Pokyny pro hodnocení kvality vyhledávání na Googlu
Pokyny pro hodnotitele kvality Vyhledávání (Search Quality Rater Guidelines) na 170 stránkách (aktualizováno: 5. 3. 2024) poskytuji ucelený pohled na to, co Google považuje za kritéria kvality v této oblasti. Veřejnosti byly poprvé zpřístupněny v roce 2014.
Shrneme-li Pokyny do jedné věty, můžeme říci, že „pomáhají zajistit, aby Vyhledávání vracelo relevantní výsledky z těch nejspolehlivějších dostupných zdrojů.“ Danny Sullivan dále říká: „Naši hodnotitelé kvality Vyhledávání nám poskytují své postřehy a hodnotí stránky podle našich pokynů, aby nám pomohli zjistit, zda naše systémy - a navrhovaná vylepšení - fungují tak, jak mají.“ Zdroj: Danny Sullivan, „An overview of our rater guidelines for Search“. Publikováno: 19. 10. 2021.
- Kvalita stránky (Page Quality)
- Understanding Webpage Content (Porozumění obsahu webové stránky)
- Kritéria pro hodnocení kvality webové stránky
- Quality of the Main Content (Kvalita hlavního obsahu)
- Reputation of the Website and Content Creators (Reputace webu a tvůrců obsahu)
- Experience, Expertise, Authoritativeness, and Trust (E-E-A-T)
- Low Quality Pages: Stránky, které jsou „málo kvalitní"
- „Uspokojené potřeby“ (Needs Met)
Jak pracují hodnotitelé kvality Vyhledávání?
V Nápovědě Vyhledávání Google se říká: „Průběžně experimentujeme s nápady, jak vám poskytnout co nejlepší výsledky. Jedním ze způsobů analýzy experimentů je zpětná vazba od externích hodnotitelů kvality Vyhledávání. Hodnotitelé kvality sídlí po celém světě a jsou důkladně proškoleni podle podrobných pokynů. Jejich názor nám pomáhá zjistit, jaké změny Vyhledávání by byly užitečné. Hodnotitelé nám také pomáhají zařazovat informace do kategorií, na základě kterých vylepšujeme své systémy."
Také na webu Jak funguje Vyhledávání je zmínka o činnosti těchto hodnotitelů: „Hodnotitelé posuzují, do jaké míry web lidem po kliknutí poskytuje to, co hledali, a vyhodnocují kvalitu výsledků na základě odbornosti, směrodatnosti a důvěryhodnosti obsahu. Tato hodnocení nemají přímý vliv na umístění výsledků, ale pomáhají nám srovnávat jejich kvalitu a zajistit, aby splňovaly vysoká očekávání uživatelů z celého světa."
Google ve srovnávacím experimentu ukazuje hodnotitelům dvě různé sady výsledků Vyhledávání: jednu s implementovanou navrhovanou změnou a druhou bez ní. Ptá se jich, která sada se jim zdá lepší a proč.
V roce Danny Sullivan napsal: „Naše systémy používají signály ze samotného webu – například to, kde na webových stránkách se vyskytují slova z vašeho vyhledávání nebo jak na sebe stránky na webu odkazují –, aby pochopily, jaké informace se vztahují k vašemu dotazu a zda jsou to informace, kterým lidé většinou důvěřují. Ale pojmy jako relevance a důvěryhodnost jsou koneckonců lidské úsudky, takže abychom mohli posoudit, zda je naše systémy chápou správně, musíme sbírat poznatky od lidí.“ Zdroj: Danny Sullivan, „How insights from people around the world make Google Search better". Publikováno: 4. 8. 2020.
Hodnotitelé kvality pracují jako smluvní partneři pro jednu z několika společností (např. Appen, Lionbridge a Teemwork.ai), které si Google pro tento úkol najímá.
Má hodnocení hodnotitelů vliv na pozice ve výsledcích vyhledávání?
V oddíle nazvaném Úvod do hodnocení kvality Vyhledávání (Introduction to Search Quality Rating) se v souvislosti s „dojmem z Vyhledávání" (The Search Experience) píše:
„Různé typy vyhledávání vyžadují velmi odlišné typy výsledků vyhledávání. Výsledky vyhledávání týkající se zdraví a lékařské tematiky by měly být kvalitní, směrodatné a důvěryhodné.“
„(...), výsledky vyhledávání by měly lidem pomáhat. Měly by poskytovat směrodatné a důvěryhodné informace, neoklamávat lidi zavádějícím obsahem. Výsledky vyhledávání by měly lidem umožnit najít to, co hledají, a ne je zaskočit nepříjemným, rozrušujícím, urážlivým nebo znepokojujícím obsahem.“ (0.0 The Search Experience, s. 6.)
„Jako hodnotitel kvality Vyhledávání budete pomáhat hodnotit kvalitu vyhledávání po celém světě. Dobré vyhledávače poskytují výsledky, které jsou užitečné pro lidi v jejich konkrétním jazyce a lokalitě.
Žádné jednotlivé hodnocení nemůže přímo ovlivnit to, jak se konkrétní webová stránka, web nebo výsledek zobrazí ve Vyhledávání Google, ani nemůže způsobit, aby se konkrétní webová stránka, web nebo výsledek posunuly na stránce s výsledky vyhledávání nahoru nebo dolů." (0.1 The Purpose of Search Quality Rating, s. 6.)
Hodnocení kvality Vyhledávání se skládá ze dvou částí:
A. Kvalita stránky (Page Quality): Jak dobře plní webová stránka svůj účel.
B. Uspokojené potřeby (Needs Met): Jak užitečný je výsledek pro daný vyhledávací dotaz.
A. Kvalita stránky (Page Quality)
Pokyny věnují hodnocení kvality stránky téměř 70 stran. Mezi důležité faktory patří:
- Reputace webových stránek/autorů
- Témata Your Money or Your Life (YMYL)
- Zkušenost, odbornost, autorita a důvěryhodnost (E-E-A-T)
- Spam
- Celková kvalita obsahu
Nejprve zjistěte účel dané stránky
Prvním krokem při hodnocení kvality stránky (Page Quality) je zjištění jejího skutečného účelu.
„Většina stránek byla vytvořena tak, aby byla pro lidi užitečná, má tedy prospěšný účel. Některé stránky byly vytvořeny pouze proto, aby vydělávaly peníze, a jejich snaha pomoci lidem je malá nebo žádná. Některé stránky byly dokonce vytvořeny se záměrem škodit. Prvním krokem k pochopení nějaké stránky je zjištění jejího účelu.“ (2.2 Understanding the Purpose of a Webpage, s. 10.)
Na hodnocení samotné nemá vliv, zda se jedná o stránku informační, prodejní či zábavní. Důležitý je účel, kvůli kterému byla stránka vytvořena, a to, jak tento účel stránka plní.
Porovnejme to s jednou otázkou v dokumentu „What creators should know about Google's August 2022 helpful content update": „Má váš web nějaký hlavní účel nebo funkci?" Tento dokument obsahuje celkem 15 otázek, které mají tvůrci zvažovat, aby zjistili, zda vytvářejí obsah pro uživatele nebo pro vyhledávače. Kontext tvoří aktualizace helpful content [„užitečný/prospěšný obsah", která proběhla ve Vyhledávání Google v období 25. 8. 2022 až 9. 9. 2022. Později Google upřesnil, že se jedná o nový hodnoticí systém, který slouží k tomu, aby se ve výsledcích vyhledávání umísťoval původní, užitečný obsah - „psaný lidmi a pro lidi“.
„Weby a stránky by měly být vytvářeny tak, aby lidem pomáhaly. Pokud tomu tak není, mohou dostat nejnižší hodnocení." (2.2 Understanding the Purpose of a Webpage, s. 10; zvýraznění je ode mne - P. J.).
Mezi užitečný nebo prospěšný účel stránky patří (mimo jiné):
- Sdílet informace o určitém tématu.
- Sdílet osobní zkušenosti, postřehy nebo myšlenky k danému tématu.
- Sdílet obrázky, videa nebo jiné mediální formy.
- Ukázat osobní talent nebo dovednost.
- Vyjádřit svůj názor nebo své stanovisko.
- Pobavit.
- Nabízet produkty nebo služby.
- Umožnit uživatelům vkládat otázky, na které mohou ostatní uživatelé odpovídat.
- Umožnit uživatelům sdílet soubory nebo stahovat software.
Google rozděluje vyhledávaná témata na YMYL (Your Money or Your Life) a na ta, která pod YMYL nepatří.
„Stránky na internetu se zabývají nejrůznějšími tématy. U některých témat je vysoká míra nebezpečí, že jejich obsah může mít zásadní dopad na zdraví, finanční stabilitu nebo bezpečnost lidí, blahobyt či prosperitu společnosti. Těmto tématům říkáme ‚Vaše peníze nebo váš život‘ neboli YMYL.“ (2.3 Your Money or Your Life (YMYL) Topics, s. 11.)
Témata YMYL mohou mít přímý a závažný dopad na lidi i společnost, a to z následujících důvodů:
● Samotné téma je rizikové nebo nebezpečné. Například je to zřejmé a jasné u témat, které souvisejí se sebepoškozováním, trestnými činy nebo násilným extremismem.
● Téma by mohlo způsobit újmu, pokud by jeho obsah nebyl přesný a důvěryhodný. Například drobné nepřesnosti nebo obsah z méně důvěryhodných zdrojů by mohly mít vážný dopad na něčí zdraví, finanční stabilitu nebo bezpečnost nebo společnost u témat, jako jsou: příznaky infarktu, jak investovat peníze, co dělat při zemětřesení, kdo může volit nebo potřebná kvalifikace pro získání řidičského průkazu. (2.3 Your Money or Your Life (YMYL) Topics, s. 11.)
2.4 Understanding Webpage Content (Porozumění obsahu webové stránky)
„Veškerý obsah na webové stránce lze rozčlenit na hlavní obsah (Main Content), doplňkový obsah (Supplementary Content) nebo reklamní/monetizační obsah (Ads). Abyste pochopili účel nějaké webové stránky a zhodnotili její kvalitu (Page Quality), musíte být schopni tyto její rozdílné části od sebe rozlišit.“ (2.4 Understanding Webpage Content, s. 13.)
Tři druhy obsahu na stránce
- Hlavní obsah (MC = Main Content) je jakákoli část stránky, která jí pomáhá plnit účel, kvůli kterému byla vytvořena. Může to být text, obrázky, videa, interaktivní prvky (např. kalkulačky, hry), a také to může být obsah vytvořený uživateli webu, např. videa, recenze, články, komentáře atd. Záložky na některých stránkách, které vedou k dalším informacím (např. k zákaznickým recenzím), se v některých případech považují za součást hlavního obsahu (MC). (2.4 Understanding Webpage Content, s. 13.)
- Doplňkový obsah (SC = Supplementary Content) se podílí na dobrém uživatelském dojmu ze stránky, ale dosáhnout jejího účelu nepomáhá přímo. Jedním z běžných prvků doplňkového obsahu jsou navigační odkazy, které umožňují uživatelům navštívit další části webu. V některých případech lze za součást doplňkového obsahu (SC) považovat i obsah v záložkách. (2.4 Understanding Webpage Content, s. 14.)
- Reklamní/Monetizační obsah: Bez reklamy a monetizace by některé webové stránky nemohly existovat, protože správa webu a tvorba kvalitního obsahu nejsou zadarmo. Přítomnost reklam nebo jejich absence není sama o sobě důvodem pro vysoké nebo nízké hodnocení kvality stránky. (2.4 Understanding Webpage Content, s. 14.)
Marie Haynes uvádí, že „hlavní obsah je ta část stránky, která přináší odpověď na otázku, jež přiměla vyhledávajícího vzít do ruky mobil nebo otevřít počítač a začít vyhledávat“.
Hodnotitelé zjišťují, zda návštěvníci mohou rychle přejít na tu část stránky, která je pro splnění uživatelského záměru nejdůležitější. Stránky, které hlavní obsah „pohřbívají" nebo skrývají, získají na stupnici, která měří „uspokojené potřeby“ [Needs Met], nízké hodnocení.
Cokoli, co je sponzorováno nebo existuje za účelem vydělávání peněz na vaší webové stránce, spadá do reklamního obsahu. Reklama často pomáhá provozovat kvalitní webové stránky. Na druhou stranu mohou nevhodně zvolené reklamní formáty negativně ovlivnit UX neboli uživatelský dojem. To se projevilo zejména po vydání aktualizace helpful content ze září 2023. Odborníci na SEO si všimli, že tato aktualizace se zaměřuje nejen na nekvalitní, automaticky generovaný obsah, ale také na weby s nadměrným množstvím reklam. Mnozí SEO specialisté se domnívají, že cílem aktualizace helpful content září 2023 je upřednostnit webové stránky, které poskytují přirozenou kombinaci vysoce kvalitního obsahu a celkově dobrého uživatelského prostředí.
Ukázka hlavního obsahu [Main Content] na stránce zpravodajského webu. Zdroj: Search Quality Rater Guidelines, s. 13.
Ukázka hlavního obsahu (Main Content) na produktové stránce e-shopu. Zdroj: Search Quality Rater Guidelines, s. 13.
Ukázka doplňkového obsahu (Supplementary Content) na produktové stránce e-shopu. Zdroj: Search Quality Rater Guidelines, s. 14.
Jak rozumět webu
„Stránky často lépe pochopíte, když je posuzujete v rámci webu. Některá kritéria pro hodnocení kvality stránky vycházejí z porozumění webu, k němuž daná stránka patří.“
„Chcete-li porozumět nějakému webu, začněte tím, že zjistíte, kdo je za něj zodpovědný a kdo vytvořil obsah na stránce (...). Vyhledejte proto informace o webu a/nebo o tvůrcích obsahu na webu samotném. Weby a tvůrci obsahu vám obvykle velmi rádi o sobě vše řeknou!" (Zvýraznění je ode mne - P. J.) Tato pasáž byla do Pokynů přidána v prosinci 2022. Viz Lily Ray, „E-E-A-T and major updates to Google's quality rater guidelines".
„Také je nezbytné zjistit, jakou reputaci má web a/nebo tvůrci jeho obsahu. Co o nich říkají externí, nezávislé zdroje? Pokud je nesoulad mezi tím, co o sobě tvrdí web nebo tvůrci jeho obsahu, a tím, co říkají renomované nezávislé zdroje, věřte nezávislým zdrojům." (2.5. Understanding the Website, s. 15)
K čemu všemu hodnotitelé přihlížejí, když posuzují kvalitu webové stránky?
3.1 Page Quality Rating Considerations
Účel stránky. Pokud má stránka škodlivý záměr nebo klame lidi o svém skutečném účelu nebo uvádí nepravdivé údaje o tom, kdo je za její obsah odpovědný, měla by dostat nejnižší hodnocení [Lowest].
Míra rizika, že web nebo stránka způsobí někomu nějakou újmu nebo škodu. Weby nebo stránky, které jsou škodlivé pro lidi nebo společnost, jsou nedůvěryhodné nebo spamové, tak jak je popsáno v těchto Pokynech, by měly dostat nejnižší hodnocení [Lowest].
Téma stránky a to, do jaké míry spadá do oblasti YMYL (Your Money or Your Life). Téma stránky pomáhá určit způsob celkového hodnocení kvality stránky (PQ). Stránky s tématy YMYL musejí splňovat vyšší standardy než stránky s jinými tématy.
Typ webu. Hodnocení kvality stránky se bude lišit podle toho, zda jsou to:
– malé amatérské weby, nebo velké firemní weby;
– weby, které zahrnují finanční transakce, nebo weby, jež platbu nepožadují, ani neshromažďují osobní údaje;
– weby, jejichž obsah vytvořili obyčejní lidé na dobrovolnické bázi, nebo weby, jejichž obsah vytvořili profesionálové.
Informace poskytnuté webem a tvůrcem obsahu. I když informace, které o sobě weby a tvůrci obsahu poskytují, nejsou vždy důvěryhodné, je důležití začít právě u nich.
Kvalita hlavního obsahu. Posuďte, do jaké míry je hlavní obsah (MC) uspokojivý a pomáhá stránce dosáhnout její účel.
Titulek stránky. Titulek stránky se považuje za součást hlavního obsahu (MC). Popisné titulky hlavního obsahu, které shrnují obsah stránky, umožňují lidem poučeně se rozhodnout, které stránky navštívit.
Úloha reklamy a doplňkového obsahu (SC) na stránce. Posuďte, jakým způsobem reklamy a doplňkový obsah (SC) ovlivňují dojem z dané stránky. Mnoho webů potřebuje monetizaci, aby mohlo s uživateli sdílet svůj obsah. Samotná přítomnost či nepřítomnost reklamy se při hodnocení kvality stránky nebere v úvahu.
Reputace webu a tvůrce obsahu. Prozkoumejte reputaci webu a tvůrce jeho obsahu, abyste zjistili, jak web hodnotí ostatní, a kdo za ním stojí.
Důvěryhodnost stránky: E-E-A-T. Posuďte, nakolik je stránka důvěryhodná. S tím vám pomůže prozkoumání zkušenosti, odbornosti a autority. Některé typy stránek vyžadují vysokou úroveň důvěryhodnosti.
V dokumentu od Googlu nazvaném „Creating helpful, reliable, people-first content" [„Vytváření užitečného a věrohodného obsahu zaměřeného na lidi"] je tato pasáž o E-E-A-T:
„Automatizované systémy společnosti Google používají mnoho různých faktorů pro hodnocení a řazení skvělého obsahu. Po vyhledání relevantního obsahu se naše systémy snaží upřednostnit ten, který se zdá být nejpřínosnější. K tomu využívají kombinaci faktorů, jež pomáhají určit, který obsah prokazuje zkušenost, odbornost, autoritu a důvěryhodnosti neboli to, co nazýváme E-E-A-T.
Nejdůležitější z nich je důvěra. Ostatní prvky ji podporují, ale obsah nemusí nutně zahrnovat všechny z nich. Některý obsah je například užitečný kvůli zkušenostem, které prokazuje, zatímco jiný obsah může být přínosný díky odborným znalostem, které sdílí.“
3.2 Quality of the Main Content (Kvalita hlavního obsahu)
„Jedním z nejdůležitějších kritérií pro hodnocení kvality stránky (PQ rating) je kvalita hlavního obsahu (MC). Hlavní obsah hraje důležitou roli při určování toho, jak dobře daná stránka plní svůj účel."
„U většiny stránek lze kvalitu hlavního obsahu určit na základě míry úsilí, originality, talentu nebo dovednosti, která byla vynaložena na jeho vytvoření. U informačních stránek a stránek o tématech YMYL je důležitá přesnost a shoda s dosaženým konsensem odborníků."
- Úsilí: Posuďte, do jaké míry se někdo aktivně podílel na vytvoření uspokojivého obsahu. Úsilí může být přímé, například když člověk překládá báseň z jednoho jazyka do druhého. (…) Na druhé straně automatické vytváření tisíců stránek spouštěním volně dostupného obsahu přes nějaký překladatelský software bez jakéhokoli dohledu, bez ruční správy atd. se za lidské úsilí považovat nebude.
- Originalita: Posuďte, do jaké míry má stránka jedinečný, původní obsah, který se nevyskytuje na jiných webech. Pokud mají jiné weby podobný obsah, zvažte, zda je daná stránka původním zdrojem.
- Talent nebo dovednost: Zvažte, do jaké míry se talent nebo nějaká dovednost podílí na tvorbě zajímavého obsahu, aby poskytoval uspokojivý dojem pro lidi, kteří stránku navštíví.
- Přesnost: U informačních stránek zvažte, do jaké míry je jejich obsah věcně správný. U stránek o tématech YMYL posuďte, do jaké míry je obsah přesný a zda je v souladu s dosaženým konsensem odborníků.
„Důležitou úlohu při hodnocení kvality hlavního obsahu (MC) má účel stránky, téma stránky a typ webu."
„Než si o nějaké stránce uděláte úsudek, věnujte několik minut prozkoumání jejímu hlavnímu obsahu. Přečtěte si článek, podívejte se na video, prozkoumejte obrázky, použijte kalkulačku, zahrajte si online hru atd. Nezapomeňte, že hlavní obsah zahrnuje také funkce a vlastnosti stránky, proto si stránku vyzkoušejte. Pokud je například stránka produktovou stránkou na webu obchodu, vložte alespoň jeden produkt do košíku, abyste zjistili, zda košík funguje. (...) Představte si, že vás velmi zajímá téma, funkce nebo účel, kterému stránka slouží, a pak se zamyslete nad tím, jak by vás takový hlavní obsah (MC) uspokojil.“
„Vysoce kvalitní i méně kvalitní obsah se vyskytuje na všech typech webů: od malých osobních webů až po velké firemní weby, od fór a sociálních médií až po webové stránky, které se zabývají finančními transakcemi. Pečlivě zvažujte, co pomáhá nějaké stránce dosáhnout jejího účelu a díky čemu je hlavní obsah (MC) pro uživatele uspokojivý.“ (3.2 Quality of the Main Content, s. 21.)
Americký SEO konzultant Cyrus Shepard ve svém příspěvku na LinkedInu (říjen 2024) upozorňuje, že SEO specialisté a vydavatelé výše uvedený úsek v Pokynech pro hodnotitele kvality Vyhledávání podceňují, a dodává: „Tradiční metriky / počítačové programy neumějí tyto vlastnosti subjektivně změřit, ale lze je vyhodnotit pomocí strojového učení s využitím tréninkových dat od tisíců hodnotitelů kvality."
3.3. Reputation of the Website and Content Creators (Reputace webu a tvůrců obsahu)
„Reputace webu je založena na zkušenostech skutečných uživatelů a názorech lidí, kteří jsou odborníky. Weby mohou zastupovat existující společnosti, organizace a další subjekty. Průzkum reputace se vztahuje jak na weby, tak na společnost, organizaci nebo subjekt, který web reprezentuje."
„Mnoho webů touží uživatelům sdělit, jak jsou skvělé. Vaším úkolem je kvalitu webu nezávisle zhodnotit a ne se bez dalšího ověřování spokojit s informacemi, které se objeví na jedné nebo dvou stránkách webu. Buďte skeptičtí k tvrzením, která o sobě weby uvádějí, zejména pokud jde o zřejmý střet zájmů.
Vyhledejte proto nezávislé recenze, reference, doporučení odborníků, novinové články a další zdroje důvěryhodných informací o daném webu. (...)."
„V případě témat YMYL by se reputace webu měla posuzovat podle toho, co říkají odborníci v dané oblasti. Doporučení z odborných zdrojů, jako jsou expertní společnosti, jsou přesvědčivým dokladem pozitivní reputace."
3.4 Experience, Expertise, Authoritativeness, and Trust (E-E-A-T)
Při hodnocení kvality stránky je důležité u obsahu posoudit zkušenost, odbornost, autoritu a důvěryhodnost (E-E-A-T). Nejdůležitějším z těchto kritérií je důvěryhodnost [Trust].
Důvěryhodnost: Posuďte, do jaké míry je stránka přesná, pravdivá, bezpečná a hodnověrná.
Zdroj: Search Quality Rating Guidelines, 5. 3. 2024, s. 26.
Míra potřebné důvěryhodnosti závisí na tom, o jakou stránku se jedná:
- Internetové obchody potřebují bezpečné online platební systémy a spolehlivý zákaznický servis.
- Recenze produktů by měly být pravdivé a napsané tak, aby pomáhaly ostatním při rozhodování o nákupu na základě informací (a nechtěly pouze prodat produkt).
- Informační stránky o tématech, které jasně spadají pod YMYL musejí být věcně správné, aby nezpůsobovaly lidem nebo společnosti žádnou újmu.
- Příspěvky na sociálních sítích na jiná témata, než jsou YMYL, nemusejí mít vysokou míru důvěryhodnosti, například když je cílem příspěvku pobavit své publikum a u obsahu příspěvku nehrozí způsobení újmy někomu.
Zkušenost, odbornost a autorita jsou důležité faktory, které mohou podpořit vaše hodnocení důvěryhodnosti:
- Zkušenost: Zvažte, do jaké míry má tvůrce obsahu potřebné zkušenosti z první ruky nebo ze života k danému tématu. Mnoho druhů stránek je důvěryhodných a dobře plní svůj účel, pokud je vytvářejí lidé s bohatými osobními zkušenostmi. Například, čemu budete věřit: recenzi produktu od někoho, kdo produkt používá, nebo „recenzi“ od někoho, kdo ho nepoužíval?
- Odbornost: Posuďte, do jaké míry má tvůrce obsahu potřebné znalosti nebo dovednosti pro určité téma. Různá témata vyžadují k tomu, aby byla důvěryhodná, různé úrovně a oblasti odborných znalostí. Když byste například chtěli v domě vyměnit elektrické rozvody, svěříte to zkušenému elektrikáři, nebo tomu, kdo má zálibu ve starých domech, ale v elektroinstalaci se nevyzná?
- Autorita: Zvažte, do jaké míry je tvůrce obsahu nebo web ověřeným zdrojem informací k určitému tématu. Většina témat sice nemá jeden oficiální, autoritativní web nebo tvůrce obsahu, ale pokud ano, tento web nebo tvůrce obsahu často patří mezi nejspolehlivější a nejdůvěryhodnější zdroje.
5.0 Low Quality Pages: Stránky, které jsou „málo kvalitní"
Jsou to stránky, které sice nejsou „škodlivé", ale neplní dobře svůj účel, protože jim chybí důležitý prvek nebo jsou v určitém ohledu problematické.
- Hlavní obsah (MC) byl vytvořen bez odpovídajícího úsilí, originality, talentu nebo dovedností, které jsou potřeba k uspokojivému dosažení účelu stránky.
- Titulek stránky je mírně zavádějící, šokující nebo nadsazený.
- Reklamy nebo doplňkový obsah (SC) značně odvádějí pozornost od hlavního obsahu nebo působí rušivě při jeho používání.
- Neuspokojivé množství informací na webu nebo informací o tvůrci obsahu pro účely stránky.
- Špatná pověst webu nebo tvůrce obsahu.
- Nedostatečná úroveň E-E-A-T pro účel stránky.
Jedním ze znaků „nízkovalitních" stránek, může být, jak je uvedeno výše, zavádějící titulek:
„Titulek stránky je rovněž považován za součást hlavního obsahu (MC). Titulek je důležitý, protože zastupuje stránku ve vyhledávání a pomáhá uživatelům rozhodnout se, na co kliknout. Zavádějící titulek může vést ke špatnému dojmu z výsledků vyhledávání. Přehnané nebo šokující titulky jsou dokladem nízké kvality stránky, protože v uživatelích, kteří danou stránku navštíví a uvidí, co je ve skutečnosti v jejím hlavním obsahu (MC), zanechávají špatný dojem.“
5.1 Lacking E-E-A-T (Nedostatečná úroveň E-E-A-T)
Méně kvalitní stránky často nemají vzhledem k svému tématu nebo účelu stránky odpovídající úroveň E-E-A-T. .
Zde jsou některé příklady:
- Tvůrce obsahu nemá dostatečné zkušenosti, např. recenzi nějaké restaurace napsal někdo, kdo v ní nikdy nebyl.
- Tvůrce obsahu nemá dostatečné odborné znalosti, např. článek o tom, jak skákat padákem, napsal někdo, kdo o tom nic pořádně neví.
- Stránka nebo web nejsou důvěryhodnými pro svůj účel, např. nákupní stránka obsahuje minimum informací o službách pro zákazníky.
B. Uspokojené potřeby (Needs Met)
Pokyny definují „uspokojené potřeby" takto: „Zaměřte se na potřeby uživatelů a přemýšlejte o tom, nakolik je výsledek pro uživatele užitečný a uspokojivý."
Metrika „uspokojené potřeby“ (Needs Met) velmi závisí na tom, zda uživatelé chtějí „zobrazit další výsledky". Stránky, které od uživatelů vyžadují nejméně kliknutí, mají na stupnici Needs Met nejvyšší stupeň hodnocení.
Tato metrika nesouvisí přímo s kvalitou stránky. Je možné mít vysoce kvalitní webovou stránku, která bude mít na stupnici Needs Met nízké hodnocení
Pokyny jsou užitečné (nejen) pro SEO odborníky
Dne 12. 1. 2022 zveřejnil na síti X John Mueller ze společnosti Google tento krátký příspěvek: „Pokyny pro hodnotitele kvality nejsou pokyny pro SEO specialisty.“ Barry Schwartz k tomu poznamenává, že i když tyto Pokyny nejsou určeny pro SEO odborníky, měl by si je každý z nich aspoň jednou za rok přečíst.
Americký odborník na SEO a zároveň jeden z hodnotitelů Cyrus Shepard říká: „Jako SEO specialisté se při prohlížení webových stránek často dostáváme do ‚myšlenkových pastí‘ založených na našich znalostech Googlu. Vidíme například nadpisy optimalizované na klíčová slova a říkáme si: ‚Tato stránka by se mohla umísťovat vysoko,‘ zatímco obyčejný uživatel uvidí přinejlepším průměrnou stránku se spoustou nevyžádaných reklam.
Pokyny pro hodnotitele kvality Vyhledávání vám svým způsobem pomáhají podívat se na webové stránky tak, jak se na ně dívá běžný uživatel.“ (Zvýraznění je ode mne - P. J.)
Použité zdroje:
Barry Schwartz, „Reminder: Google Search Quality Rating Guidelines Not Designed For SEOs“. Publikováno: 13. 1. 2023.
Cyrus Shepard, „I Secretly Worked As A Google Search Quality Rater (You Can Too)". Publikováno: 11: 7 2023 (aktualizováno: 24. 5. 2024).
Evan Hall, „Google’s Search Quality Evaluator Guidelines for SEO in 2023". Publikováno: 25. 1. 2023.
Kaitie Frank. „What Does Google Consider Low-Quality Content". Publikováno: 8. 12. 2023.
Roger Montti, „Why You Should Consider Semantic HTML For SEO“. Publikováno: 25. 1. 2024.
Jerry Low (reviewed by Olena Karpova), „Google Page Quality Rating Guidelines: What You Need to Know“. Publikováno: 12. 3. 2024.
Marie Haynes, „Everything We Know About Google’s Quality Raters: Who They Are, What They Do, and What It Means for Your Site If They Visit“. Publikováno: 12. 7. 2023.
- Chci kvalitní obsah webu
Přidat komentář