všech typech webů:  od malých osobních webů až po velké firemní weby, od fór a sociálních médií až po webové stránky, které se zabývají finančními transakcemi. Pečlivě zvažujte, co pomáhá nějaké stránce dosáhnout jejího účelu a díky čemu je hlavní obsah (MC) pro uživatele uspokojivý.“ (3.2 Quality of the Main Content, verze: 5. 3. 2024, s. 21.)

Americký SEO konzultant Cyrus Shepard ve svém příspěvku na LinkedInu (říjen 2024) upozorňuje, že SEO specialisté a vydavatelé výše uvedený úsek v Pokynech pro hodnotitele kvality Vyhledávání podceňují, a dodává: „Tradiční metriky / počítačové programy neumějí tyto vlastnosti subjektivně změřit, ale lze je vyhodnotit pomocí strojového učení s využitím tréninkových dat od tisíců hodnotitelů kvality."

3.3. Reputation of the Website and Content Creators (Reputace webu a tvůrců obsahu) 

„Důležitou součástí hodnocení kvality stránky (PQ) je zjištění reputace webu. Pokud primárním tvůrcem hlavního obsahu (MC) není web, musíte prozkoumat také reputaci tvůrce obsahu.“

Německý SEO konzultant Olaf Kopp k tomu poznamenává: „Pokud jde o E-E-A-T, často čtu, že je třeba optimalizovat na úrovni dokumentu, ale rychle se zapomíná, že kromě hlavního obsahu (MC) se posuzuje zejména autor nebo tvůrce obsahu. Označuji je jako ‚zdrojové entity‘. Pokyny pro hodnocení kvality Vyhledávání jasně říkají, že při hodnocení kvality nějaké stránky se hodnotitelé musí zaměřit především na reputaci webu a tvůrce obsahu." 
Zdroj: Olaf Kopp, „Authority management: A new discipline in the era of SGE and E-E-A-T". Publikováno: 4. 7. 2023.

3.3.1 Reputation of the Website (Reputace webu)

„Reputace webu je založena na zkušenostech skutečných uživatelů a názorech lidí, kteří jsou odborníky. Weby mohou zastupovat existující společnosti, organizace a další subjekty. Průzkum reputace se vztahuje jak na weby, tak na společnost, organizaci nebo subjekt, který web reprezentuje."

„Mnoho webů touží uživatelům sdělit, jak jsou skvělé. Vaším úkolem je kvalitu stránky nezávisle zhodnotit a ne se bez dalšího ověřování spokojit s informacemi, které se objeví na jedné nebo dvou stránkách na webu. Buďte skeptičtí k tvrzením, která o sobě weby uvádějí, zejména pokud jde o zřejmý střet zájmů.

Vyhledejte proto nezávislé recenze, reference, doporučení odborníků, zpravodajské články a další zdroje důvěryhodných informací o daném webu. (...)."

„V případě témat YMYL by se reputace webu měla posuzovat podle toho, co říkají odborníci v dané oblasti. Doporučení z odborných zdrojů, jako jsou expertní společnosti, jsou přesvědčivým dokladem pozitivní reputace." (3.3.1 Reputation of the Website, 23. 1. 2025, s. 22.)

3.4 Experience, Expertise, Authoritativeness, and Trust (E-E-A-T)

Důležitými prvky při posuzování kvality stránky jsou zkušenost, odbornost, autoritu a důvěryhodnost (E-E-A-T). Nejdůležitějším z těchto kritérií je důvěryhodnost [Trust].

Důvěryhodnost: Posuďte, do jaké míry je stránka přesná, pravdivá, bezpečná a hodnověrná.

Experience, Expertise, Authoritativeness, and Trust (E-E-A-T)

Zdroj: Search Quality Rating Guidelines, 5. 3. 2024, s. 26.

Míra potřebné důvěryhodnosti závisí na tom, o jakou stránku se jedná:

  • Internetové obchody potřebují bezpečné online platební systémy a spolehlivý zákaznický servis.
  • Recenze produktů by měly být pravdivé a napsané tak, aby pomáhaly ostatním při rozhodování o nákupu na základě informací (a nechtěly pouze prodat produkt).
  • Informační stránky o tématech, které jasně spadají pod YMYL musejí být věcně správné, aby nezpůsobovaly lidem nebo společnosti žádnou újmu.
  • Příspěvky na sociálních sítích na jiná témata, než jsou YMYL,  nemusejí mít vysokou míru důvěryhodnosti, například když je cílem příspěvku pobavit své publikum a u obsahu příspěvku nehrozí způsobení újmy někomu.

Zkušenost, odbornost a autorita jsou důležité aspekty, které mohou podpořit vaše hodnocení důvěryhodnosti:

  • Zkušenost: Zvažte, do jaké míry má tvůrce obsahu potřebné zkušenosti z první ruky nebo ze života k danému tématu. Mnoho druhů stránek je důvěryhodných a dobře plní svůj účel, pokud je vytvářejí lidé s bohatými osobními zkušenostmi. Například, čemu budete věřit: recenzi produktu od někoho, kdo produkt používá, nebo „recenzi“ od někoho, kdo ho nepoužíval?
  • Odbornost: Posuďte, do jaké míry má tvůrce obsahu potřebné znalosti nebo dovednosti pro určité téma. Různá témata vyžadují k tomu, aby byla důvěryhodná, různé úrovně a oblasti odborných znalostí. Když byste například chtěli v domě vyměnit elektrické rozvody, svěříte to zkušenému elektrikáři, nebo tomu, kdo má zálibu ve starých domech, ale v elektroinstalaci se nevyzná?
  • Autorita: Zvažte, do jaké míry je tvůrce obsahu nebo web ověřeným zdrojem informací k určitému tématu. Většina témat sice nemá jeden oficiální, autoritativní web nebo tvůrce obsahu, ale pokud ano, tento web nebo tvůrce obsahu často patří mezi nejspolehlivější a nejdůvěryhodnější zdroje. 

„(...) vaše posouzení E-E-A-T by mělo vycházet z jednoho nebo více následujících bodů:

  • Co o sobě uvádí web nebo tvůrci obsahu: Začněte tím, že se podíváte na stránku „O nás“ na webu nebo na profilovou stránku tvůrce obsahu. Je web nebo tvůrce obsahu na základě uvedených informací důvěryhodným zdrojem?
  • Co o webu nebo tvůrcích obsahu říkají ostatní: Hledejte nezávislé recenze, odkazy, zpravodajské články a další zdroje důvěryhodných informací o webu nebo tvůrcích obsahu. Existují nezávislé, spolehlivé doklady o tom, že web nebo tvůrce obsahu má zkušenosti, odbornost, autoritu nebo je jinak považován za důvěryhodného? Existují nezávislé, spolehlivé doklady o tom, že web nebo tvůrce je nedůvěryhodný?
  • Co je viditelné na stránce, včetně hlavního obsahu a sekcí, jako jsou recenze a komentáře: U některých typů stránek může být úroveň zkušeností a odbornosti zřejmá přímo z hlavního obsahu. Jaké poznatky získáte prozkoumáním hlavního obsahu nebo vyzkoušením stránky? Například můžete poznat, že někdo je profesionální kadeřník, když se podíváte na video s ukázkou jeho práce (někomu upravuje vlasy), a čtete komentáře ostatních (komentující často zdůrazňují odbornost nebo její nedostatek)."

Důležité: Web nebo tvůrce obsahu nemusí být důvěryhodným zdrojem, pokud zjistíte očividný střet zájmů. Například recenze produktů od lidí, kteří si produkt zakoupili a sdílejí své zkušenosti, mohou být velmi cenné a důvěryhodné. Naopak „recenze“ od výrobce produktu (‚Náš produkt je skvělý!‘) nebo ‚recenze‘ od influencera, který je za propagaci nějakého produktu placen, nejsou kvůli střetu zájmů příliš důvěryhodné." 3.4 Experience, Expertise, Authoritativeness, and Trust (E-E-A-T), s. 27.

4.0 Lowest Quality Pages (Stránky nejnižší kvality)

Nelehký úkol požaduje Google po hodnotitelích kvality. Mají posoudit, zda byl hlavní obsah na stránce generován automaticky nebo umělou inteligencí, a pokud ano, pak mu náleží nejnižší hodnocení.

Ve 4. kapitole je ve verzi Pokynů z 23. 1. 2025 nově oddíl o „Scaled Content Abuse" neboli „zneužívání škálovaného obsahu":

„Vytváření velkého množství obsahu s malým úsilím nebo malým originálním vkladem bez jakýchkoli úprav nebo ruční správy je často typickým znakem spamových webů."

„Stránky a weby s obsahem vytvářeném ve velkém rozsahu, který není původní nebo nemá přidanou hodnotu pro uživatele, by měly dostat nejnižší hodnocení [the Lowest rating], bez ohledu na to, jak byly vytvořeny. I když si nebudete jisti způsobem jejich vytvoření, např. zda je stránka vytvořena pomocí generativních nástrojů umělé inteligence, měli byste přesto udělit nejnižší hodnocení, pokud po prohlédnutí několika stránek na webu budete mít silné podezření na zneužití škálovaného obsahu.“ (4.6.5 Scaled Content Abuse, 23. 1. 2025, s. 42.) 

„Nejnižší hodnocení se dává v případě, že veškerý nebo téměř veškerý hlavní obsah na stránce (včetně textu, obrázků, audia, videí atd.) byl zkopírován, parafrázován, vložen, generován automaticky či umělou inteligencí nebo byl převzat z jiných zdrojů a znovu zveřejněn — a to s minimálním či žádným úsilím, minimálním nebo žádným originálním vkladem a minimální nebo žádnou přidanou hodnotou pro návštěvníky webu."
(4.6.6 MC Created with Little to No Effort, Little to No Originality, and Little to No Added Value for Website Visitors, 23. 1. 2025, s. 42.)

Toto jsou znaky, na jejichž základě může stránka dostat nejnižší hodnocení (Lowest):

  • Stránka byla napadena hackery, má změněný vizuální vzhled nebo rozesílá spam.
  •  Stránka je nesrozumitelná nebo z jiných důvodů nedává smysl.
  • Hlavní obsah (MC) byl vytvořen s malým nebo žádným úsilím, s malým nebo žádným originálním přínosem.
  • Ve srovnání s podobnými stránkami na internetu nepřináší hlavní obsah (MC) žádnou přidanou hodnotu.
  • Hlavní obsah (MC) byl vytvořen s tak malým úsilím, originálním přínosem, talentem nebo dovedností, že stránka neplní svůj účel.

(4.0 Lowest Quality Pages, 23. 1. 2025, s. 30.)

5.0 Low Quality Pages (Stránky nízké kvality)

Tyto stránky  „neplní svůj účel, protože jim chybí důležitý rozměr nebo jsou v něčem sporné". Neodpovídají kritériím pro nejnižší úroveň kvality [Lowest], ale „mohou mít podobné, byť v menší míře, nežádoucí znaky". (5.0 Low Quality Pages, verze: 23. 1. 2025, s. 59.)

[„Stránky nízké kvality mohou mít prospěšný účel. Neplní však dobře svůj účel, protože postrádají důležitý rozměr, například mají neuspokojivé množství hlavního obsahu [MC], nebo protože tvůrce hlavního obsahu [MC] nemá pro účel dané stránky dostatečné odborné znalosti.“ (6.0 Low Quality Pages, verze: 20. 7. 2018, s. 31.)]

  • Hlavní obsah (MC) byl vytvořen bez odpovídajícího úsilí, originality, talentu nebo dovedností, které jsou potřeba k uspokojivému dosažení účelu stránky.
  • Titulek stránky je mírně zavádějící, šokující nebo nadsazený.
  • Reklamy nebo doplňkový obsah (SC) značně odvádějí pozornost od hlavního obsahu nebo působí rušivě při jeho používání.
  • Neuspokojivé množství informací na webu nebo informací o tvůrci obsahu pro účely stránky.
  • Špatná pověst webu nebo tvůrce obsahu.
  • Nedostatečná úroveň E-E-A-T pro účel stránky.

Jedním ze znaků nízkokvalitních stránek, může být, jak je uvedeno výše, zavádějící nadpis:

„Titulek stránky se rovněž považuje za součást hlavního obsahu (MC). Titulek je důležitý, protože zastupuje stránku ve vyhledávání a pomáhá uživatelům rozhodnout se, na co kliknout. Zavádějící titulek může vést ke špatnému dojmu z výsledků vyhledávání. Přehnané nebo šokující titulky jsou dokladem nízké kvality stránky, protože v uživatelích, kteří danou stránku navštíví a uvidí, co je ve skutečnosti v jejím hlavním obsahu (MC), zanechávají špatný dojem.“ (5.0 Low Quality Pages, verze: 5. 3. 2024, s. 52.)

V aktualizovaných Pokynech pro hodnotitele kvality Vyhledávání (23. 1. 2025) je na s. 67 ukázka hodnocení stránky s receptem na „máslový ležák". Tato stránka je příkladem hodnocení Low („Nízké"). 

Na zmíněné stránce není snadné dostat se hned k receptu na máslový ležák". Je tam hodně textu, který přímo s máslovým ležákem nesouvisí. „Zatímco užitečný hlavní obsah (MC), jako jsou ingredience a informace o máslovém ležáku, se nacházejí v horní části stránky, k samotnému receptu musíte dlouze skrolovat." Viz Barry Schwartz, „Google Guidelines Warns Of Significant Scrolling On Recipe Blogs". Publikováno: 6. 2. 2025.

Ukázka stránky s hodnocením Low z Pokynů pro hodnocení kvality Vyhledávání.

 

5.1 Lacking E-E-A-T (Nedostatečná úroveň E-E-A-T)

Nízkokvalitní stránky často nemají vzhledem k svému tématu nebo účelu stránky odpovídající úroveň E-E-A-T. .

Zde jsou některé příklady:

  • Tvůrce obsahu nemá dostatečné zkušenosti, např. recenzi nějaké restaurace napsal někdo, kdo v ní nikdy nebyl.
  • Tvůrce obsahu nemá dostatečné odborné znalosti, např. článek o tom, jak skákat padákem, napsal někdo, kdo o tom nic pořádně neví.
  • Stránka nebo web nejsou důvěryhodnými pro svůj účel, např. nákupní stránka obsahuje minimum informací o službách pro zákazníky.

5.2.2 Filler as a Poor User Experience (Vycpávkový obsah vyvolává špatný uživatelský dojem)

„Hlavní obsah (MC) stránky by měl podporovat její účel.  Majitelé webových stránek a tvůrci obsahu by měli nejužitečnější a nejdůležitější hlavní obsah umístit blízko horní části stránky, aby se návštěvníci té stránky hned k němu dostali.“

„Vysoce kvalitní stránka má nejužitečnější hlavní obsah (MC) umístěný na nejviditelnějším místě.  Obsah, který podporuje účel stránky, ale jejímu hlavnímu cíli přímo neprospívá, může být její součástí, ale měl by se zobrazovat níže, na méně výrazném místě.“

Důležité: Obsah, který podporuje účel stránky, ale  jejímu hlavnímu cíli neprospívá přímo, může být i tak přínosný, pokud je na správném místě. Vycpávkový obsah [Filler] je obsah vytvořený s malým úsilím, který zabírá důležitý viditelný prostor. Nepřináší žádnou hodnotu nebo je neužitečný či neuspokojivý pro hlavní účel stránky.“
(5.2.2 Filler as a Poor User Experience, verze: 23. 1. 2025, s. 62).

5.6 Exaggerated or Mildly Misleading Information about the Website or Content Creator (Přehnané nebo mírně zavádějící informace o webu nebo o tvůrci obsahu)

„Připomeňme, že klamavé informace o webu nebo o tvůrci obsahu jsou silným důvodem pro nejnižší hodnocení [the Lowest rating]."

„Někdy však informace o webu nebo o tvůrci obsahu působí přehnaně nebo mírně zavádějícím dojmem, jako např. tvrzení o osobních zkušenostech nebo odborných znalostech, která se zdají být nadsazené nebo které jsou uvedena jen proto, aby zapůsobila na návštěvníky webu. Hodnocení E-E-A-T by mělo být založeno na samotném hlavním obsahu (MC), informacích, které zjistíte během výzkumu reputace, ověřitelných referencích atd., a ne pouze na tvrzeních tvůrce webu nebo obsahu ‚Jsem odborník!‘"
„Pokud považujete informace o webu nebo o tvůrci obsahu za přehnané nebo mírně zavádějící, je třeba udělit nízké hodnocení [the Low rating]." (5.6 Exaggerated or Mildly Misleading Information about the Website or Content Creator, 23. 1. 2025, s. 63.)

12.7.1 Know and Know Simple Queries

Pokyny pro hodnotitele kvality Vyhledávání popisují dva typy vyhledávacích dotazů, které lidé používají, když hledají nějakou informaci:

  • Know query (Informační dotaz)
  • Know Simple queries (Jednoduché informační dotazy)

 
 Informační dotaz
„Záměrem informačního dotazu (Know query) je najít informaci nebo prozkoumat určité téma. Uživatelé se chtějí dozvědět více o něčem konkrétním."
 
Jednoduché informační dotazy
„Zvláštním typem informačních dotazů jsou tzv. jednoduché informační dotazy (Know Simple queries). Tyto dotazy hledají jasnou, konkrétní odpověď, například určitý údaj, graf apod. Odpověď na takový dotaz musí být správná, úplná a lze ji zobrazit na relativně malém prostoru."

„Jednoduché informační dotazy (Know Simple queries) mohou být otázky jako například [jak vysoký je barack obama]. Tyto dotazy často neobsahují tázací zájmeno. Například dotaz [barack obama výška] má stejný uživatelský záměr jako dotaz [jak vysoký je barack obama], pouze není ve formě otázky.“ (12.7.1 Know and Know Simple Queries, s. 102.)

Zdroj: Pokyny pro hodnotitele kvality Vyhledávání (Search Quality Rater Guidelines). Aktualizováno: 23. 1. 2025.

Doporučuji k tomuto tématu přečíst si článek od Ann Smarty, „The Future of SEO: Setting Your Keyword Priorities". Publikováno: 5. 3. 2025

B. Uspokojené potřeby (Needs Met)

Pokyny definují „uspokojené potřeby" takto: „Zaměřte se na potřeby uživatelů a přemýšlejte o tom, nakolik je výsledek pro uživatele užitečný a uspokojivý."

Metrika „uspokojené potřeby“ (Needs Met) velmi závisí na tom, zda uživatelé chtějí „zobrazit další výsledky". Stránky, které od uživatelů vyžadují nejméně kliknutí, mají na stupnici Needs Met nejvyšší stupeň hodnocení.

Tato metrika nesouvisí přímo s kvalitou stránky. Je možné mít vysoce kvalitní webovou stránku, která bude mít na stupnici Needs Met nízké hodnocení

Pokyny jsou užitečné (nejen) pro SEO odborníky

Dne 12. 1. 2022 zveřejnil na síti X John Mueller ze společnosti Google tento krátký příspěvek: „Pokyny pro hodnotitele kvality nejsou pokyny pro SEO specialisty.“ Barry Schwartz k tomu poznamenává, že i když tyto Pokyny nejsou určeny pro SEO odborníky, měl by si je každý z nich aspoň jednou za rok přečíst.

O tři roky později na březnovém setkání Search Central Live v New Yorku John Mueller řekl: 

„Myslím, že pro většinu webových stránek má smysl si ho alespoň projít, nebo například použít Ctrl+F a vyhledat klíčová slova, na kterých vám záleží, abyste získali představu o tom, jak Google přemýšlí při provádění změn.“

Z Muellerova sdělení vyplývá, že algoritmy Googlu se snaží napodobit lidský úsudek. Roger Montti k tomu poznamenává, že SEO by se proto mělo zaměřit na uživatelský dojem a užitečnost, nikoli na kontrolní seznamy („checklisty") nebo na vyplňování nadbytečných informací o autorovi obsahu, které návštěvníkům webu nijak nepomohou.

Na závěr dejme opět slovo Cyrusu Shepardovi:

„Jako SEO specialisté se při prohlížení webových stránek často dostáváme do ‚myšlenkových pastí‘ založených na našich znalostech Googlu. Vidíme například nadpisy optimalizované na klíčová slova a říkáme si: ‚Tato stránka by se mohla umísťovat vysoko,‘ zatímco obyčejný uživatel vidí přinejlepším průměrnou stránku se spoustou nevyžádaných reklam.

Pokyny pro hodnotitele kvality Vyhledávání vám svým způsobem pomáhají dívat se na webové stránky jako běžný uživatel.“ (Zvýraznění je ode mne - P. J.)

 

Použité zdroje:

Ann Smarty, „Helpful Content as Defined by Google’s Quality Guidelines". Publikováno: 26. 2. 2025.

Barry Schwartz, „Reminder: Google Search Quality Rating Guidelines Not Designed For SEOs“. Publikováno: 13. 1. 2023.

Barry Schwartz, „Google updates search quality raters guidelines with a focus on spam". Publikováno: 23. 1. 2025.

Cyrus Shepard, „I Secretly Worked As A Google Search Quality Rater (You Can Too)". Publikováno: 11: 7 2023 (aktualizováno: 24. 5. 2024).

Danny Goodwin, „Google quality raters now assess whether content is AI-generated". Publikováno: 9. 4. 2025.

Evan Hall, „Google’s Search Quality Evaluator Guidelines for SEO in 2023". Publikováno: 25. 1. 2023.

Glenn Gabe, „Google’s Core Algorithm Updates and The Power of User Studies: How Real Feedback From Real People Can Help Site Owners Surface Website Quality Problems (And More)"

Kaitie Frank. „What Does Google Consider Low-Quality Content". Publikováno: 8. 12. 2023.

Roger Montti, „Why You Should Consider Semantic HTML For SEO“. Publikováno: 25. 1. 2024.

Roger Montti, „Google Shares Valuable SEO Takeaway About Quality Raters Guidelines". Publikováno: 28. 3. 2025.

Roger Montti, „Google Confirms You Can’t Add EEAT To Your Web Pages". Publikováno: 31. 3. 2025.

Jerry Low (reviewed by Olena Karpova), „Google Page Quality Rating Guidelines: What You Need to Know“. Publikováno: 12. 3. 2024.

Marie Haynes, „Everything We Know About Google’s Quality Raters: Who They Are, What They Do, and What It Means for Your Site If They Visit“. Publikováno: 12. 7. 2023.

Marie Haynes, „New in the rater guidelines – filler content, scaled content abuse and guidance around AI use". Publikováno: 7. 2. 2025.

Marie Haynes, „How Google determines relevancy & helpfulness". Publikováno: 27. 2. 2025.

Nikki Pilkington, „The Humans Behind Google’s Algorithm and What That Means for your Website". Publikováno: 31. 3. 2025.

  • Chci kvalitní obsah webu

napište nám

Související články: 

Google, užitečný obsah a umělá inteligence

Google a umělá inteligence
Spoléhat se při tvorbě obsahu pouze na umělou inteligenci by nebylo moudré.

Systém helpful content a tvorba užitečného obsahu

Google Helpful Content Update
Posláním společnosti Google je „uspořádat informace z celého světa tak, aby byly všeobecně přístupné

E-E-A-T = Zkušenost – Odbornost – Autorita – Důvěryhodnost

E-E-A-T
Vaše komunikace v online prostředí je součástí vaší digitální identity.

Přidat komentář