JAK DOBŘE SPRAVOVAT WEBOVÉ STRÁNKY? 6 NEJČASTĚJŠÍCH CHYB

Plánujete webové stránky nebo už je máte? Vyhněte se při jejich správě 6ti nejčastějším chybám! Jak na to vám poradíme v našem článku.
Správa webových stránek

Kvalitní webové stránky jsou dnes nezbytným nástrojem pro každé podnikání. Mohou pomoci firmám i jedincům oslovit nové zákazníky, propagovat produkty či služby a vybudovat silnou online základnu.

Ne každý však ví, co by taková webová prezentace měla obsahovat, jak by měla vypadat a jak ji vůbec udržovat v chodu. U spousty začínajících podnikatelů převažuje názor, že si stačí zaplatit doménu, vybrat vyhovující šablonu a občas přidat nějaký ten obsah nebo akční nabídku. Není tomu však tak. Pokud budete ignorovat nejčastější chyby, může se stát, že: 

  • Odradíte potenciální návštěvníky a zákazníky. 
  • Nedosáhnete požadované konverze, jako je nákup nebo objednávka.
  • Poškodíte reputaci své firmy, neboť web je často prvním dojmem, který návštěvníci o společnosti získají.
  • Snížíte své šance na zlepšení viditelnosti ve vyhledávačích.
  • Dáte konkurenci náskok.

Správně optimalizovaný web je investice, která vám může přinést dlouhodobé výhody a přispět k vašemu úspěchu v online prostředí. 

Pojďme se společně podívat na 6 nejčastějších chyb, kterých se nezkušení správci webů dopouštějí. V případě, že se jich vyvarujete, můžete zlepšit výkon své stránky a dosáhnout lepších obchodních výsledků. 

O čem bude řeč?

1. Zanedbaný design a uživatelská zkušenost (UX)

Design a UX, neboli uživatelská zkušenost (User Experience), jsou dva klíčové faktory, které ovlivňují úspěch firemních webových stránek. 

Představte si, že otevřete web, který hraje různými pestrými barvami, nemůžete najít navigaci či je pro vás text zcela nečitelný. Jsou to přehnané příklady? Možná. 

Problém je, že když toho o návrzích webového designu příliš nevíte, nevidíte, co je špatně nebo co je potřeba opravit. 

Pokud je design webu nepřehledný nebo uživatelská zkušenost neintuitivní, může to odradit návštěvníky od toho, aby se na webu zdrželi a provedli požadovanou akci. Pojďme si toto téma více rozšířit. 

  • Jaké chyby jsou v designu stránky a UX nejčastější? 
  • Tipy pro zlepšení webového designu a UX

Jaké chyby jsou v designu stránky a UX nejčastější? 

  • Špatné rozvržení navigace 
  • Nedodržování hierarchie
  • Používání příliš mnoho fontů
  • Absence funkce pro vyhledávání
  • Neadekvátní použití výzvy k akci (CTA)

Špatné rozvržení navigace 

Navigace by měla být umístěna na viditelném místě a být stručná a konzistentní. 

Nejlepší je mít ji v horní části stránky. V této lokaci je totiž dobře viditelná a snadno dostupná. 

Neudržování hierarchie

Hierarchie je struktura, která uspořádává informace do logického pořadí a umožňuje uživatelům snadno porozumět obsahu stránky a najít to, co hledají.

Co vám k udržení hierarchie pomůže? Stromové menu, systém kategorií a podkategorií a přehledné titulky a nadpisy. 

Používání příliš mnoha fontů

Pokud vejdete do pokoje, který bude mít vymalovaný strop černou barvou, postranní stěny růžovou a bude v něm stát kombinace vintage a industriálního stylu nábytku, asi zpozorníte, možná si poklepete na čelo.

Takhle to je i u fontů. Pokud to s nimi přeženete, text nebude čitelný, stránka bude vypadat neprofesionálně a jediný pocit, který si uživatel ze stránky odnese, bude: „To je teda chaos.” 

Tomu se vyhněte, raději si určete jeden základní font pro titulky a nadpisy a jiný základní font pro běžný text. A tím to hasne. Nic víc, žádné přehánění

Používání příliš mnoha fontů

Zdroj

Absence funkce pro vyhledávání

Znáte to, když přesně víte, co hledáte, proč jste na stránku přišli, ale není kam napsat váš dotaz? Absence funkce pro vyhledávání ztíží uživatelům nalezení toho, co hledají, a může také snížit celkovou použitelnost webové stránky. 

Proto mějte na webu vyhledávací pole, a to nejlépe v horní části stránky, a nefrustrujte své zákazníky tím, že jim neumožníte najít to, co hledají. 

Neadekvátní použití výzvy k akci (CTA)

Když se vám podaří dostat uživatele na svůj web, naveďte ho pomocí jasné instrukce v CTA (call to action) k provedení požadované akce. 

Pomůžou vám jednoduché fráze tipu: „Objednejte, Chci vědět víc, Vyzkoušejte zdarma, apod.” 

Proto, aby CTA fungovalo, musí být dobře viditelné, nesmí být příliš složité, mělo by být adekvátní k danému tématu a neměli byste to s jeho počtem přehánět. Pokud dáte zákazníkovi do jednoho článku 10 CTA, může se stát, že nebude vědět, na co dřív kliknout. 

Tipy pro zlepšení designu a UX

Nejprve se zaměřte na jazyk. Musí být jasný a stručný. Návštěvník, který zavítá na váš web, chce rychle a snadno pochopit, co nabízíte. Ne v něm klikat a dlouze hledat odpověď na svou otázku. 

Dále mějte na paměti, že přehledná navigace je půl cesty k úspěchu. Návštěvníci díky ní najdou to, co hledají.

Zapomenout byste neměli na vizuální prvky. Zamyslete se. Bavilo by vás projíždět holý web plný textu, nebo je vám příjemnější procházet stránku s kvalitními obrázky a videi?  Nejenže díky tomu zaujmete návštěvníky, ale také zvýšíte jejich zapojení. 

A nakonec testujte, testujte, testujte. Získávejte zpětnou vazbu od uživatelů, opravujte problémy s designem a UX a zlepšujte svou prezentaci. Jen tak dosáhnete nejlepších výsledků. 

Pokud si nevíte rady, můžete naverbovat odborníka, který se postará o design a údržbu stránky, nebo využít služeb externí agentury

Vyberte si takovou, která se specializuje na webdesign a UX a dokáže vám efektivně pomoci a poradit se vším, co by vás v této oblasti mohlo zajímat. 

2. Ignorování responzivity

Znáte to, otevřete web na počítači a vše je na svém místě. Otevřete ho na mobilu nebo tabletu a ejhle. Malí trpaslíčci se rozhodli pohrát si s obsahem. Tu se neotevře menu, tady zase není vidět text, obrázek se ani nevejde na obrazovku. Asi chápete, kam tím míříme. Web musí mít responzivní design a měl by být jednotný napříč prohlížeči a zařízeními. 

To znamená, že se stránka přizpůsobuje různým velikostem obrazovek a zobrazí se správně na počítačích, tabletech i chytrých telefonech.

Říkáte si: „Když si budu chtít něco koupit, objednám to přeci přes počítač, abych si to pořádně prohlédnul.”

Tak to vás vyvedeme z omylu.

Podle studie společnosti Statista z roku 2023 využívá celosvětově 73 % lidí pro surfování po internetu mobilní zařízení a 27 % počítače a notebooky. Vývoj v posledních letech ukazuje, že tento trend neustále roste. 

Rok Mobilní zařízení Počítače a notebooky
2020 64 % 36 %
2021 68 % 32 %
2022 71 % 29 %
2023 73 % 27 %

Jak se chybě vyvarovat?

Při vytváření nového webu zvažte použití strategie zaměřené na mobily. Poté postupně přejděte k zařízením s větší obrazovkou, jako jsou notebooky či tablety.

Využívejte nástroje Media Queries a CSS3 Modules, které mohou skrýt, odhalit, přesunout nebo změnit velikosti obsahu v souladu s rozlišením obrazovky a velikostí zařízení.

Používejte responzivní šablonu nebo framework a testujte web na různých zařízeních. S testováním vám mohou pomoci online nástroje jako je Google Mobile-Friendly Test, Responsive Design Checker či Screenfly.

Jak správně testovat responzivitu webu? 

Je důležité testování učinit na různých zařízeních, rozlišeních ale i prohlížečích! A cenná pro vás bude také zpětná vazba uživatelů. 

Testování responzivity webu

Zdroj

Tipy a rady jak se vyhnout problémům s responzivitou stránky

Používejte flexibilní layout. To zajistí, že se prvky na stránce automaticky přizpůsobí velikosti obrazovky.

Mějte na webu dostatečně velké písmo, aby bylo čitelné na všech zařízeních.

Při použití velkých obrázků a videí může dojít na mobilních zařízeních k pomalému načítání. Proto je lepší používat menší obrázky a videa nebo je komprimovat. A nakonec aplikujte odkazy, které jsou velké a snadno stisknutelné.

3. Nepřiměřená doba načítání obsahu

Představte si moment, kdy do vyhledávače zadáte slovní frázi: „Nejlepší foto telefony roku 2023”. Přistane před vámi několik výsledků. Vyberete si odkaz, který vás zaujme, rozkliknete ho a…

Nic. 

Bílá stránka a pohybující se kolečko znázorňující načítání webu. 

Pomalé načítání obsahu webu

Zdroj

Dobře, chvíli počkáte, ale po pár sekundách se jistě několik z vás sebere a stránku rychle opustí. 

Důvod je jednoduchý. V dnešní době se z většiny řídíme heslem: „Není čas ztrácet čas”. A to platí dvakrát tak při načítání obsahu stránky

Takže nerozčilujte své návštěvníky nepřiměřenou dobou načítání webu a pokuste se jim výsledek jejich hledání doručit v co nejkratším možném čase

Co může způsobit pomalé načítání obsahu? 

Vyhněte se používání velkých obrázků a videí. Mohou být objemné a působit pomalé načítání. 

Méně je někdy více, a tak, pokud můžete, vyhoďte ze stránky veškeré nepotřebné soubory. Jak je poznat? Tak například máte v horní části stránky banner s telefonním číslem? A kolik osob se vám přes něj prokliklo? Že se nemají kam prokliknout? Tak to je jasný příklad nepotřebného banneru, který vám akorát zbytečně zabírá místo. 

Raději telefon uveďte formou textu. Lidé, kteří web navštíví na mobilu, budou rádi, že se prokliknout hned na číslo a na počítačích to bude mít stejný efekt, jako kdybyste používali banner. 

Testování rychlosti načítání webu

Zdroj

Důležité je také optimalizovat kódy. Pokud si s tím nevíte rady, opět je při věci oslovit profesionály a specialisty, kteří vám stránku projdou a dají doporučení pro změny. 

Tipy a rady, jak zlepšit rychlost načítání webové stránky

  • Používejte lazy loading, což je technika, která zobrazuje obrázky a videa pouze tehdy, když jsou na obrazovce.
  • Testujte rychlost načítání pomocí online aplikací, jako je Google PageSpeed Insights.
  • Používat můžete taky minifikace. To je proces, který odstraňuje nezbytné informace z kódů, aniž by byla ovlivněna jejich funkčnost.
  • Kontrolujte velikost souborů a ujistěte se, že nejsou příliš velké.

Doporučené velikosti obrázků na webu:

Typ obrázku Rozměry Formát
Background obrázek 1920 x 1080 pixels 16:9
Úvodní banner/Hero Image 1280 x 720 pixels 16:9
Obrázek v blogu 1200 x 630 pixels 3:2
Logo 100 x 100 pixels 1:1
MIniatura 150 x 150 pixels 1:1

4. Zanedbání zabezpečení stránky

Zabezpečení stránky je vhodné zohlednit už ve fázi návrhu. Mezi běžné chyby patří nepoužití HTTPS pro ochranu citlivých dat, jako jsou přihlašovací údaje či finanční informace.

Už jste se s termínem HTTPS setkali, ale stále nevíte, co si pod tím představit? 

Jedná se o zásadní technologii pro bezpečnou internetovou komunikaci, bez které hrozí, že bude váš web snadno napadnutelný hackery anebo že získají neoprávněné osoby přístup k vašim soukromým údajům. 

Další chybou jsou slabá hesla, díky kterým se web může stát snadným cílem útoku. Při jejich tvorbě proto vždy kombinujte velká a malá písmena, číslice a speciální znaky. 

Aby bylo zajištěno, že k citlivým informacím budou mít přístup pouze oprávnění uživatelé, měli by weboví návrháři využívat silné systémy pro autentizaci uživatelů, jako je dvoufaktorová autentizace.

Zabezpečení webu

Zdroj

Je také dobré mít vždy zálohu webu pro obnovu, kdyby se na stránce cokoliv stalo. Předejdete tak ztrátě při napadení hackery či jiných nepředvídatelných okolností. 

Nezapomeňte taky pravidelně aktualizovat software na nejnovější verzi a používat bezpečností pluginy

Mezi nejznámější bezpečnostní pluginy pro Wordpress patří například Wordfence, iThemes Security, Sucuri.

5. Chyby v SEO

Pokud se dopustíte velkého množství chyb v SEO, ovlivníte tím negativně pozici svého webu ve vyhledávání. To znamená, že na TOP žebříčku organického vyhledávání si ani neškrtnete. A to přeci nechcete. Pojďme se podívat, jak nejlépe zamezit zásadním chybám. 

  • Duplicitní obsah na webu
  • Zastaralý nebo irelevantní obsah
  • Nefunkční URL adresy
  • Stránky nejsou indexovány
  • Nesprávná délka titulku a popisku metadat

Duplicitní obsah na webu

Občas se stane, že si obsah na webu promítnete do vícero stránek a docílíte tzv. duplicitního obsahu. To znamená, že se jedná o podobný nebo identický obsah, který už na vašem webu jednou je. 

Nejedná se sice o chybu, za kterou by Google ukládal těžké sankce, ale s velkou pravděpodobností to ovlivní hodnocení stránky. Proč? 

Vyhledávače jen zřídka kdy zobrazí verzi dvou stejných obsahů v SERP. Vyberou vždy tu, která je pro čtenáře relevantnější, zatímco ta druhá se může jít pást na louku. Zkrátka je to zbytečné, proto je lepší se duplicitám zcela vyhnout

Jak najít duplicity? 

Než začnete cokoliv psát, zkontrolujte si, že už podobné téma nemáte na stránce rozpracované. Vždy je lepší ho spíše rozšířit, nežli duplikovat. Jedinečný obsah umožní čtenářům získat přesné informace o vašich produktech či službách a vy se díky tomu stanete důvěryhodným hráčem na trhu. 

Teď si možná říkáte: „No jo, ale mám na webu přes 200 stránek, to je mám projíždět ručně?” Můžete, a nebo zkrátka použijte šikovné nástroje, které vám pomohou tuto chybu odhalit. 

Za zmínku stojí Google operátor „site:”. Ten slouží k omezení výsledků vyhledávání na konkrétní doménu nebo podstránku. Pomocí něj můžete prohledat svůj web a zjistit, zda už se daným tématem na stránkách nezabýváte.

Duplicitní obsah webu

Zdroj

V případě, že narazíte na duplicitu, je nejlepší ji buď odstranit, nebo upravit tak, aby v ní byl jedinečný obsah. Případně můžete nasadit kanonizaci, tedy vybrat jednu z adres, která má být hlavní.

Zastaralý nebo irelevantní obsah

Co vám může dál stát v cestě za dokonalým SEO webem? Staré články nebo nerelevantní obsah. 

Pokud chcete být špičkou v oboru, musíte dodávat nejčerstvější informace mezi prvními. Ale pozor, relevantní

Když čtenář vyhledává recept na domácí bagel, asi ho nepotěší, pokud se v obsahu dočte, jak opravit deset let starou sekačku na trávu. To samé platí pro vyhledávače, které chtějí uživatelům dodat ten nejlepší možný obsah, který zodpoví jejich dotazy. Pokud budete míchat jablka s hruškami, vaše stránky budou zkrátka odfiltrovány. 

Zastaralý nebo irelevantní obsah

Jak to napravit?

Publikujte kvalitní a relevantní informace a poskytněte vyhledávačům dobře optimalizovaný a hlavně užitečný obsah

Nefunkční URL adresy

Když uživatel vstoupí na váš web prostřednictvím vyhledávače a narazí na chybu 404, otočí se na patě a pravděpodobně se vaší stránce příště raději vyhne. 

Nemá to však vliv pouze na uživatelskou zkušenost, ale také na roboty, kteří prochází vaší stránku. Pokud narazí na vícero nefunkčních odkazů, přesunou se na jiné webové stránky a ty vaše neprohledají a nezaindexují. Opět to má velký dopad na autoritu vaší domény. 

Jak najít nefunkční URL adresy? 

S tím vám pomůže nástroj Google Search Console. Ten zjistí, které stránky vrací chybu 404 a navrhne vám možnou opravu, například přesměrování na jinou stránku s podobným obsahem, odstranění stránky nebo její opravu v případě, že je poškozená nebo neúplná. 

Jak opravit chybu 404 ve Wordpressu

Jak předcházet nefunkčním stránkám? 

Zaprvé používejte co nejvíce přesné URL adresy. Zadruhé pravidelně provádějte kontrolu webu. A za třetí využívejte přesměrování 301 na podobný obsah na vašem webu. Pokud se jedná o externí stránku, urgujte jejího správce pro rychlou opravu, nebo link nahraďte jiným zdrojem. 

Stránky nejsou indexované

Indexování znamená zahrnutí vašeho webu do zásobníku stránek, které lze vyhledávat na Google. 

Mysleli jste si, že stačí publikovat článek a máte hotovo? Tak snadné to bohužel není. Občas se může stát, že vaše stránky nejsou indexovány, a to z důvodu:

  • Chyba 404
  • Metaznačka stránky obsahuje zdrojový kód <META NAME=" ROBOTS" CONTENT=" NOINDEX, NOFOLLOW"> 
  • Nemáte aktuální soubor Sitemap
  • Na stránce je duplicitní obsah
  • Web má nízkou popularitu nebo autoritu 

Jak opravit neindexaci stránky? 

Nejlepší je řešit problémy s indexací přes Google Search Console, přes který provedete kontrolu adresy URL. 

Existují i jiné nástroje, třeba Screaming Frog, který vám dokáže odhalit indexovatelnost adres.

Vhodné je také aplikovat povolení stránek v souboru robots.txt. Jakmile to uděláte, nějakou dobu počkejte a povolte robotům Google znovu procházet vaše stránky.

A nakonec optimalizujte své soubory Sitemap XML tak, aby nebyly přeplněné více přesměrovanými nebo nefunkčními stránkami

Nesprávná délka meta titulků a meta description

Meta title a meta description jsou důležitými prvky SEO. Pomáhají uživatelům a vyhledávacímu algoritmu Google pochopit, o čem vaše stránka je. Vidět je můžete v tzv. snippetu ve výsledcích vyhledávání a titulek i na samotném webu. Ideální délka titulku je 50-60 znaků a u meta description to činí 150 až 160 znaků.

Meta data

Tipy, jak na správné nadpisy a meta description

  • Používejte relevantní klíčová slova.
  • Buďte struční a výstižní
  • Používejte aktivní hlas.
  • Vyzývejte k akci.

6. Nezkušený správce webu

Správce webu bez předchozích zkušeností může nadělat více paseky, než užitku. Své o tom ví i náš vývojář Pepa, který denně čelí otázkám tipu: „Web se pomalu načítá, co s tím? Rozházela se mi sama od sebe struktura webu, jak to napravit? Nevíte, proč mi nefunguje web?” a mohli bychom pokračovat. 

Není špatné experimentovat, ale pokud máte už zaběhlý web a najednou se v něm začnete hrabat, aniž byste věděli, co děláte, nebo naopak začínáte a hned na startovací pozici si stránku odpálíte, není to ideální. Opravy stojí jak čas, tak peníze.

Proto vám doporučujeme obrátit se na odborníky v oboru. Víme, už jsme to několikrát v článku zmínili, ale není na škodu si připomenout, proč.

Specialista na tvorbu webu vám poradí nejlepší:

  • Redakční systém, který vám umožní vytvářet a spravovat webové stránky bez nutnosti znalosti programování (mezi nejoblíbenější patří WordPress, Drupal a Joomla!).
  • Hosting, což je služba, která poskytuje webu prostor na serveru a umožňuje mu být přístupný online.

Zjistěte více o technické stránce firemního blogu v našem článku.

Dále vám pomůže s designem a UX, pořeší s vámi koncept monetizace a správné napojení analytik pro budoucí PPC kampaně a remarketing. Když si nebudete vědět rady, můžete se na něj obrátit, aby vám poradil s přesměrováním článků, odhalením nefunkčních URL adres, s pluginy, java scripty nebo redesignem či migrací webu. A především najde bezpečnostní skuliny.

Pokud to se svým businessem na internetu myslíte vážně, brzy zjistíte, že znalý a zkušený specialista pro tvorbu webu je vaše pravá ruka, o kterou nechcete přijít. 

Závěrečná shrnutí a doporučení

Webové stránky jsou pro každé podnikání důležitým nástrojem. Nechávat je vytvářet pomocí nezkušeného tvůrce webů může vést k mnoha problémům, jejichž náprava může stát více času a úsilí, než samotná tvorba.

Proto si před vznikem stránky ujasněte své cíle, ať už je to dokončený nákup, zvýšení povědomí o značce nebo odeslání vyplněného formuláře, a podle toho si určete vhodný postup přípravy webu.

Z našeho článku byste si měli odnést především to, že vaše stránky by měly být: 

  • Přehledné a uživatelsky přívětivé.
  • Responzivní, aby se zobrazily správně na všech zařízeních.
  • Rychle se načítající, aby uživatelé nemuseli dlouho čekat.
  • Zabezpečené, aby nedošlo k úniku citlivých dat.
  • Optimalizované pro vyhledávače a čtenáře, aby se dostaly na přední pozice ve výsledcích vyhledávání.

Pokud byste ohledně správy webu měli jakékoliv dotazy, neváhejte se na nás obrátit. Když to bude možné, rádi s vámi problém vyřešíme a poradíme vám, jak se mu do budoucna vyhnout. 
 

Hledáte spolehlivého správce webu?

napište nám

Související články: 

SEO audit webu

SEO audit webu
SEO audit je jedním ze základních kamenů úspěšného webu.

Jak zvýšit návštěvnost webu?

Rostoucí návštěvnost webu
Otázku návštěvnosti je potřeba řešit hned na začátku tvorby každého webu.

Přidat komentář