Jak si založit (a udržet) e-shop? Držte se návodu!

Založit si v dnešní době e-shop není sázka na jistotu, není to snadný výdělek za málo práce a pokud do toho přesto chcete jít, měli byste se držet několika dobrých rad. Protože na každý jeden zaniklý e-shop vzniknou tři nové.
jak si založit e-shop

V Čechách dnes funguje asi 40 000 eshopů. Když k tomu přičtete zahraniční e-shopy, na kterých Češi stále raději nakupují, vyjde vám OPRAVDU VELKÝ TRH. Založit si v dnešní době e-shop není sázka na jistotu, není to snadný výdělek za málo práce a pokud do toho přesto chcete jít, měli byste se držet několika dobrých rad. Protože na každý jeden zaniklý e-shop vzniknou tři nové.

jak si založit e-shop?

Zde leží náš milovaný e-shop. Jeden zanikne a vzniknou tři nové. Internet už dávno není neprozkoumané území, a když se do něj vrhnete nepřipraveni, bude to hodně těžké.

Není to tak dávno, co internetem kolovalčlánek, který tvrdil, že abyste mohli založit a vést fungující e-shop, je úplně jedno, jestli svému zboží budete rozumět nebo ne. Pravdou je, že tahle metoda vám dokáže vygenerovat určitý zisk, ale na to, abyste se dokázali vymanit z průměru, to nestačí. Ne každý musí vést svůj eshop „srdíčkem“, ale vězte, že právě dobrá znalost svého vlastního produktu vám zajistí lepší startovní pozici. Proč? Zákazníci vám budou věřit, protože opravdový zájem se zrcadlí v nabídce, ve stylu komunikace se zákazníky i v tom, jak odborné rady jim můžete poskytnout.

Láska k vlastnímu produktu = oddaní zákazníci

Dobrým příkladem může být třeba nový e-shop společnosti Mixturam, která nabízí vitamíny na míru. Celý projekt dokonce vyhrál hlasování fanoušků ankety Nápad roku. Ano, jde především o zajímavý nápad, ale právě i dobře zpracovaný e-shop tomu hodně pomáhá:

dobrý e-shop

Není to klasický e-shop typu Alza.cz, ale právě proto sklízí úspěchy. Tvůrci projektu našli „díru“ na trhu, zamilovali se do svého nápadu a vrhli se do toho s propracovanou, mnohovrstevnatou marketingovou kampaní. Nejdůležitější důvody úspěchu? Znalost produktu, pokrytí placených i neplacených marketingových kanálů a kvalitní e-shop, ve kterém se zračí nadšení tvůrců.

Proklepněte si konkurenci a připravte si finanční plán

Pokud jste rozhodnutí, že právě vaše služba nebo produkt na trhu chybí, případně že váš přístup je to, co zákazníci ocení i v konkurenčním odvětví, připravte si podrobný finanční plán. Spočítejte si investice, návratnost v čase a to celé porovnejte s vaším očekáváním. Proklepněte si konkurenci, objevte jejich přednosti a nedostatky ještě předtím, než začnete pracovat na těch svých.

Při zakládání e-shopu se často hovoří ooriginálním přístupu, o přínosu, který pro zákazníky budete mít. Buďte odvážní, ale pamatujte, že každé neotřelé řešení je také nevyzkoušené řešení. A pokud nemáte peníze na testování, může být spuštění e-shopu velkým zklamáním. Snažte se tomu předejít přípravou – udělejte si různé analýzy, projděte si Google, zjistěte si, co lidé hledají, jestli mají zájem o vaše zboží a jak ho na internetu shánějí.

Platforma pro eshop? Ideální je open source

Fyzické založení e-shopu není náročné – v dnešní době existuje řada open source e-shopových řešení, seženete i hotové e-shopy, které stačí jen naplnit produkty a obsahem. O něco pokročilejší řešení pak nabízí samostatný vývoj e-shopu na míru. V tomto počátečním stadiu je dobré se poradit s odborníky, jaký typ platformy pro e-shop by vašemu projektu doporučili. Obecně platí, že základní, šablonovité řešení vám bude stačit možná v začátcích, ale později budete potřebovat upgrade naškálovatelný systém typu Prestashop.

prestashop - open source e-shop

PrestaShop je jeden z nejpoužívanějších open source platforem pro e-shopy. Disponuje přehlednou administrací i nejrůznějšími možnostmi nastavení celého shopu. FOTO: PrestaShop

Pokud se chystáte prodávat fyzické produkty, pak si ještě před zavedením e-shopu zajistěte odběr zboží za přijatelnou nákupní cenu a to v garantované době dodání. S těmito informacemi pak rozhodněte, jestli budete zakládat vlastní sklad anebo vám prodejce vyjde vstříc rychlou dodací lhůtou. V tomto okamžiku je také čas pro nastavení cenové politiky– je potřeba stanovit si ceny produktů, ideálně po průzkumu konkurence a vývoje na trhu.

Má cenu dělat si e-shop vlastními silami nebo ne?

Pro samotnou tvorbu e-shopu je nejlepší oslovit firmu, která vám e-shop zrealizuje od začátku do konce. Nejde jen o hosting, ale i o servery, které vydrží i vysokou návštěvnost, samotné zprovoznění e-shopu, tvorbu a nakódování jeho grafiky, přípravu originálního obsahu a mnoho dalších aktivit. Tak například my vám kromě všech těchto prací zajistíme i následnou marketingovou strategii :-)

Jakmile budete mít váš e-shop připravený, naplněný obsahem a doladěný po technické stránce, přichází na řadutestování. S tím souvisí i věci jakovyřešení platebních metod, logistiky nebodopravy či balení zboží. Neobejdete se bez hromady papírování, ale vězte, že je možné domluvit se na nejrůznějších druzích spolupráce (třeba i s Českou poštou), které vám celý proces zpracování objednávek usnadní.

jak na dobrý e-shop?

Prozradit o výrobcích dostatek informací je základ. Kvalitní texty v doprovodu s dobrou grafikou a přehledným postupem nákupu, to jsou základní kroky k dokončení objednávky.

Marketingová strategie na všech frontách

Je na čase začít prodávat. A aby do vašeho e-shopu někdo přišel, musí se o něm lidé dozvědět. V současnosti se nám jako nejúspějšnější osvědčila tato marketingová strategiekombinace placených a neplacených online kanálů. Ve zkratce byste rozhodně měli využívat PPC kampaně, díky kterým se zviditelníte ve vyhledávání, investovat do poctivého SEOa obšancovat všechna sociální média. Placené kanály využívejte pouze v efektivní míře, ideál je nechat si je spravovat odborníky, protože jinak nastavováním kampaní ztratíte hodně času. Sociální média, Facebook a další kanály jako je youtube, srovnávače zbožíatd., do těch se snažte přenést vaše nadšení a pozitivní přístup. Čím víc budete s vašimi zákazníky mluvit, tím větší důvěru ve vás získají.

Tím koneckonců přispíváte k nekonečnému koloběhu zákazníkovy touhy u vás nakupovat. Například dobře mířený emailing, který vypustíte ve chvíli, kdy máte opravdu co nabídnout anebo víte, že zákazníci už předchozí nákup „spotřebovali“, vám může přinést výborné výsledky s minimálním investicemi. Zákazníky je potřeba neustále hýčkat a také se jim snažit nákup maximálně ulehčit a zpříjemnit. Doslova magie je třeba jen obyčejné uspořádání textu na stránce anebo grafika tlačítek – s těmito aspekty můžete experimentovat za chodu.

Analýza a vyhodnocování

Nezapomínejte, že občas se i nejlepší nápad mine očekáváním a naopak podceňovaná maličkost přinese velké změny. Abyste se z těchto situací mohli poučit, musíte váš e-shop a jeho výsledkyneustále sledovat, analyzovat a vyhodnocovat. Když všechno tohle budete dělat s maximálním nasazením a ideálně za pomoci odborníků, jednoho dne se určitě červená čísla změní v zelená a váš bussiness začne vzkvétat :-)

 

Autor: Viola Kratochvílová (Google+)

Autorka pracuje jako copywriterka a project managerka pro Aira GROUP. Vystudovala žurnalistiku a mediální studia, zabývá se PR a otextovává weby atraktivním obsahem. Kromě psaní ráda fotí a obklopuje se uměním všeho druhu.

Komentáře

Jana z

17.2.2016

Koukni na to.

Přidat komentář